Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościWiadomości

Jak uniknąć przykrej niespodzianki w sklepie: cena na półce inna niż w kasie. Znamy rozwiązanie!

O podobnej sytuacji w sklepie słyszał każdy z nas – w trakcie skanowania produktu przy kasie okazuje się, że cena jest inna niż ta z półki. Jeśli na paragonie cena jest mniejsza, tym lepiej dla konsumenta. Inaczej ma się sytuacja kiedy rachunek okazał się wyższy. Która cena obowiązuje?

Fora internetowe pękają w szwach. Użytkownicy przerzucają się pomysłami na to, jaka może być przyczyna tego zjawiska. Przyczyny te wynikać mogą zarówno z błędów ludzkich, jak i bardziej złożonych czynników systemowych. Jakie są prawa konsumentów i co powinna zrobić sieć w tej sytuacji?

Inna cena na półce – złe nastroje i wysokie kary

Zgodnie z Art. 5. ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług, w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar, konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru po cenie dla niego najkorzystniejszej. Egzekwowanie tej procedury jest często stresujące i niekomfortowe nie tylko dla klientów, ale również dla osób pracujących w sklepie. Są one wystawione na negatywne nastroje niezadowolonych klientów, choć często nie ma w tym ich winy. Rozbieżności cenowe mogą wynikać z błędów przy etykietowaniu produktów, ale również z problemów technicznych, związanych z oprogramowaniem czy bazą danych.

Jeśli te sytuacje będą się powtarzać, sklep z nieodpowiednio oznaczonymi cenami może być w oczach konsumenta postrzegany jako nierzetelny i nieprofesjonalny. To zniechęca klientów i buduje negatywny wizerunek marki. Oprócz konfliktów z klientami sklepy narażone są na kontrole Państwowej Inspekcji Handlowej. Kara, jaka może zostać nałożona na sieć handlową, to nawet 40 000 zł. W skrajnych przypadkach sprawa może dotrzeć do UOKiK, który może zasądzić znacznie surowszą karę – do 10% przychodu ze sprzedaży. Tak było w przypadku kary w wysokości 115 mln zł nałożonej w 2020 roku na jedną z sieci handlowych.

Odpowiednia kontrola kluczem do sukcesu

Odpowiednie oznaczanie cen ma istotne znaczenie zarówno dla sprzedawców, jak dla klientów. Sklepy muszą zwracać szczególną uwagę na etykiety, przestrzegać ustaleń i przepisów dotyczących informowaniu o cenach towarów i usług, aby uniknąć kar i konsekwencji prawnych. Dbanie o ten aspekt pomaga zniwelować ryzyko nieporozumień między klientami a personelem sklepu. Klienci są mniej narażeni na błąd w interpretacji cen, co zmniejsza ryzyko sporów przy kasie.

Jak podkreśla Szef departamentu AI w eLeader Shelf Recognition Rafał Melanowicz:

Zgodność cen pomiędzy oznaczeniem na półce a ceną przy kasie jest kluczowa dla utrzymania uczciwych praktyk handlowych. Dzięki przejrzystości cen klient ma pewność, że sklep działa w sposób uczciwy. Pozwala to na budowanie zaufania na linii sprzedawca, klient. Sieci handlowe i sklepy obowiązują przepisy prawne, niezgodność cen może prowadzić do poważnych konsekwencji. Klienci oczekują i mają do tego prawo, że cena widoczna na półce będzie tą samą ceną, którą zapłacą przy kasie. To ważny element utrzymania pozytywnego wizerunku sklepu i budowania trwałych relacji z klientami.”

Jak dbać o poprawność cen i zjednać sobie klientów

Sklepy poza zarządzaniem zadaniami pracowników i kontrolami w sklepie mogą zdecydować się na wprowadzenie elektronicznych etykiet cenowych (ESL, ang. Electronic Shelf Label) zarządzanych z poziomu systemu kasowego/POS. Na rynku znaleźć można etykiety PESL, które są zasilane ogniwami fotowoltaicznymi i nie potrzebują dodatkowego źródła zasilania. Wybranie cenówek elektronicznych potencjalnie rozwiązuje większość opisanych tu problemów. Jednak koszty wdrożenia i utrzymania tej technologii są wciąż wysokie. Proces ten można usprawnić jednak w inny sposób, poprzez automatyzację badania ekspozycji i wykrywania niespójności cen.

Z pomocą przychodzą technologie AI, takie jak Shelf Recognition AI. Systemy te wykorzystują rozpoznawanie obrazu do identyfikacji błędów cenowych. Dzięki automatycznemu badaniu pracownik sklepu może błyskawicznie rozeznać się w zgodności cen. Poleganie jedynie na zmysłach i ręczny audyt może zająć masę czasu. Automatyczna analiza półki sklepowej pozwala na skrócenie tego czasu do zaledwie kilku minut. Dodatkowo aplikacje są intuicyjne w obsłudze, a wyniki z badań i raporty są przejrzyste i jednoznaczne. Technologię, która stoi za omawianym rozwiązaniem stosują ją czołowi producenci FMCG, firmy takie jak Danone, Nutricia, czy Maspex.

Jak poradzić sobie z problemem cen

Problem różnicy cen między ceną na półce a ceną na kasie jest powszechny. Jest on niekorzystny zarówno dla klientów jak i samych sklepów. Spory z tym związane mogą prowadzić do frustracji, utraty zaufania oraz psucia się relacji. Istnieje kilka rozwiązań, które w tej sytuacji należy podjąć. W przypadku wystąpienia problemów, sklepy powinny być transparentne wobec klientów i oferować jasne wyjaśnienia dotyczące różnic cen oraz działań podjętych w celu rozwiązania problemu. Sklepy powinny regularnie przeglądać i aktualizować ceny na półkach, aby dostosować się do zmian w cenach produktów. Pracownicy powinni zostać odpowiednio przeszkoleni w tym zakresie i wymóg ten powinien być na bieżąco kontrolowany. Aby skutecznie zarządzać cenami warto, aby sklepy inwestowały w automatyzację tych procesów.

Polecane artykuły
Air FranceAktualnościWiadomości

Air France-KLM podpisuje umowę z TotalEnergies na dostawę 1,5 mln ton SAF

AktualnościFinanseWiadomości

Większość milionerów używa kart kredytowych do wszystkich zakupów

AktualnościITTechnologieWiadomości

Bill Gates twierdzi, że gdyby zakładał Microsoft dzisiaj, skupiłby się na branży AI

AktualnościChinyWiadomości

Specjalne wydarzenie upamiętniające 75. rocznicę powstania ChRL w Berlinie

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły