Rozpoczynając cykl artykułów na temat coachingu zacznę od samej esencji tego zagadnienia. Mam świadomość, że dla wielu osób nie będą to rzeczy nowe. Jednak uważam, że warto przypominać sobie wiedzę na ten temat. Tym bardziej, że nadal zrozumienie czym jest coaching nie jest jednoznaczne.
Z każdym następnym artykułem będę przybliżać Czytelnikom różne aspekty tej wspaniałej, inspirującej i wpływającej znacząco na rozwój osobisty człowieka dziedziny. Będę dzielić się moim doświadczeniem, obserwacjami i przemyśleniami. Liczę na to, że zaprezentowane materiały posłużą managerom w ich pracy.
Modne słowo – coaching
Moja praktyka coachingowa rozwija się od 2009 r. i będąc mocno w temacie obserwuję jak modnym słowem dziś stał się coaching. Mogę śmiało powiedzieć, że jest to słowo wytrych. Prawie każdy jest coachem i każdy coachuje. I z jednej strony bardzo mnie to cieszy bo, świadomość rośnie i przyczynia się do popularyzacji tego zagadnienia. Z drugiej przeraża, że osoby nie przygotowane do zawodu świadczą usługi coachingowe. Biorąc udział w różnorodnych spotkaniach biznesowych i okołobiznesowych wiele osób przedstawia się jako coach. Po zadaniu pytania jaki kurs/studia skończyłeś/aś i jaka akredytację masz, słyszę często – nie ukończyłem/am kursu nie ma mam akredytacji, nie potrzebuję tego aby pomagać ludziom. I pojawia się pytanie czy na pewno? To prawda, że coaching jest zawodem empirycznym, nie da się go nauczyć z książek i tylko praktyka, podnoszenie swoich kwalifikacji i ciągły rozwój pozwalają na to aby stać się profesjonalistą. Solidne podstawy takie jak zrozumienie czym jest sesja, czym jest proces coachingowy, kompetencje, etyka to są kluczowe aspekty, które powinniśmy mieć zakodowane głęboko w każdej komórce naszego ciała zanim zaczniemy praktykować z klientami.
Jako coach pracujący z korporacjami jestem weryfikowana za każdym razem kiedy podchodzę do realizacji projektu. Sprawdzane jest: zarówno moje przygotowanie zawodowe, akredytacja, referencje jak i praktyczne umiejętności. Uważam, że jest to właściwa droga i życzę sobie i innym coachom aby nie tylko duże ale także średnie i małe przedsiębiorstwa oraz osoby prywatne weryfikowały w ten sposób.
Na początku jest PYTANIE
Czym jest ta esencja coachingu? Metaforycznie coaching, jest towarzyszeniem klientowi w jego podróży w kierunku zmiany i rozwoju, tańcem wydobywającym potencjał, drogą do sedna siebie, holistyczną ewolucją.
W moim odczuciu najlepiej coaching został zdefiniowany, opisany i określony przez ICF (http://www.coachfederation.org). Jak brzmi definicja? Coaching jest partnerską współpracą z klientami w prowokującym do myślenia i kreatywnym procesie, który inspiruje ich do maksymalizacji swojego osobistego i zawodowego potencjału. Coaching honoruje klienta jako eksperta od swojego życia i wierzy, że każdy klient jest kreatywny, pełen zasobów i jest całością.
Co to oznacza w praktyce? Dla mnie oznacza to, że moim głównym narzędziem pracy są pytania. A osoba, z którą pracuję jest liderem swojego życia i ma moc sprawczą w realizacji i działaniach nad celami, nad którymi pracuje. A skoro klient jest liderem swojego życia to jest on odpowiedzialny za rezultaty swojego własnego procesu rozwoju. A ja odpowiadam za przeprowadzenie procesu zgodnie ze sztuką. Nie daje rozwiązań, nie mam pomysłu na klienta, prowokuję go do odkrywania własnych rozwiązań.
Coaching – jak wygląda relacja
Coaching jest procesem, zmiana potrzebuje czasu, a klient doświadczenia. Dlatego profesjonalni coachowie dostarczają swoje usługi w formie regularnej współpracy, zaprojektowanej po to, aby pomóc klientom osiągać rezultaty, które dają im poczucie spełnienia w życiu osobistym i zawodowym. Pomagają ludziom poprawiać ich osiągnięcia i podnosić jakość ich życia.
Profesjonalny coach jest nauczony słuchania (aktywnego, wielowymiarowego, na poziomie werbalnym i niewerbalnym), obserwowania i przystosowywania własnego podejścia do indywidualnych potrzeb klienta. Dąży do wydobycia rozwiązań i strategii z wnętrza klienta. Patrząc na klienta widzi, że ma przed sobą osobę z natury kreatywną i pełną zasobów. Zadanie coacha polega na wsparciu w rozwinięciu tych umiejętności, zasobów i kreatywności, które klient już posiada.
Osoby, które zaangażują się w partnerstwo coachingowe, mogą oczekiwać doświadczania świeżych perspektyw w obszarze osobistych wyzwań i możliwości, poprawy umiejętności myślenia i podejmowania decyzji, poprawy efektywności interpersonalnej, zwiększonej pewności siebie w realizacji wybranej przez nich pracy oraz ról życiowych.
Relacja coachingowa ma miejsce, gdy coaching odbywa się na podstawie umowy lub kontraktu, który definiuje odpowiedzialności obu stron. I jest to bardzo ważny aspekt. Bez kontraktu z klientem nie ma coachingu! I nie ma znaczenia czy naszym klientem jest firma czy osoba prywatna.
Kontrakt coachingowy może być pisemną lub ustna formą umowy pomiędzy klientem a coachem i określa jasno cel współpracy, miary sukcesu, rolę coacha oraz wspólne zasady podczas procesu. Osobiście polecam formę pisemną – pamięć ludzka bywa ulotna a papier pokazuje czarno na białym na co się umówiliśmy.
Zawód – Coach
Wchodząc na ścieżkę coacha wkroczyłam na specyficzną drogę ciągłego rozwoju w wielu wymiarach. Jest to zawód dający ogrom satysfakcji. Na swojej drodze spotykam otwarte i świadome osoby, którym się chce, doskonałe w swej niedoskonałości, poszukujące, takie, które chcą od pracy, życia i siebie więcej. I dlatego aby być dla nich partnerem, jako człowiek rozwijam swoją spójność, zgłębiam kim jestem i żyje w zgodzie ze sobą co wcale nie oznacza, że nie popełniam błędów. Popełniam, owszem ale wyciągam z nich lekcję, uczę się. Miewam wątpliwości i czasem czuje bezradność. To pozwala mi osadzać się w moim powołaniu, brać odpowiedzialność za moje życie i służyć lepiej moim klientom.
Jako coach kształcę się, doświadczam zgłębiam obszary, w których się specjalizuję. Korzystam z superwizji i mentor coachingu. A drogowskazem, którym wybrałam dla siebie jest 11 Kluczowych Kompetencji Coacha, zdefiniowanych przez ICF.
I na koniec najważniejsze w pracy coacha – klient wybiera temat i cel coachingu. Coach pomaga klientowi zrozumieć, czego klient naprawdę chce, co jest dla niego ważne, czego potrzebuje, o czym marzy w temacie, który przyniósł. Coach pomaga mu zrozumieć, czego klient naprawdę chce. W ten sposób nadaje kierunek wspólnej pracy, który jest jasny dla klienta i coacha, prawdziwy, zgodny i ekologiczny z klientem.
Uważam, że w każdym z nas istnieje chęć dążenia do doskonałości, zmiana nie zawsze przychodzi z łatwością, ale dzięki zastosowaniu narzędzi coachingowych można przejść przez proces zmiany w zgodzie ze sobą, efektywnie i z sukcesem.
Sylwia Bogucka: Prezes Zarządu i Współwłaścicielka firmy Evolution Coaching Sp. z o.o. Akredytowany przez ICF Coach na poziomie ACC (Associate Certified Coach), w trakcie akredytacji na poziom PCC (Profesional Certified Coach), Trener w Akademii Coachingu Joanny Flanagan w programie Narodziny Coacha (ICF ACSTH), którego jest współautorką, Mentor Coach, Seksuolog. Specjalizacja: coaching relacji.
Wierzy w to, że celem istnienia jest doświadczanie i tworzenie relacji – ze sobą, z najbliższymi, z całym światem bo naszego podejścia zależy to, jaki świat wykreujemy dla siebie. Pracując z klientami biznesowymi, wspiera rozwój zespołów, aby efektywnie i w dobrej atmosferze realizowały postawione przed nimi cele, wykorzystując w pełni swój potencjał oraz budowały mocne relacje między sobą, w firmie i z klientami. Piętnastoletnie doświadczenie w biznesie pomaga jej w tej roli. Osobom prywatnym pomaga dotrzeć do własnej esencji, wartości i pracuję z nimi nad stworzeniem trwałych i ekscytujących relacji.
2 komentarze