Jak pracodawcy świątecznie motywują pracowników

Zmiany świątecznych zwyczajów dotyczą nie tylko preferencji prezentowych Polaków, ale także rynku pracy. Aż 66% respondentów badania serwisu Prezentmarzeń twierdzi, że na obecnym rynku pracownika, pracodawcy są bardziej skłonni fundować pracownikom świąteczne upominki i udogodnienia.

Jak wynika z badania “Zmiany w zwyczajach i preferencjach świątecznych Polaków” aktualna sytuacja na runku pracy motywuje pracodawców do bardziej kreatywnego myślenia o świątecznych upominkach i udogodnieniach. Potwierdzają to opinie łącznie 66% respondentów badania. Innego zdania jest 23% zapytanych Polaków, którzy twierdzą, że jest niestety tak samo jak kiedyś i nie widzą innego podejścia pracodawców w okresie przedświątecznym. Według 10% wciąż niewielka grupa pracodawców podarowuje pracownikom świąteczne prezenty.

Z odpowiedzi udzielonych serwisowi Prezentmarzeń wynika, że łącznie aż 90% respondentów otrzymuje w jakieś formie upominek świąteczny od pracodawcy. Dla 55% jest to zaproszenie na firmowe, świąteczne spotkanie, dla 29% bony, paczki lub drobny upominek, a dla 7% krótszy dzień pracy lub dodatkowy dzień wolny.

Rosnący deficyt specjalistów w firmach i podnoszący się poziom zamożności społeczeństwa sprawia, że pracownicy coraz bardziej skupiają się na własnych pragnieniach i potrzebach. W efekcie pracodawcy coraz chętniej sięgają więc po emocje, podarowując pracownikom prezenty w formie oryginalnych przeżyć. Jak potwierdzają wyniki badania, aż 45% Polaków chce otrzymywać prezenty, które wywołują w nich przeżycia i pozytywne emocje. Dotyczy to także sfery zawodowej i sposobów motywowania oraz nagradzania za wyniki w pracy.

Przejażdżka Ferrari, lot w tunelu aerodynamicznym czy warsztaty kulinarne –  firm chcących podarować pracownikom takie emocje przybywa z roku na rok. Pracodawcy, którzy myślą strategicznie o pozyskaniu i utrzymaniu talentów w swoim zespole zdają sobie sprawę, że employer branding zaczyna się wewnątrz organizacji. Okres grudniowych świąt to dobry moment, aby umacniać więź pracodawca – pracownik i efektywnie wykorzystać w firmie niestandardową formę obdarowania pracowników. – komentuje Grzegorz Rożalski z serwisu Prezentmarzeń.

Wiele firm nie bierze pod uwagę prezentów pod postacią przeżyć obawiając się, iż przekracza to ich budżet. Okazuje się jednak, że taka niestandardowa i wyróżniająca się na rynku forma docenienia pracownika jest porównywalna do średniej kwoty pozapłacowych, świadczeń okolicznościowych. Zazwyczaj wynosi ona w firmie średnio około 150 – 200 zł na pracownika. Lista prezentów w formie emocjonujących przeżyć, którą możemy w tej kwocie wręczyć, korzystając z pomocy profesjonalnych firm, specjalizujących się w tej dziedzinie jest długa. Są na niej zarówno upominki z dreszczykiem emocji, umożliwiające spróbowanie sportów ekstremalnych, tematyczne warsztaty umożliwiające rozwijanie pasji i zainteresowań czy relaksacyjne i zdrowotne masaże.

Benefity pozapłacowe w postaci okolicznościowych paczek czy bonów towarowych, stają się powoli standardem w większości firm. Pracodawcy coraz chętniej sięgają więc po emocje, podarowując pracownikom prezenty w formie oryginalnych przeżyć. W obliczu rywalizacji o najlepszych pracowników, kluczowe staje się nie tylko budowanie ich zaangażowania, ale przede wszystkim stworzenie poczucia, że pracują w miejscu, w którym warto być. Okres przedświąteczny stwarza idealną okazję pracodawcom, aby docenić pracowników i podziękować im za dotychczasową pracę oraz zaangażowanie.

* Badanie “Zmiany w zwyczajach i preferencjach świątecznych Polaków” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1015 respondentów w formie ankiety online w listopadzie 2019 roku.  

Redakcja: