Z raportu firmy doradczej KPMG wynika, że 95% firm dostrzega szerokie spektrum korzyści, jakich dostarcza im data analytics (analiza danych). Jej potencjał chcą wykorzystywać do jeszcze lepszego zarządzania ryzykiem i wydajnością. Jednocześnie przedsiębiorcy mają świadomość zagrożeń i wyzwań, jakie stawiają przed nimi narzędzia analizowania danych.
Odkrywanie nowych źródeł przychodu
W badaniu KPMG wzięło udział ponad 300 przedstawicieli kadry zarządzającej z 15 krajów (w tym z Polski) reprezentujących różne gałęzie przemysłu. 95% respondentów stwierdziło, że korzyści wynikające z wykorzystania data analytics są znaczące. Blisko połowa firm w ostatnich 3 latach zyskała dzięki niej nowe źródła dochodu, a niemal jedna trzecia usprawniła proces wdrażania strategicznych inicjatyw. W ciągu najbliższych trzech lat 55% firm oczekuje dalszych korzyści związanych głównie z rozwojem nowych źródeł przychodów, 48% poprawy efektywności operacyjnej, a 37% lepszego rozpoznania potrzeb klienta. Jak pokazują wyniki raportu KPMG, data analytics staje się istotnym narzędziem w rękach firm, pozwalającym coraz skuteczniej zarządzać ryzykiem i wydajnością oraz koncentrować się na kluczowych zagadnieniach w celu maksymalizacji osiąganych wyników i budowania przewagi konkurencyjnej. – Warto zauważyć, że analiza danych gromadzonych w systemach informatycznych firm nie jest niczym nowym. Zmienia się natomiast zakres wsparcia oferowany firmom przez systemy informatyczne, a co się z tym wiąże – zakres gromadzonych danych, ich wolumen oraz narzędzia jakimi dysponujemy do ich analizy. Gromadzone dane są wielkim bogactwem firm – ważne jednak, aby wiedzieć jak z tego bogactwa korzystać. Pomoc w tym zakresie stanowić mogą kolejne narzędzia IT. Kluczem do sukcesu jest jednak sam pomysł na wykorzystanie danych, zidentyfikowanie ich źródeł i stworzenie logiki ich przetwarzania, tak aby uzyskać odpowiedź na nurtujące nas pytania. Dopiero potem przychodzi czas na narzędzia – mówi Krzysztof Radziwon, partner w KPMG w Polsce.
Jak sobie radzić z nadmiernym bogactwem danych?
Wyniki badania pokazują, że jednym z podstawowych wyzwań związanych z wykorzystaniem narzędzi data analytics w działalności przedsiębiorstw jest nadmiar generowanych danych i raportowanych informacji, a co się z tym wiąże potrzeba wyboru i koncentracji tylko na tych najistotniejszych (z punku widzenia przedsiębiorstwa). W ostatnich 3 latach z takim problemem zetknęła się blisko połowa badanych firm. Niewiele mniej, bo 40% z nich, wskazało w ankiecie na brak wsparcia ze strony kadry zarządzającej. Z raportu KPMG wynika, że menedżerowie wyższego szczebla często nie zdają sobie sprawy, jak w pełni wykorzystać możliwości, jakie oferują współczesne narzędzia data analytics.
Co przyniesie przyszłość?
Wyniki raportu KPMG wskazują, że w ciągu najbliższych 3 lat data analytics będzie narzędziem szeroko wykorzystywanym w celu zwiększania wydajności przedsiębiorstw (42% wskazań), poprawy jakości obsługi klienta (41%) oraz zarządzania ryzykiem (36%). Proces planowania i wdrażania strategicznych zmian dzięki analizie danych nabierze tempa, a zdaniem blisko połowy respondentów firmy będą mogły pozwolić sobie na podejmowanie dodatkowego ryzyka. – Sprawna i dobrze przemyślana analiza danych będzie stanowiła o pozycji firmy na rynku. Pozwala ona na zidentyfikowanie nieefektywnych procesów, źle działających mechanizmów kontroli, zmian w poziomie ryzyka, a także na znalezienie szans i zagrożeń na rynku. O ile dawniej raporty przygotowywane kwartalnie czy miesięcznie były wystarczające do podejmowania decyzji, o tyle obecnie coraz więcej firm analizuje dane na bieżąco. Mogąc reagować na zachodzące zmiany wcześniej niż konkurencja, zyskują przewagę. Umiejętność wybrania i sprawnego korzystania z kluczowych dla funkcjonowania firmy danych, stanie się czynnikiem determinującym skuteczność firmy na rynku – mówi Krzysztof Radziwon, partner w KPMG w Polsce.