Check Point wykorzystuje sztuczna inteligencję do walki z oszustwami

AktualnościWiadomości

Shein inwestuje 250 milionów euro w zrównoważony rozwój

Kontrowersyjny azjatycki sprzedawca internetowy Shein chce w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestować 250 milionów euro w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii w „branżę mody zrównoważonej”. W tym celu singapurska firma chce stworzyć fundusz gospodarki o obiegu zamkniętym, na który należy udostępnić kapitał startowy w wysokości 200 mln euro. Według grupy kolejne 50 milionów euro ma zostać przeznaczone na wsparcie zrównoważonych marek, projektantów i rzemieślników. Ale mają one również na celu pomóc w rozwoju firm internetowych za pośrednictwem usług „Shein Marketplace”. Zbadane zostanie również, czy i w jaki sposób można utworzyć zakłady produkcyjne Shein w UE lub Wielkiej Brytanii.

Inwestycja opiera się na istniejących inicjatywach tego sprzedawcy odzieży na rzecz lepszej gospodarki o obiegu zamkniętym w branży modowej. „Wspiera to start-upy i firmy w Europie, które opracowują technologie i rozwiązania jutra” – twierdzi firma.

Shein nie opublikował jeszcze żadnych danych finansowych. Analitycy firmy badawczej Coresight zakładają, że sprzedaż grupy osiągnie w tym roku 50 miliardów dolarów. Oznaczałoby to wzrost o 55 procent w porównaniu z 2023 rokiem. Około 28 procent swojej działalności ten sprzedawca odzieżowy realizuje w USA. Na drugim miejscu znajdują się Niemcy, Wielka Brytania i Francja z udziałem po około 6 procent.

Portal zakupowy był w przeszłości wielokrotnie krytykowany jako dostawca „szybkiej mody” – czyli jako dostawca artykułów odzieżowych, które w Chinach są produkowane masowo i tanio , a które zwykle po krótkim czasie są wymieniane na nowe. Shein wielokrotnie podkreślał, że jego produkcja powinna być zrównoważona. Dzięki nowoczesnym technologiom firma udoskonaliła umiejętność szybkiego dostosowywania się do popytu, tak aby ilość niesprzedanej odzieży była niewielka. Zdaniem ekspertów Shein kontroluje około jednej piątej światowego rynku tzw. szybkiej mody. Firma jest również silnie obecna na platformach mediów społecznościowych, takich jak Instagram, TikTok i YouTube.

Krytycy kwestionują trwałość tego modelu biznesowego. Pod koniec kwietnia Federalne Stowarzyszenie Organizacji Konsumenckich (VZBV) oskarżyło sprzedawcę internetowego o wykorzystywanie manipulacyjnych projektów na swojej stronie internetowej w celu nakłonienia użytkowników do zakupu. Obrońcy konsumentów skrytykowali także skomplikowane kanały składania skarg i ukryte możliwości kontaktu. Czyniąc to, Shein kilkakrotnie narusza ustawę o usługach cyfrowych (DSA).

Unijna ustawa DSA zobowiązuje platformy internetowe w całej UE do zapewnienia większej ochrony konsumentów i przejrzystości. Sztuczki projektowe są zabronione. Pod koniec czerwca Komisja Europejska zwróciła się do sprzedawców internetowych Temu i Shein o więcej informacji w tej sprawie.

Shein nie odniósł się do krytyki w swoim ogłoszeniu inwestycyjnym. Milionowe dofinansowanie obejmuje inwestycje w start-upy, które zajmują się innowacjami w obszarze recyklingu tekstyliów na tekstylia i podobnymi tematami – wyjaśniła grupa. Dofinansowanie obejmuje także zawieranie umów zakupu lub innych partnerstw handlowych z uznanymi start-upami, które posiadają już moce produkcyjne w zakresie tekstyliów pochodzących z recyklingu lub nowych, bardziej przyjaznych środowisku włókien.

Tym, co może wkrótce zwiększyć przejrzystość grupy, jest planowana w tym roku oferta publiczna spółki na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Według nadawcy telewizyjnego Sky Shein w momencie debiutu dąży do wyceny na równowartość prawie 60 miliardów euro. Wartość emisji ma wynieść ponad miliard euro. Pierwsza oferta publiczna Sheina byłaby wielkim sukcesem londyńskiej giełdy LSE po tym, jak kilku aspirantów giełdowych ostro zareagowało na londyńskie centrum finansowe.
Polecane artykuły
AktualnościChinye-commerceWiadomości

Nowe pozycje z Chin na liście UNESCO

Aktualnoście-commerceWiadomości

Niemiecki eksport ponownie znacząco spada

Aktualnoście-commerceWiadomości

Nie martw się pokoleniem Z – czytają książki i wcześnie chodzą spać

Aktualnoście-commerceWiadomości

6 miejsc które poleca swoim klientom organizatorka luksusowych podróży

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *