Pod koniec października 2022 roku Musk zapłacił za Twittera około 44 miliardów dolarów. Zapłacił wysoką premię od wartości rynkowej: o ponad połowę więcej niż w styczniu potajemnie kupił swoje pierwsze akcje i o 38 proc. więcej niż zanim na początku kwietnia ujawniono jego inwestycję. Od tego czasu zmienił nazwę usługi na X i chce wykorzystać ją jako podstawę do zbudowania aplikacji z większą liczbą funkcji, w tym usługami finansowymi.
Nic dziwnego – wszystko jest możliwe
Drastyczna utrata wartości nie jest zaskoczeniem. Pod koniec marca „New York Times” i „Wall Street Journal” zacytowały e-mail od Muska do pracowników, w którym podał on wartość Twittera na 20 miliardów dolarów. Jednocześnie przewidział też, że wraz z przejściem na „aplikację do wszystkiego” w pewnym momencie nastąpi skok do 250 miliardów.
Powodem wysłania e-maila było ogłoszenie programu akcji dla pracowników. Przesłanie na ten moment: obecne akcje mogą w dalszym ciągu stać się wartościowe, jeśli nie zostaną sprzedane natychmiast po zakończeniu okresu utrzymywania. Jeśli wartość firmy nadal wynosi 19 miliardów, innowacje Muska nie mają pozytywnego wpływu na biznes.
Spadek przychodów z reklam
Od czasu przejęcia platforma odnotowała znaczny spadek przychodów z reklam, które zawsze stanowiły podstawę działalności Twittera. Musk kilkakrotnie mówił na Twitterze, że są one tylko o połowę niższe niż kiedyś. Wiele firm unika X jako platformy reklamowej, ponieważ obawiają się negatywnego otoczenia dla swoich marek. Musk coraz częściej stara się wypełnić lukę przychodami z subskrypcji.
Pierwszym krokiem było ograniczenie liczby postów, które użytkownicy mogą oglądać bezpłatnie dziennie. W międzyczasie eksperymentuje się z bardziej dalekosiężnymi ograniczeniami. W Nowej Zelandii i na Filipinach nowi użytkownicy serwisu mogą publikować posty oraz cytować i rozpowszechniać posty innych osób wyłącznie za opłatą w wysokości jednego dolara amerykańskiego rocznie. Możesz używać X tylko pasywnie i za darmo: czytaj posty, oglądaj filmy, obserwuj innych użytkowników.
Model subskrypcyjny
Abonament premium jest od niedawna dostępny w Niemczech w trzech poziomach od 3,57 do 19,04 euro. Czas pokaże, czy skupienie się na subskrypcji będzie opłacalne finansowo. Według szacunków pierwotny abonament za 8 dolarów, czyli 9,52 euro w Niemczech, ma przynieść roczne przychody na poziomie około 120 mln dolarów. Dla porównania, w ostatnim pełnym roku swojej działalności Twitter jako niezależna firma zarobił 4,5 miliarda dolarów na reklamach i kolejne 572 miliony dolarów na licencjach na transmisję danych i innych dochodach.
Przejęcie zaważyło również na Twitterze i X w inny sposób. Na zakup Musk zaciągnął pożyczki o wartości około 13 miliardów dolarów, które są obecnie na X i szacuje się, że spłata odsetek wynosi około 1,2 miliarda dolarów rocznie.