Szef największego brytyjskiego banku Barclays, CS Venkatakrishnan (57), najwyraźniej rozważa rozwiązanie umowy z tysiącami klientów w dziale bankowości inwestycyjnej. Plan stanowi część strategicznej zmiany, która ma zapewnić bankowi większe zyski i zaoszczędzić ponad miliard euro na kosztach. Poinformował o tym we wtorek „Financial Times” (FT) , powołując się na źródła informacji.
Jak dowiedziała się FT, dyrektor generalny Venkatakrishnan znajduje się pod presją, aby zmniejszyć zależność Barclays od swojej działalności w zakresie bankowości inwestycyjnej i zwrócić inwestorom więcej kapitału. Akcje głównego banku notowane są obecnie w pobliżu najniższego poziomu od czasu pandemii korony. W porównaniu do konkurentów Barclays jest jednym z największych banków o najniższych wartościach giełdowych.
Według FT, aby rozwiązać ten problem, Barclays prawdopodobnie skoncentruje się na pozbyciu się najmniej dochodowych klientów bankowości inwestycyjnej. Może to mieć wpływ na ponad 2500 relacji biznesowych, co stanowi jedną czwartą łącznej liczby około 10 000 klientów. Źródła wewnętrzne podkreślają, że ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta. Osoba bliska Barclays zaprzeczyła, jakoby liczba ta była tak wysoka. Główny bank nie skomentował raportu. Według FT Barclays dokonuje rankingu swoich klientów. Te, które generują najwięcej zysków, zaliczają się do kategorii „diament”, „platyna” i „złoto”. Pozostali klienci są klasyfikowani jako „srebrni”.
Pion bankowości inwestycyjnej znajduje się w centrum strategicznej reorganizacji, ponieważ stał się dominującym działem grupy z aktywami ważonymi ryzykiem (RWA) o wartości 253 miliardów euro, co stanowi około dwóch trzecich całkowitego wolumenu. Jednakże banki są zobowiązane do utrzymywania kapitału własnego w stosunku do aktywów ważonych ryzykiem. Gdyby Barclaysowi udało się zredukować swoje aktywa lub przenieść je do bardziej dochodowych obszarów, bank mógłby zwiększyć zyski dla akcjonariuszy poprzez dywidendy lub wykupy własne.
Barclays planuje także zwolnić do 2000 pracowników w całej grupie. Bank dąży do oszczędności w wysokości 1,2 miliarda euro. Duża liczba stanowisk pracy zostanie zlikwidowana w BX, oddziale Barclays oferującym usługi back-office i technologiczne.