Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościAppleWiadomości

Apple zarobiło w okresie świątecznym prawie 34 miliardy dolarów

W piątek Apple po raz pierwszy od 2015 roku wejdzie na nowy rynek ze swoimi okularami komputerowymi Vision Pro. Krótko przed tym pojawiły się świeże dane od firmy iPhone: To były intratne Święta Bożego Narodzenia. Apple zarobiło w okresie świątecznym prawie 34 miliardy dolarów dzięki ciągłemu popytowi na iPhone’a. Łącznie w użyciu jest już ponad 2,2 miliarda urządzeń z tej grupy. Mając za sobą rekordową wartość, firma po raz pierwszy od niemal dekady wchodzi w piątek w nową kategorię produktową – z okularami komputerowymi Apple Vision Pro.

Za pomocą urządzenia, którego cena zaczyna się od 3499 dolarów (około 3200 euro) przed opodatkowaniem, Apple chce stworzyć „komputer przestrzenny ” , za pomocą którego użytkownicy będą mogli wyświetlać treści cyfrowe w swoim rzeczywistym otoczeniu. Vision Pro rejestruje otoczenie za pomocą kamer i wyświetla je wraz z dodatkową treścią na wyświetlaczach przed oczami. Apple reklamuje możliwość wykorzystania okularów do dystrybucji wirtualnych wyświetlaczy do pracy w pomieszczeniu, oglądania filmów jak na dużym ekranie czy odświeżenia wspomnień za pomocą filmów 3D nagranych iPhonem .

Szef Apple Tim Cook nazwał okulary „rewolucyjnym urządzeniem” i ogłosił piątek dniem historycznym. Vision Pro będzie konkurować na rynku przede wszystkim z okularami Quest z Facebookowej grupy Meta. Meta pierwotnie specjalizowała się w rzeczywistości wirtualnej (VR), w której użytkownicy całkowicie zanurzają się w cyfrowym świecie. Jednak w szczególności obecny model Quest 3 może również wyświetlać rzeczywiste środowisko. Quest 3 jest sprzedawany przez Meta za 500 dolarów. Grupa inwestuje miliardy w ten biznes, ale jak dotąd pozostaje rynkiem niszowym.

W Apple iPhone po raz kolejny stał się siłą napędową biznesu w kwartale bożonarodzeniowym, a jego sprzedaż wzrosła o około sześć procent, do 69,7 miliardów dolarów, jak ogłosiła firma po zamknięciu amerykańskiej giełdy w czwartek. Według wyliczeń badaczy rynku, w ubiegłym roku Apple po raz pierwszy stał się największym na świecie dostawcą smartfonów, zastępując wieloletniego lidera Samsunga. Jak powiedział dyrektor finansowy Luca Maestri , między innymi w Europie Zachodniej sprzedaż iPhone’a osiągnęła w ostatnim kwartale rekordowy poziom .

Apple był jednak bardzo ostrożny w swoich prognozach na bieżący kwartał. Dyrektor finansowy Maestri zwrócił uwagę, że stłumiony popyt wynikający z przerwy w produkcji iPhone’a 14 Pro zaowocował dodatkowymi przychodami w wysokości pięciu miliardów dolarów w porównywalnym kwartale. Jeśli to usuniesz, sprzedaż pozostanie mniej więcej taka sama. Według tej prognozy akcje Apple spadły głębiej na czerwono i zakończyły notowania poza godzinami pracy z prawie trzyprocentowym dyskontem.
Sprzedaż w ostatnim kwartale wzrosła o dwa procent rok do roku, do 119,6 miliarda dolarów (110 miliardów euro). Był to pierwszy wzrost sprzedaży po czterech kwartałach spadków. Apple odczuł także spadek przychodów o około 13 procent w segmencie chińskim, do którego grupa zalicza działalność na Tajwanie i w Hongkongu. Konkluzja jest taka, że ​​Apple zwiększyło zyski o 13 procent, do 33,9 miliarda dolarów.

Podczas gdy sprzedaż iPhone’a przekroczyła prognozy analityków, Apple nie spełniło oczekiwań rynku w zakresie usług, komputerów Mac i iPada. Po zapytaniu o zmiany w Apple App Store w UE po wejściu w życie ustawy cyfrowej DMA, firma po raz pierwszy podjęła próbę sklasyfikowania roli rynku. Według Maestri Apple generuje około siedmiu procent przychodów ze swoich sklepów z aplikacjami w UE.
Według DMA Apple musi między innymi zapewnić twórcom aplikacji możliwość oferowania swoich aplikacji poza własną platformą pobierania firmy. W tym przypadku Apple chce raz w roku pobierać od aplikacji, które mają ponad milion pobrań, opłatę w wysokości 50 eurocentów za każdą dodatkową pierwszą instalację. Programiści mogą również, tak jak poprzednio, zdecydować się na dystrybucję swoich aplikacji wyłącznie za pośrednictwem Apple. Krytycy tacy jak Spotify zarzucają Apple, że chce cementować obecną sytuację. Cook powiedział, że Apple zawsze troszczył się o prywatność i bezpieczeństwo i chciał je zachować w jak największym stopniu podczas wdrażania nowych zasad.

Szef meta Mark Zuckerberg powiedział w czwartek, że nowe możliwości nie będą odgrywać roli w obecnym wdrożeniu Apple. Jego zdaniem jest to sprzeczne z zamierzeniami UE dotyczącymi regulacji. „Byłbym zaskoczony, gdyby jakikolwiek programista odwiedził alternatywne sklepy z aplikacjami” – powiedział Zuckerberg.

 

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Robert Szustkowski udziela pierwszego wywiadu od lat. UE powinna powstrzymać media od szerzenia nieprawdy

AktualnościWiadomości

Do 2030 roku Volvo nie będzie producentem samochodów wyłącznie elektrycznych

AIAktualnościWiadomości

Współzałożyciel OpenAI zabezpiecza 1 miliard dolarów na super sztuczną inteligencję

AktualnościWiadomości

Pracownicy wolą bardziej elastyczne godziny pracy niż pracę w niepełnym wymiarze godzin

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły