To odwieczny dylemat managerów: słyszą o ważnych decyzjach, ale nie wolno im jeszcze o nich rozmawiać. Jest to szczególnie niedobre, gdy dotyka twoich własnych ludzi, na przykład w przypadku zwolnień lub poważnej restrukturyzacji. Ważne jest, aby pozostać lojalnym – wobec kierownictwa i własnego zespołu. Ale jak? Nakłonienie grupy ludzi do pracy nad osiągnięciem celu i poprowadzenie ich do wielkich osiągnięć nie jest łatwe. Zwłaszcza, gdy pracownicy coraz częściej spotykają się wyłącznie wirtualnie. Co charakteryzuje dobre przywództwo zespołowe i co jest ważne w pracy zespołowej dzisiaj.
Trenerka przywództwa, trenerka i autorka Ramona Shaw pomaga młodym liderom stać się tak skutecznymi i pewnymi siebie, że inni lubią dla nich pracować. Wielokrotnie była świadkiem, jak jej klienci popadali w trudne sytuacje emocjonalne i na podstawie swoich doświadczeń wypracowała kilka podstawowych zasad.
1. Zawsze myśl o swojej roli
Jako menadżer reprezentujesz swoją firmę, a co za tym idzie także jej zarząd. Jeśli posiadasz informacje, którymi nie możesz się dzielić, komunikuj się ze swoim zespołem jak lider, ale jednocześnie okazuj współczucie i cierpliwość jak przyjaciel. Nie dziel się faktami, ale dziel się uczuciami.
2. Pozostań wierny swoim wartościom i zasadom
Za czym stoisz jako lider? Jaki jest Twój styl przywództwa? Z jakich cech jesteś szczególnie dumny? Staraj się przestrzegać swoich zasad. I idź na kompromis ze sobą, jeśli masz odmienne wartości, które trudno pogodzić. Jeśli jednak stwierdzisz, że coś jest sprzeczne z Twoimi podstawowymi wartościami, ponieważ jest nieetyczne lub dyskryminujące, powinieneś zrobić to, co uważasz za słuszne.
3. Komunikuj to, co jest dla Ciebie ważne osobiście
Wyjaśnij swoim pracownikom swoje wartości i zasady. Później zaufają Ci bardziej i będą w stanie zrozumieć, dlaczego coś zrobiłeś lub czego nie zrobiłeś, nawet podczas podejmowania trudnych decyzji. Jak prawidłowo przekazywać informację zwrotną? Co łączy mój zespół? Jak podjąć kolejne kroki w swojej karierze? W zestawie narzędzi Harvard Business Manager managerowie mogą znaleźć wiedzę, którą można bezpośrednio zastosować w codziennym zarządzaniu .
4. Zdobądź szacunek
Nie rób nic, bo chcesz być lubiany lub uniknąć trudnych decyzji. Zamiast tego naucz się kontrolować swoje emocje, abyś mógł robić to, co trudne i właściwe, zamiast tego, co łatwe i złe. W ten sposób zdobywa się szacunek.
5. Myśl długoterminowo
W stresujących sytuacjach prawie wszyscy ludzie myślą krótkoterminowo: co się dzieje i jak mogę od razu poprawić sytuację? Dzielenie się poufnymi informacjami może na chwilę przynieść ulgę, jednak w dłuższej perspektywie często prowadzi do utraty uczciwości. Czy warto?
6. Nigdy nie składaj pustych obietnic
Nie wymyślaj czegoś, czego nie możesz zatrzymać, tylko po to, aby poprawić nastrój. Zapewnij wsparcie emocjonalne, ale unikaj wzbudzania nadziei, które później zawiedziesz.
Nieważne, co robisz, wiedza więcej, niż możesz powiedzieć, zawsze jest stresująca. Trudno jest podejmować niewygodne decyzje, ale z perspektywy czasu zdasz sobie sprawę, że pozostałeś wierny sobie i swoim wartościom, zdobyłeś zaufanie i zyskałeś szacunek. Będziesz z tego korzystać przez długi czas.