Artykuł miesiąca: Dom Opiekuńczych Skrzydeł - pamiętaj o 1% podatku KRS 630706.

AktualnościCSRWiadomościZarządzanie

Reputacja CEO ma wpływ na wartość i wiarygodność firmy

 

Skuteczne pozycjonowanie kadry zarządzającej ma ogromny wpływ na postrzeganie i ocenę firm – a tym samym także na ich sukces. Przed prezesami spółek giełdowych stoją szczególne wyzwania. Jako czołowi przedstawiciele firm prezesi mają szczególną pozycję, także w społeczeństwie. A zwłaszcza gdy prowadzą spółki giełdowe. Twoje stanowisko i opinia w głównych kwestiach społeczno-politycznych, takich jak sprawiedliwość społeczna czy zrównoważony rozwój ekologiczny, mają decydujące znaczenie w publicznej dyskusji i percepcji.

Szefowie firm wiodących na rynku i szeroko zakrojonych marek są szczególnie postrzegani.  Dlatego  twój wiarygodny i zaangażowany wygląd – szczególnie w obszarze ESG (środowiskowym, społecznym, ładu korporacyjnego), przekłada się również na ocenę, a co za tym idzie ostatecznie także na sukces firmy. Wystąpienia medialne prezesów na wielu różnych kanałach są zatem również w centrum uwagi i przyczyniają się do reputacji firmy. .

Reputacja CEO i wartość firmy company

W 2013 roku, pod kierownictwem profesora ekonomii Joachima Schwalbacha, Niemieckie Towarzystwo Akademickie ds. Zarządzania Korporacyjnego i Komunikacji opublikowało największe jak dotąd na świecie badanie na temat znaczenia reputacji dyrektorów generalnych dla wartości firmy. W okresie od września 2011 r. do listopada 2013 r. przebadano 359 firm z dziesięciu branż oraz prawie 2000 managerów najwyższego szczebla. Managerowie zostali poproszeni o ocenę reputacji prezesów i firm w swoich branżach.

Reputacja prezesa kształtuje reputację firmy nawet o 70 procent w pojedynczych przypadkach. W niektórych przypadkach istnieje znaczna rozbieżność między reputacją prezesa i firmy. Reputacja CEO zależy przede wszystkim od jego kompetencji strategicznych, wiarygodności i umiejętności komunikacyjnych, ale także od postrzegania zaangażowania społecznego.

Na początku 2015 r. Weber Shandwick opublikował badanie przeprowadzone wśród ponad 1700 dyrektorów z 19 krajów, które po raz kolejny potwierdziło znaczenie reputacji dyrektorów generalnych. W badaniu tym 49 proc. ankietowanych było przekonanych, że reputacja prezesa wpływa na reputację firmy – przede wszystkim poprzez jej widoczność w społeczeństwie. Według respondentów reputacja dyrektorów generalnych stanowi 45 procent ich całkowitej reputacji korporacyjnej. 87 proc. uważało, że dobra reputacja przyciąga inwestorów, 83 proc. uważa, że ​​prowadzi do pozytywnego nagłośnienia w mediach i pomaga zapobiegać kryzysom, a ok. 75 proc. widzi wzrost atrakcyjności jako pracodawcy.

CEO i CSR

Od 2017 roku duże, zorientowane na rynek kapitałowy firmy, banki i zakłady ubezpieczeń zostały zobowiązane do rozliczania skutków swojej działalności gospodarczej wraz z wdrożeniem unijnej dyrektywy CSR. Celem tej edycji jest publiczne zademonstrowanie zaangażowania firmy w ochronę środowiska, kwestie pracownicze i społeczne, takie jak przestrzeganie praw człowieka czy unikanie pracy dzieci. Firmy muszą również uwzględnić swoje łańcuchy dostaw.

Raporty te są istotnym czynnikiem dla ratingów ESG spółek, które z kolei mają coraz większe znaczenie dla inwestorów. Firmy inwestycyjne, takie jak Amundi, Blackrock i Franklin Templeton, stosują kryteria ESG do coraz większej części zarządzanych aktywów.

Podczas pandemii wiele firm skorzystało z okazji, aby wzmocnić i poszerzyć swoją reputację jako pracodawców i liderów społecznych. Nacisk kładziony jest na zapewnienie bezpieczeństwa i stabilności. Zespoły zarządzające mają tu do odegrania szczególną rolę. Często mówią o celu, odpowiedzialności lub postawie. Dyrektorzy generalni mają za zadanie wyrażać swoje poglądy na ważne kwestie społeczne, takie jak skutki pandemii.

Media jako pole gry

Dla prezesów ważne jest, aby być obecnym na  szerokiem polu gry medialnej. Poza występami w klasycznych mediach – które są obowiązkowe – te na portalach społecznościowych to teraz coś więcej niż tylko freestyle. Dyrektorzy generalni mogą tam zająć stanowisko w kwestiach społeczno-politycznych i wzmocnić swoją percepcję jako liderów myśli lub influencerów korporacyjnych. Dzięki swojej pozycji „Social CEO” zapewnia przewagę konkurencyjną interesariuszom, klientom, inwestorom i partnerom biznesowym.

Według wspólnego badania dyrektorów generalnych jako influencerów korporacyjnych przeprowadzonego przez firmy doradcze Kearney i Egon Zehnder z grudnia 2020 r., coraz więcej dyrektorów generalnych publikuje również coraz więcej informacji związanych z biznesem. Szereg wypowiedzi w badanym okresie poświęcony jest osobiście tematom istotnym społecznie. Jednak w porównaniu międzynarodowym austriaccy dyrektorzy generalni ATX wciąż mają mniejszą liczbę obserwujących w odpowiednich sieciach społecznościowych. Na LinkedIn, na przykład, Thomas Arnoldner (Telekom Austria) prowadzi z 10 355 obserwującymi, a następnie Bernd Spalt (Erste Group Bank) z nieco ponad 3300 obserwującymi. Z drugiej strony, Twitter jest wykorzystywany przez krajowych prezesów tylko marginalnie.

Agenda mediów społecznościowych

Według najnowszego barometru CEO, analizy mediów przeprowadzonej przez pressrelations.com, prezesi ATX generalnie nie grają tak dużo w świecie mediów społecznościowych, jak prezesi niemieckich DAX czy szefowie szwajcarskich spółek giełdowych. Herbert Diess (VW), Rainer Seele (OMV) i Thomas Gottstein (Credit Suisse) byli ostatnio zdecydowanie najbardziej widocznymi w mediach prezesami w regionie DACH.

Raporty o szefie OMV Seele skupiały się głównie na jego zastępstwie, konfliktach wewnętrznych i zarzutach organizacji pozarządowych. Inni szefowie ATX, którzy ostatnio byli bardzo obecni w mediach, nie byli z powodu własnego porządku obrad. Stefan Doboczky, dyrektor generalny grupy światłowodowej Lenzing, trafił na pierwsze strony gazet głównie ze względu na podejrzenia o nielegalną pracę i oszustwa handlowe. Dyrektor generalny Lenzing odpowiedział publicznym oświadczeniem i ogłosił kompleksowy przegląd. Z drugiej strony Ronny Pecik, dyrektor generalny Immofinanz, znalazł się ostatnio w centrum uwagi głównie z powodu przeszukania domu w wyniku podejrzenia o wykorzystanie informacji poufnych. Skąd my to znamy?

Świat możliwości

Ponadto prezesi nie mają okazji do zaprezentowania swojej wiedzy w przyszłych tematach. Według analizy, niemieccy prezesi branży motoryzacyjnej zajmują się przyszłym tematem autonomicznej jazdy w ścisłym związku z bateriami półprzewodnikowymi, na przykład dyrektor generalny Volkswagena Herbert Diess prowadzi dyskusję na temat e-mobilności, szef Deutsche Banku Christian Sewing o transformacji tradycyjnej bankowości oddziałowej. Podczas gdy odchodzący prezes OMV Rainer Seele wypowiadał się na temat biopaliw, analitycy mediów krytykują fakt, że post-CEO Georg Pölzl i prezes Erste Group Bernd Spalt nie byli widoczni w przyszłych tematach. Jednak Spalt przynajmniej kładzie akcenty na kwestie zrównoważonego rozwoju.

Poziom obecności austriackich prezesów w klasycznych mediach rodzi pytania autorów badania: Zwłaszcza po temacie CSR, obecność prezesów w kontekście raportów jest prawie nieobecna, niezależnie od tego, czy chodzi o tematy branżowe, takie jak jako sztuczna inteligencja i robotyka lub społecznie wysoce wirusowe tematy, takie jak populizm, różnorodność i równość: „Wczesne i zwięzłe połączenie dyrektora generalnego z przyszłymi problemami przyczynia się do ważnego czynnika reputacji – przyszłej rentowności firmy”.

Oprac. Andrzej Mroziński

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Prokurator generalny oskarża Trumpa za oszustwo

AktualnościWiadomości

Samochodowy bilans 2021 roku – jakie pojazdy były najpopularniejsze?

AktualnościITWiadomości

Sprawdź, która rola w IT jest dla Ciebie.

AktualnościITWiadomości

Ataki cybernetyczne są największym zmartwieniem firm

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: