
Amerykański producent fast foodów McDonald’s odnotował w drugim kwartale po raz pierwszy od prawie czterech lat spadek sprzedaży ze względu na napięte budżety konsumentów. Przychody spadły z 6,50 do 6,49 miliardów dolarów (6 miliardów euro) w porównaniu do analogicznego kwartału poprzedniego roku, jak ogłosiła w poniedziałek w Chicago amerykańska firma. Grupa nie spełniła tym samym oczekiwań analityków, którzy spodziewali się lekkiego wzrostu.
Pomimo spadku zysków i sprzedaży oraz podcięcia prognoz ekspertów inwestorzy uznali akcje spółki za atrakcyjne: wkrótce po rozpoczęciu notowań na nowojorskiej giełdzie papiery wartościowe wzrosły o cztery procent do około 262 dolarów amerykańskich. Wcześniej akcje spółki osiągnęły najwyższy poziom od końca maja. Od początku roku McDonald’s stracił około 11 proc. swojej wartości rynkowej.
Zdaniem spółki biedniejsza działalność na przykład w USA, Francji i Chinach przeważyła nad zyskami na przykład w Ameryce Łacińskiej i Japonii. Firma odczuwa także trwające skutki wojny na Bliskim Wschodzie. W Stanach Zjednoczonych negatywna tendencja była częściowo spowodowana spadkiem liczby odwiedzających. Na Bliskim Wschodzie bojkot wojny między Izraelem a Hamasem w dalszym ciągu negatywnie wpływa na sprzedaż. McDonald’s ostrzegał wcześniej, że spadek sprzedaży będzie kontynuowany do czasu rozstrzygnięcia sporu.
Zarówno zyski, jak i sprzedaż amerykańskiej grupy fast foodów były rozczarowujące, napisał w poniedziałek w pierwszej reakcji analityk Dennis Geiger z głównego szwajcarskiego banku UBS. Ekspert uważa jednak, że skupienie firmy na wartości, nowe menu i dalsza realizacja strategicznych priorytetów przyczynią się do lepszego rozwoju w przyszłości. Marka jest tak pozycjonowana, aby lepiej radzić sobie w środowisku charakteryzującym się powściągliwością konsumencką.
Wszystkie segmenty geograficzne McDonald’s odnotowały porównywalne spadki sprzedaży. Ostatnio cała grupa odnotowała tutaj stratę przychodów w czwartym kwartale 2020 roku. W ostatnich latach McDonald’s stopniowo podnosił ceny swojej oferty. Słabszy kwartał sugeruje, że ludzie na całym świecie wydają mniej pieniędzy w sieciach fast foodów w obliczu lat podwyżek cen i napiętych budżetów gospodarstw domowych.
Zysk operacyjny spadł w drugim kwartale o około 6 procent do 2,92 miliarda dolarów w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Konkluzja była taka, że gigant fast foodów zarobił od kwietnia do czerwca 2,02 miliarda dolarów. To o 12 proc. mniej niż rok wcześniej.