Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościTechnologieWiadomości

Kod kreskowy kończy 50 lat – sześć faktów na urodziny

W czerwcu 1974 roku po raz pierwszy zeskanowano kod kreskowy produktu przy kasie supermarketu. Eksperci spodziewają się, że kod zostanie wymieniony za kilka lat. Grube i cienkie linie, pomiędzy nimi białe. Wszyscy ją znają. Kody kreskowe, zwane także kodami kreskowymi, można znaleźć na żywności, ale także na opakowaniach towarów elektronicznych i etykietach nowej odzieży. Są integralną częścią codziennego życia konsumentów. Kod kreskowy będzie obchodził swoje 50. urodziny 26 czerwca 2024 r. Najważniejsze fakty na temat słynnych kodów:

Oto jak one działają

Obecnie ponad miliard produktów posiada kod kreskowy, który jest skanowany codziennie dziesięć miliardów razy na całym świecie. Podstawą kodu jest poniższy GTIN, będący 13-cyfrowym numerem pozycji. Kolońska firma GS1 wydaje numery sprzedawcom detalicznym, aby mogli oznaczać swoje produkty i umożliwiać ich identyfikację oraz sprzedawać je na całym świecie. Kod kreskowy jest następnie generowany za pomocą specjalnego oprogramowania. Treść kodu i numeru jest taka sama, różni się jedynie przedstawienie. Firmy płacą za to opłatę licencyjną, której wysokość zależy od rocznej sprzedaży i liczby wymaganych numerów pozycji. Na całym świecie istnieje 116 organizacji krajowych, które również to oferują.

Każdy produkt ma swój własny kod kreskowy. Wszystkie batoniki mlecznej czekolady Milka Alpine mają ten sam numer katalogowy, natomiast wersja z orzechami laskowymi ma swój własny. Dzięki zaszyfrowanemu kodowi każdy przedmiot może zostać zidentyfikowany na całym świecie. Kiedy kasjer naciąga produkt na skaner, system rozpoznaje, jaki to produkt. Przechowywane są informacje o marce, odmianie, wadze, wielkości, składzie i wartościach odżywczych. Dlaczego słychać sygnał dźwiękowy podczas skanowania? Sygnał dźwiękowy sygnalizuje kasjerowi, że pozycja została nagrana. Jeśli nie, można go zeskanować ponownie lub wprowadzić ręcznie.

Wynalazcy

Twórcami kodów są Amerykanie Joseph Woodland i Bernard Silver. Aby móc automatycznie odczytywać informacje o produkcie nawet bez liczb, obaj studenci opracowali w latach 1948 i 1949 koncepcję i złożyli wniosek o patent. Jednak zanim pierwszy produkt został pobrany z kasy fiskalnej, minęły lata. W 1962 roku Silver i Woodland sprzedali swój obecnie chroniony wynalazek firmie Philco za 15 000 dolarów. Następnie kilku producentów przystąpiło do dalszego rozwoju kodów kreskowych i skanerów przy użyciu technologii laserowej.

Premiera

W 1971 roku sprzedawcy detaliczni i producenci w Stanach Zjednoczonych zgodzili się na wprowadzenie standardu Universal Product Code (UPC). Kod kreskowy zadebiutował 26 czerwca 1974 roku. Tego dnia pierwsza sztuka – paczka gum do żucia marki Wrigley’s Juicy Fruit – została zeskanowana specjalnym urządzeniem w supermarkecie Marsh w Ohio w USA. To rok, w którym Niemcy wygrywają finał Pucharu Świata.

W 1976 roku organizacje dealerskie i kraje w Europie uzgodniły 13-cyfrowy kod EAN – tzw. „europejski numer artykułu”. W Niemczech 1 lipca 1977 roku firma Wichartz z Wuppertalu jako pierwsza oznaczyła jedną ze swoich mieszanek przypraw kodem kreskowym. Pierwszą kasę skanującą uruchomiono w październiku 1977 roku w supermarkecie „Südmarkt” w Augsburgu. Według GS1 w Niemczech od 1984 r. prawie cała pakowana żywność przeznaczona dla konsumentów końcowych była opatrzona kodem. W 2009 roku nazwa EAN została zmieniona na GTIN.

Eksperci tacy jak Stephan Rüschen są przekonani o zaletach tej technologii. „W ciągu ostatnich kilku dekad kod kreskowy nie tylko ułatwił realizację transakcji, ale także znacznie usprawnił cały łańcuch procesów w handlu detalicznym” – mówi profesor handlu detalicznego żywnością na Państwowym Uniwersytecie Spółdzielczym Badenii-Wirtembergii w Heilbronn.

Aldi zmienił się jako ostatni

Do lat 70. każdy artykuł w sklepach na całym świecie musiał być indywidualnie oznaczony i każda cena musiała być wpisana – nawet w dużych sklepach spożywczych w Niemczech. Stopniowo firmy wprowadzały kasy fiskalne ze skanerem. Edeka zainstalowała pierwszą instalację w Zwingenberg w Badenii-Wirtembergii w 1981 roku. Dyskont Lidl zmienił działalność w 1996 roku. Dopiero później, w 2002 roku, wszystkie oddziały Aldi Süd zostały wyposażone w nowoczesne kasy skanerowe, a Aldi Nord jeszcze rok później. Patrząc wstecz na czasy, gdy kasjerzy znali jeszcze na pamięć wszystkie numery artykułów i wpisywały je z zawrotną szybkością, nadal lubią opowiadać o micie w Aldi.

Konsumenci mogą teraz dekodować kody kreskowe za pomocą specjalnych aplikacji na smartfony, takich jak Barcoo. Każdy, kto zeskanuje produkt w supermarkecie, ma dostęp do dalszych informacji o produkcie, takich jak informacje o wartości odżywczej.

Popkultura i reklama

Kod kreskowy pojawia się także poza zamierzonym obszarem zastosowania. Artysta Scott Blake tworzy obrazy znanych osobistości, takich jak Marilyn Monroe, które składają się wyłącznie z kodów kreskowych. Artysta uliczny Banksy również wielokrotnie wykorzystywał kod w swoich pracach. Projektem bawi się także prywatny browar Gaffel w Kolonii. Od lat drukuje kod kreskowy w kształcie katedry w Kolonii na swoich imprezowych beczkach i sześciopakach odmiany Kölsch.

Kod kreskowy na zawsze?

„Dziękuję bardzo, drogi Barcode, za dotychczasowe osiągnięcia. Przyszłość należy do innych” – mówi ekspert ds. handlu detalicznego Rüschen. To, co będzie dalej, staje się już jasne. Firma GS1 spodziewa się stopniowego przechodzenia na kody dwuwymiarowe, takie jak kod QR. Mówi się, że proces ten już trwa, a firmy handlowe są przygotowywane na zmianę. Według GS1 wymagane do tego skanery z kamerą są już zainstalowane w ponad 80 procentach kas fiskalnych w handlu detalicznym.

Dlaczego zmiana jest konieczna? „Konsumenci są dziś bardziej krytyczni, chcą więcej informacji o produkcie, alergenach, danych na temat zrównoważonego rozwoju i opakowania” – mówi ekspert Sandra Hohenecker z GS1. Tak dużej ilości danych nie można przedstawić za pomocą numeru artykułu, ale za pomocą kodów QR jest to łatwo możliwe i można je prześledzić w sposób przejrzysty dla klientów. Kolejna zaleta: można również zapisać datę przydatności do spożycia. W przypadku kodu QR jedno się nie zmienia: produkty są skanowane indywidualnie przy kasie.

Inaczej jest w przypadku znacznika RFID. Expert Ruffles widzi duże możliwości dla tej technologii. Proces automatycznej identyfikacji obiektów drogą radiową jest już stosowany przez sprzedawców tekstyliów, takich jak Zara, Uniqlo i Decathlon. Artykuły nie muszą być skanowane pojedynczo, ale można je uchwycić jednocześnie – podczas przepychania wózka przez bramkę lub ułożenia produktów na tacy. Tag może jednoznacznie identyfikować każdy pojedynczy przedmiot. Oznacza to: 1000 słoików Nutelli nie ma wspólnego numeru, ale 1000 różnych.

Wada: indywidualne etykietowanie jest skomplikowane, a znaczniki RFID są droższe. Dlatego bardziej nadają się do droższych produktów odzieżowych niż kubek jogurtowy za 60 centów, mówi Rüschen. Może sobie wyobrazić, że w ciągu najbliższych 5–10 lat RFID w końcu zadomowi się w sektorze spożywczym. Sandra Hohenecker spodziewa się, że w zależności od lokalizacji można ustalić kilka kodów. Nie jest w stanie przewidzieć, kiedy ostatecznie zostanie wymieniony kod kreskowy.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomościZarządzanie

Co motywuje wielu dyrektorów generalnych, takich jak Elon Musk?

AktualnościITTechnologieWiadomości

Chipowy gigant TSMC zaskakuje skokiem zysków

AktualnościMotoryzacjaWiadomości

Sprzedaż samochodów w Europie na najwyższym poziomie od pięciu lat

AktualnościFinanseWiadomości

Capital One przekaże 265 miliardów dolarów, aby zostać liderem kart kredytowych

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły