Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościWiadomości

Spada sprzedaż klasycznej elektroniki użytkowej

Telewizory, aparaty cyfrowe i systemy stereo nie są już bestsellerami od zakończenia pandemii koronowej. Istnieje jednak nowa kategoria urządzeń, która daje branży nadzieję.

Letnie Igrzyska Olimpijskie i Mistrzostwa Europy w piłce nożnej nie zapewniły branży elektroniki użytkowej w Niemczech oczekiwanego wzrostu sprzedaży. Wynika to z danych rynkowych opublikowanych przez stowarzyszenie cyfrowe Bitkom w okresie poprzedzającym targi technologiczne IFA. W przeszłości duże wydarzenia sportowe tej rangi zawsze powodowały, że konsumenci udali się do sklepów z elektroniką lub korzystali ze sklepów internetowych w celu zaopatrzenia się w nowe i większe telewizory, powiedział dyrektor zarządzający Bitkom Bernhard Rohleder. „Efekt ten nie miał miejsca w bieżącym roku.”

Według badania trendów przeprowadzonego przez stowarzyszenie cyfrowe Bitkom na temat „Przyszłość technologii konsumenckich 2024” sprzedaż klasycznej elektroniki użytkowej , takiej jak telewizory, aparaty cyfrowe i urządzenia audio w Niemczech , w tym roku będzie w dalszym ciągu nieznacznie spadać . Konkretnie rynek klasycznej elektroniki użytkowej kurczy się w tym roku o 7,5 procent z 8,2 miliarda euro do 7,6 miliarda euro. 

Korona boom – zastój w sporcie

Zastój w telewizorach wynika także z faktu, że rynek jest w dalszym ciągu bardzo nasycony. Szczególnie w pierwszym roku 2020, w którym panowała korona wirusowa, wiele osób szeroko wyposażyło się w nowe technologie i nowe urządzenia w domu – wyjaśnił Rohleder. „Ludzie rzadziej jeździli na wakacje, zamiast tego kupowali technologię i elektronikę ”. Po zakończeniu pandemii nie jesteśmy jednak jeszcze w momencie, w którym zakupiona wówczas elektronika musiałaby zostać wymieniona.

Branża smartfonów jest obecnie większa niż klasyczny rynek elektroniki użytkowej. Bitkom spodziewa się, że w tym roku sprzeda się 21,4 mln urządzeń. Branża osiągnie sprzedaż na poziomie 12,3 miliarda euro, o 3,7 procent więcej niż w roku poprzednim. Dobrze rozwija się także stosunkowo nowy segment w branży, a mianowicie obszar tzw. Wearables. Stowarzyszenie spodziewa się, że w tym roku sprzeda się 13,1 mln urządzeń. Łączna sprzedaż w nowej kategorii wyniosła 2,6 miliarda euro, o 8,1 procent więcej niż w roku poprzednim.

Czynnikami sprzedaży w nowym segmencie urządzeń ubieralnych są przede wszystkim smartwatche. Według reprezentatywnego badania przeprowadzonego przez Bitkom, 36 procent populacji w Niemczech korzysta obecnie ze smartwatcha przynajmniej okazjonalnie. Podłączone zegarki na rękę cieszą się szczególną popularnością wśród młodszych osób. W grupie wiekowej 16–29 lat prawie dwie trzecie nosi smartwatch (64 proc.). W grupie wiekowej od 30 do 49 lat jest to wciąż 48 proc. Jednak tylko 14 procent osób w Niemczech w wieku 65 lat i więcej nadal nosi smartwatch.

Jak wynika z badania Bitkom, oprócz smartwatchów na rynek trafia coraz więcej inteligentnych akcesoriów i gadżetów, które mogą mierzyć dane organizmu, takie jak tętno, temperatura czy bilans płynów. 24 procent mieszkańców Niemiec chciałoby nosić inteligentne słuchawki lub już je nosiło. 22 proc. nosiłoby w butach inteligentne wkładki, 14 proc. noszenie inteligentnego paska byłoby opcją, 13 proc. inteligentną łatkę, a 12 proc. inteligentną odzież. Jedenaście procent chciałoby nosić elegancki pierścionek na palcu lub już to robi. „Te nowe typy urządzeń do noszenia są na ogół dość drogie i są znane bardziej jako produkty niszowe do konkretnych celów zdrowotnych lub sportowych, mają jednak potencjał dla rynku masowego i mogą również zastąpić inne uznane urządzenia do noszenia” – podkreślił Rohleder. 24 procent wyobraża sobie małego, inteligentnego asystenta przyklejonego do zęba. Około jedna piąta (19 procent) byłaby nawet otwarta na wszczepienie małego, inteligentnego asystenta.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Robert Szustkowski udziela pierwszego wywiadu od lat. UE powinna powstrzymać media od szerzenia nieprawdy

AktualnościWiadomości

Do 2030 roku Volvo nie będzie producentem samochodów wyłącznie elektrycznych

AIAktualnościWiadomości

Współzałożyciel OpenAI zabezpiecza 1 miliard dolarów na super sztuczną inteligencję

AktualnościWiadomości

Pracownicy wolą bardziej elastyczne godziny pracy niż pracę w niepełnym wymiarze godzin

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły