Check Point wykorzystuje sztuczna inteligencję do walki z oszustwami

AktualnościWiadomości

IATA Aviation Association mianuje pierwszą kobietę na stanowisko CEO

To jak wyróżnienie: Yvonne Manzi Makolo przejmuje na rok przewodnictwo w zarządzie stowarzyszenia branżowego na walnym zgromadzeniu IATA (International Air Transport Association) we wtorek. Czyni ją to nie tylko pierwszą kobietą na tym stanowisku, ale także pierwszą szefową IATA z Afryki.

Kobiety rzadko spotyka się na czele firmy lotniczej w branży. Jako szef RwandAir, narodowej linii lotniczej Rwandy z siedzibą w Kigali, Makolo był już uważany za egzotyka. Widać to również w radzie dyrektorów stowarzyszenia IATA: Oprócz Makolo w 32-osobowej radzie jest tylko jedna kobieta: szefowa KLM Marjan Rintel (55 l.). Christine Ourmières-Widener (58 l.) odeszła w kwietniu 2023 r., kiedy po licznych skandalach w linii lotniczej musiała przekazać stanowisko szefa Tap Air Portugal Luísowi Rodriguesowi .

„Możemy pokazać potencjał kobiet w branży lotniczej” – powiedział Makolo w rozmowie z portalem informacyjnym Aerotelegraph. Jednocześnie jest to dobra okazja dla stowarzyszenia branżowego, aby osiągnąć cel „25 na 25”, który sobie wyznaczył. Rozpoczęta przez IATA w 2019 roku kampania ma na celu zobowiązanie linii lotniczych do zwiększenia do 2025 roku odsetka kobiet na stanowiskach kierowniczych i w obszarach niedostatecznie reprezentowanych.

Inicjatywa jest jednak dobrowolna i do końca 2022 roku podpisała ją tylko połowa z prawie 300 firm członkowskich IATA. Na początku inicjatywy 3 procent prezesów linii lotniczych stanowiły kobiety.

A reszta branży jest również powolna z powodu różnorodności. Według analizy Bloomberga kobiety zajmują tylko 13 proc. stanowisk kierowniczych w liniach lotniczych – nawet mniej niż w usługach finansowych. Odsetek kobiet-pilotów, techników i dyrektorów generalnych jest jeszcze niższy i wynosi mniej niż 10 procent, zgodnie z raportem z 2022 r. sporządzonym przez amerykańską Radę Doradczą ds. Kobiet w Lotnictwie.

Makolo tworzy historię w branży. Nie tylko dla kobiet, ale także dla osób kolorowych. Nowa członkini zarządu dorastała w Kenii wraz z matką i babcią. Jej matka pracowała jako dyplomata ONZ. Jej ojciec zmarł, gdy miała półtora roku. W 1993 wyemigrowała do Kanady na studia , gdzie później pracowała jako programista. W 2003 Makolo przeniósł się do Rwandy. Tam po raz pierwszy zaczęła pracować w branży telekomunikacyjnej. Dziś nadal mieszka w kraju z 13 milionami mieszkańców, który jest prawie tak duży jak Badenia-Wirtembergia. Makolo ma dwoje dzieci, dziesięcioletnią córkę i ośmioletniego syna.

Makolo wciąż ma wielkie plany wobec Rwandy i jako dyrektor generalny państwowych linii lotniczych. Ze względu na ograniczony dostęp kraju do morza oraz słaby rozwój kolei i dróg, lotnictwo jest kluczowym czynnikiem dla kraju. Dlatego rząd dużo inwestuje w infrastrukturę linii lotniczych i lotnisk. Celem jest umożliwienie szybszego lotu do Afryki z Europy bez konieczności przesiadki. Makolo chce m.in. podwoić swoją flotę dwunastu maszyn w ciągu najbliższych pięciu lat.

Jak dotąd Twoja linia lotnicza lata do 25 miejsc docelowych, głównie w Afryce. Teraz ma się to zmienić: z 27. kompanii firma planuje latać do Paryża trzy razy w tygodniu oprócz Londynu, Brukseli, Dubaju , Doha i Bombaju. Firma otrzymuje wsparcie na ekspansję od Turkish Airlines.

Kontrowersyjna linia lotnicza Qatar Airways ma również Makolo na pokładzie. Linia lotnicza z Doha jest głównym udziałowcem z 60 proc. nowego lotniska planowanego w Bugesera koło Kigali. Od 2032 roku ma tu lądować 14 mln pasażerów rocznie. Według Makolo, RwandAir prowadzi również zaawansowane negocjacje, w których Qatar Airways może przejąć 49 procent samej linii lotniczej. Zaskakująca jest wypowiedź dla „Aerotelegraph”, że szef Qatar Airways, Akbar Al Baker (61 l.), bardzo ją wspierał i był dla niej swego rodzaju mentorem.

Ponieważ Al Baker był w przeszłości mniej zauważalny dzięki zaangażowaniu większej liczby kobiet w branży: „Oczywiście linia lotnicza musi być zarządzana przez mężczyznę, ponieważ jest to bardzo wymagające stanowisko” – wyjaśnił dyrektor generalny Qatar Airways kilka lat temu konferencja prasowa . Później przeprosił za tę uwagę.

W Niemczech linie Qatar Airways wywołały wiele kontrowersji, kiedy linia lotnicza dołączyła jako sponsor FC Bayern latem 2018 roku. Umowa wygasa w tym roku.

Makolo natomiast ceni sobie współpracę z firmą – chciałby nawet zostać członkiem sojuszu z Qatar Airways. „Przyglądamy się możliwościom” – mówi „Aerotelegraph”. Prawdopodobnie zaowocuje to członkostwem w One World, sojuszu, do którego należy również Qatar Airways. Obie linie lotnicze mają już tzw. umowę code-share. Konkretnie oznacza to, że dzielą wspólny lot, ale przypisują własne numery lotów dla tego samego lotu. Dopiero okaże się, gdzie Yvonne Manzi Makolo będzie od dzisiaj przewodzić IATA.

Polecane artykuły
Aktualnoście-commerceWiadomości

Wycena SpaceX może obecnie sięgać nawet 350 miliardów

Aktualnoście-commerceTechnologieWiadomości

Sony świętuje 30-lecie Playstation

Aktualnoście-commerceWiadomości

Jak wykorzystać okres Adwentu w swojej karierze

Aktualnoście-commerceWiadomości

Dużo optymizmu w branży gier komputerowych

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *