Artykuł miesiąca: Dom Opiekuńczych Skrzydeł - pamiętaj o 1% podatku KRS 630706.

AktualnościWiadomości

Polacy nie ufają telemedycynie?

 

Prawie co trzeci Polak skorzystał z teleporady podczas trwania epidemii COVID-19. Jednak połowa badanych przyznała jednak, że nie chciałby więcej korzystać ze zdalnego dostępu do leczenia po zakończeniu izolacji społecznej. Co powoduje tak duże zniechęcenie do telemedycyny? Ponad 60% osób, które uznały, że wizyta zdalna nie ma takiego samego charakteru jak zwykła konsultacja wskazało, jako wady: brak możliwości prawidłowego zbadania przez lekarza, trudności z przekazaniem lekarzowi, z czym pacjent ma problem, brak pełnego wywiadu medycznego, jak również problemy z odpowiednim sprzętem i miejscem do przeprowadzenia wizyty telemedycznej. – wynika z raportu Procontent Communication pt. „Zdalne wizyty lekarskie”. 

30% Polaków skorzystało ze zdalnej porady lekarskiej w czasie pandemii Covid-19 , np. przez Internet lub telefon. W większości przypadków (ponad 70%) była to wizyta w publicznej służbie zdrowia na NFZ. 16% badanych miało zdalną wizytę w prywatnej służbie zdrowia w ramach abonamentu, natomiast 15% płatną wizytę w prywatnej służbie zdrowia, bez abonamentu.

Zaufanie Polaków do zdalnych porad medycznych podlega wielu wątpliwościom. Dlatego kilkanaście procent Polaków postanowiło radzić sobie na własną rękę poprzez samoleczenie na bazie informacji pozyskanych z sieci (6% wskazań) lub prosząc o poradę w aptece (9%). Tylko nieco ponad 2% pacjentów skorzystało z pomocy SOR. Czy oznacza to, że edukacja pacjentów w zakresie korzystania z nowych metod leczenia jest niewystarczająca?

„Aż 17% badanych stwierdziło, że nie wierzy w porady online. To spora część pacjentów, których należy edukować i przekonywać do skorzystania z porad telemedycznych. Na dzisiaj lepiej z tym zagadnieniem radzą sobie prywatne podmioty medyczne w porównaniu do placówek publicznych.” – mówi Iwona Kubicz, managing director z Procontent Communication.

70% respondentów, którzy korzystali ze zdalnej wizyty uznała, jednak że ma ona taką samą wartość jak zwykła wizyta w gabinecie lekarskim. Dużo częściej tego zdania były osoby korzystające z wizyt w ramach prywatnej służby zdrowia. Jak wynika z badania znacznie więcej pacjentów korzystających z płatnych porad w klinikach i gabinetach prywatnych chciałoby je kontynuować po zakończeniu izolacji.

„Okazało się, że można szybko uzyskać profesjonalną poradę bez wychodzenia z domu. Poradę uzupełnioną analizą wyników badań i popartą wystawieniem takich dokumentów, jak recepta, skierowanie, zaświadczenie czy w zdefiniowanych sytuacjach nawet zwolnienie lekarskie.” – mówi Anna Rulkiewicz, prezes Grupy LUX MED.

„Warto podkreślić wpływ stopnia przygotowania podmiotów leczniczych do przeprowadzenia telekonsultacji na ich ocenę. Niestety, publiczna służba zdrowia nie była jeszcze w ogóle gotowa na prowadzenie zdalnych konsultacji. W odróżnieniu od zwykłej rozmowy telefonicznej, w ramach profesjonalnie zorganizowanej telekonsultacji pacjent może wcześniej przesłać wybranemu lekarzowi, z którym odbędzie konsultację, opis objawów, może uzupełnić wywiad medyczny, załączyć wyniki badań.” – dodaje Hanna Niemierka, Kierownik NZOZ eDoktor24.pl.

Ponad 60% osób, które uznały, że wizyta zdalna nie ma takiego samego charakteru jak zwykła wizyta, wskazało, jako wadę brak możliwości prawidłowego zbadania przez lekarza. Co trzeci z tej grupy badanych wskazał, że miał trudności z przekazaniem lekarzowi, z czym ma problem, a co piąty ankietowany uznał, że lekarz nie przeprowadził pełnego wywiadu. Blisko 13% badanych wskazało, że nie dysponowało odpowiednim sprzętem i miejscem do odbycia wizyty on-line. Trzeba pamiętać, że teleporady pozwalają załatwić podstawowe potrzeby i  są często tylko wstępem do dalszego leczenia.

„Jeżeli obie strony – lekarz i pacjent stwierdzają, że muszą się zobaczyć, wtedy porada telefoniczna jest tylko wstępem do wizyty głównej w gabinecie w placówce medycznej.” – mówi Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.

„Trzeba brać pod uwagę, że tak naprawdę to jest nowa formuła w powszechnym zastosowaniu. Jeżeli mamy w tej chwili taki wynik, to pokazuje jak ogromne możliwości tkwią w tej formie udzielania świadczeń.” – dodaje Jacek Krajewski, prezes Porozumienia Zielonogórskiego.

Podzielone są opinie badanych, co do tego, czy po zakończeniu izolacji domowej będą korzystać ze zdalnej konsultacji z lekarzami. Deklaracje kontynuacji korzystania ze zdalnych porad lekarskich częściej składają pacjenci, którzy skorzystali z wizyt zdalnych, w prywatnych placówkach zdrowia, w ramach abonamentu. Warto jednak zaznaczyć, że implementacja teleporad była szybka i bardzo gwałtowna.

„Stan wywołany epidemią COVID-19 spowodował, że w krótkim czasie ochrona zdrowia zrobiła krok milowy w dziedzinie e-zdrowia.” – podsumowuje Piotr Miluski, project manager w LekSeek Polska.

Polecane artykuły
AktualnościTechnologieWiadomości

Branża gier komputerowych największym beneficjentem pandemii

AktualnościWiadomości

Po utracie miliardów Ryanair jest optymistą

AktualnościHRWiadomości

HR potrzebuje empatii

AktualnościWiadomości

Podkarpacka Dolina Lotnicza przygotowuje się do mocnego odbicia po kryzysie

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: