Sektor sprzedaży detalicznej żywności w Niemczech osiągnął w 2023 r. rekord sprzedaży i po raz pierwszy przekroczył granicę 200 miliardów euro. Detaliści byli w stanie zwiększyć swoje nominalne przychody o prawie 5 procent do 204,5 miliarda euro. Jednak w ujęciu realnym, tj. skorygowanym o wzrosty cen, zanotowały one znaczny spadek. Tak wynika z danych opublikowanych przez instytut badań handlu detalicznego EHI. Wzrost sprzedaży jest więc niższy od inflacji. Według Federalnego Urzędu Statystycznego ceny żywności wzrosły w ubiegłym roku o ponad 12 proc.
Według EHI największe nominalne wzrosty sprzedaży odnotowały dyskonty spożywcze, takie jak Aldi i Lidl, ze wzrostem o prawie 7 proc. „W napiętej sytuacji gospodarczej Niemcy najwyraźniej polegają na obietnicach cenowych tych dealerów” – powiedział ekspert EHI Marco Atzberger. Zmieniające się kryzysy miały istotny wpływ na zachowania zakupowe i sukces poszczególnych rodzajów przedsiębiorstw. Pomimo wzrostu cen supermarkety w 2023 roku zwiększyły sprzedaż nominalną jedynie o nieco ponad 4 proc.
Największy udział w handlu detalicznym żywnością w Niemczech mają dyskonty, wynoszące dobre 46 procent, podczas gdy sieci supermarketów takie jak Edeka i Rewe stanowią około 42 procent. Reszta trafia do hipermarketów i małych sklepów spożywczych. Według EHI w ubiegłym roku w Republice Federalnej Niemiec działało 36 858 sklepów spożywczych, o 5 procent mniej niż w 2013 roku. Obecnie działa około 16 000 dyskontów i ponad 12 200 supermarketów.