Ogłoszona niedawno ofensywa sztucznej inteligencji spowolniła spadek sprzedaży iPhone’ów i pomogła Apple osiągnąć nieoczekiwanie dobre wyniki kwartalne. „Rodzina iPhone’ów 15 od samego początku radziła sobie dobrze i tak jest nadal” – powiedział dyrektor finansowy Apple Luca Maestri. Obecna generacja radzi sobie lepiej niż poprzednie modele z ubiegłego roku. Aby uzyskać dostęp do planowanej „Apple Intelligence”, użytkownicy potrzebują co najmniej iPhone’a 15 Pro lub Pro Max.
Przychody ze sprzedaży smartfonów spadły w raportowanym okresie o prawie jeden procent, do 39,3 miliardów dolarów. Analitycy obawiali się jednak, że strata będzie ponad dwukrotnie większa. W Chinach, trzecim najważniejszym rynku zbytu amerykańskiej grupy, spadek wyniósł 6,5 procent, czyli prawie trzykrotnie więcej niż oczekiwano. Tutaj Apple musi odeprzeć zwiększoną lokalną konkurencję i stara się temu przeciwdziałać za pomocą rabatów. „Bez Chin Apple nie będzie już w stanie zauważalnie rozwijać sprzedaży sprzętu i będzie musiał polegać na wysokomarżowym i szybko rozwijającym się biznesie usługowym” – powiedział Jochen Stanzl, główny analityk rynku w internetowym brokerze CMC Markets.
Wysoka presja regulacyjna w przyszłej dziedzinie AI
„Chociaż rabaty prawdopodobnie pomogły zwiększyć sprzedaż w tym kwartale, przyszły sukces firmy zależy od dwóch czynników” – powiedział analityk Jacob Bourne z firmy badawczej Emarketer. Musi utrzymywać koszty rozwoju sztucznej inteligencji (AI) na niskim poziomie i oferować funkcje AI, które również zachęcają konsumentów wrażliwych na cenę do przejścia na nowsze urządzenia. Na razie jest jeszcze za wcześnie, aby ocenić, czy ofensywa sztucznej inteligencji przyniesie oczekiwany wzrost popytu, powiedział szef Apple Tim Cook.
Niezależnie od tego utrzymująca się wysoka presja regulacyjna w Unii Europejskiej (UE) powoduje bóle głowy niektórych inwestorów. Przeciwko Apple toczy się kilka postępowań w związku z rzekomymi naruszeniami ustawy o rynkach cyfrowych (DMA). Aby uniknąć miliardowej kary, firma udostępniła już swoją technologię płatniczą dostawcom zewnętrznym. „Działalność usługowa Apple była podstawą optymizmu wokół giełdy” – powiedziała analityk Toni Sacconaghi z zarządzającego aktywami Bernstein. „Rozwój tego dywizji jest szczególnie ważny ze względu na jego wysoką rentowność.”