Artykuł miesiąca: Dom Opiekuńczych Skrzydeł - pamiętaj o 1% podatku KRS 630706.

AktualnościWiadomościZarządzanie

Manager opętany narcyzmem!

 

Narcyzi w firmach – to dyrektorzy starej szkoły, prawda? Niestety nie. Największe na świecie badanie na ten temat pokazuje, że młodzi ludzie są dziś bardziej narcystyczni niż poprzednie pokolenia. Staje się to dużym problemem przy obsadzaniu stanowisk kierowniczych. Co mogą zrobić firmy?

Joanna Derk dobrze pamięta początek końca swojej korporacyjnej kariery. Brała udział w kursie szkoleniowym dla młodych kobiet na stanowiska kierownicze. Program przewidywał, że powinna nauczyć się komunikować bardziej asertywnie i agresywnie. W przyszłości powinno używać symboli statusu w ukierunkowany sposób. „Przekaz podprogowy był jednoznaczny: jeśli chcesz wznieść się w górę, musisz przyjąć zachowanie klasycznych męskich liderów alfa” – mówi Derk. „Wstrząsnęło mną, że muszę zdradzić własne wartości, aby odnieść sukces”. Cena takiej kariery była dla niej zbyt wysoka. Zorientowała się na środowisko start-upów, a ostatnio wraz z dwoma partnerami założyła własna firmę.

Firmy mają problem. Stało się to dla nas jasne, kiedy zbadano prawie 10 000 pracowników, zauważono, jak wyraźny jest ich narcyzm. Badanie potwierdzają, że ​​narcyzm jest szeroko rozpowszechniony w zarządzaniu, znacznie dalej niż w populacji ogólnej. Tendencja ta w żaden sposób nie zmniejszyła się wraz z nowoczesnymi metodami zarządzania. Wiele firm akceptuje narcyzów i nagradza narcystyczne zachowania. Wciąż przekazują fałszywe ideały, tworząc w ten sposób toksyczną atmosferę pracy – z niszczycielskimi konsekwencjami.

Kolejnym odkryciem, które jest szczególnie szokujące, to fakt, że narcyzm rozwija się błyskawicznie  w młodym pokoleniu. Młodzi ludzie mają najwyższe wyniki narcystyczne w każdym wieku, wyższe niż poprzednie pokolenia. Trend dotyczy zarówno mężczyzn, jak i kobiet.

Firmy muszą się przygotować na to, że w przyszłości wśród kandydatów, pracowników i managerów będzie coraz więcej narcyzów. Muszą działać i zrewidować swoje narzędzia selekcji, rekrutacji i rozwoju kadry kierowniczej.

Z naszego doświadczenia wynika, że prezentowane wyniki badań są rezultatem największego pojedynczego empirycznego badania narcyzmu na świecie. Dokładnie 9918 osób przebadano w Niemczech w okresie od maja do listopada 2020 r., w tym 2510 managerów. Aby uwydatnić skutki narcystycznych zachowań kadry kierowniczej, oprócz badania ilościowego, przeprowadzono 34  wywiady z ujawnionymi członkami kadry kierowniczej z niemieckich firm. Wszyscy respondenci – 100 procent – mieli bezpośrednie, negatywne doświadczenia z narcyzami w swoich karierach. Uważali, że narcyzm przywódczy jest niszczycielski dla firm. Narcyzm to bez wątpienia  wirusowy problem naszych czasów. Jest szczególnie rozpowszechniony w zarządzaniu. Cena za takie zachowanie jest wysoka bo odbywa się to kosztem pracowników – a ostatecznie całej firmy. Kobiety na stanowiskach kierowniczych nie są mniej narcystyczne niż ich koledzy. Jak temu zjawisku zaradzić?  Badanie w A. Lange & Söhne, Mitsubishi Electric Europe i Deutsche Lufthansa pokazują, jak narcyzów można wyeliminować podczas procesu rekrutacji – lub jak można kontrolować ich toksyczne tendencje poprzez informacje zwrotne i autorefleksję.

Oprac. Andrzej Mroziński

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Branżę modową czekają rewolucyjne zmiany

AktualnościWiadomości

W Polsce jest ponad milion legalnie pracujących cudzoziemców

AktualnościWiadomości

Daimler Truck korzysta z wyższych cen

AktualnościWiadomości

Siemens jest na minusie po raz pierwszy od 12 lat

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: