Minister Handlu ChRL

AktualnościWiadomości

Luksusowy penthouse ze złotą kopułą w Nowym Jorku na sprzedaż za 25 milionów dolarów

Odwiedzający słynny nowojorski budynek Flatiron Building mogli zauważyć mniej znanego sąsiada zabytku — wąski wieżowiec, który byłby skromny, gdyby nie jego ekstrawagancka złota kopuła. Teraz penthouse o powierzchni 533 metrów kwadratowych, mieszczący się pod błyszczącą kopułą (i dwupiętrową ośmiokątną kopułą, którą wieńczy), jest wystawiony na sprzedaż za 25 milionów dolarów.

Nieruchomość z pięcioma sypialniami i pięcioma łazienkami znajduje się na szczycie 170 Fifth Avenue, która została zbudowana w 1898 roku i jest starsza o cztery lata od Flatiron Building. Znana również jako Sohmer Piano Building, pierwotnie mieściła firmę produkcyjną, która z powodzeniem wprowadziła na rynek pierwsze fortepiany typu baby grand w latach 80. XIX wieku.

„To naprawdę kupno prawdziwego, starego nowojorskiego kawałka nieruchomości” — powiedział agent Sotheby’s, Lawrence Treglia, w rozmowie telefonicznej z CNN. „Kopuła jest ikoniczna. Kiedykolwiek widzisz budynek Flatiron (na zdjęciach), zawsze jest on pokazywany po prawej stronie”. „W tym przedziale cenowym nie ma niczego podobnego” – dodał Treglia, zauważając, że porównywalne nowojorskie penthousy zazwyczaj znajdują się w nowych inwestycjach.

Budynek Beaux-Arts został zaprojektowany przez Roberta Maynicke, który na początku XX wieku miał duży wpływ na architekturę miasta — od zabytkowego 41 Park Row, gdzie pierwotnie mieścił się The New York Times, po 200 Fifth Avenue, dawne centrum produkcji zabawek z charakterystycznym złotym zegarem chodnikowym, w którym obecnie mieszczą się Eataly i biura Tiffany & Co. (Maynicke był również odpowiedzialny za 190 Bowery, enigmatyczny, pokryty graffiti narożny budynek, dawniej wieloletnie studio fotografa Jaya Maisela, który stał się tematem lokalnej legendy i tematem filmu dokumentalnego ).

Dwupiętrową kopułę widać po prawej stronie Flatiron na zdjęciu zrobionym przed ukończeniem budowy zabytku w 1902 roku. - Alexander Alland, Jr. /Corbis Historical/Getty Images
Dwupiętrową kopułę widać po prawej stronie Flatiron na zdjęciu zrobionym przed ukończeniem budowy zabytku w 1902 roku.

Kiedyś mieścił różne przedsiębiorstwa, w tym dom wydawniczy, ale 170 Fifth Avenue zostało przekształcone w apartamentowiec na przełomie tysiącleci. Kopułowaty penthouse, dawniej loft, miał od tego czasu tylko jednego właściciela: filantropa i przedsiębiorcę Gregory’ego C. Carra, który kupił go w 2001 r. za około 7,5 mln dolarów, a następnie odnowił, powiedział CNN w e-mailu. Dochód z obecnej sprzedaży zostanie przeznaczony na budowę szkół i przedszkoli w Mozambiku, dodał Carr.

Nieruchomość oferuje 360-stopniowy widok na miasto z kopuły, która w ofercie jest zaaranżowana jako salon z barkiem. Inne atrakcje to otwarta kuchnia z jadalnią i świetlikami, marmurowe łazienki, prywatny taras na dachu i okazałe spiralne schody z kutego żelaza.

Od czasu przebudowy budynku w 2000 r. apartament miał tylko jednego właściciela. - Eitan Gamliely/Sotheby's International Realty
Od czasu przebudowy budynku w 2000 r. apartament miał tylko jednego właściciela.

„Bycie w tej kopule jest czymś wyjątkowym” – powiedział Treglia. „A będąc w głównym apartamencie, czujesz się niemal jak w Plaza (Hotel), ze względu na projekt i sposób, w jaki jest położony”.

Chociaż 170 Fifth Avenue nie jest uważane za cud architektury tak jak jego niezwykły trójkątny sąsiad, ma również unikalną, smukłą konstrukcję. 13-piętrowy budynek ma tylko 29 stóp szerokości (ale 120 stóp długości), został zaprojektowany, aby zastąpić skromny brązowy kamień, który stał na miejscu przed nim.

Polecane artykuły
Aktualnościataki cyberCheck PointcyberatakicyberbezpieczeństwoWiadomości

Polska celem numer 1 na liście ataków hakerskich w regionie Europy Centralnej

AktualnościChinyWiadomości

Minister handlu ChRL: Odpowiedzialność za problemy Nexperii leży po stronie Holandii

AktualnościChinyWiadomości

Uroczyste otwarcie 15. Międzynarodowych Targów Tekstylnych (International Textile Expo Poland)

AktualnościWiadomości

Disney traci 30 mln dolarów tygodniowo z powodu przedłużającej się przerwy w transmisji YouTube TV

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *