Artykuł miesiąca: Psychologia strategicznego przywództwa

AktualnościWiadomości

4 sposoby na konflikt w pracy

Nierozwiązany konflikt potrafi zepsuć atmosferę nawet w najlepszym zespole. Jak unikać nieefektywnych sporów, a z nawet ostrej wymiany zdań wychodzić obronną ręką? Jest kilka sposobów. Michał Lewandowski, psycholog biznesu i psychoterapeuta, doradza, jak to zrobić.

Kłótnie i spory są czymś naturalnym nie tylko w wielkich korporacjach, ale i małych firmach. Z każdą organizacją jest tak, że zebrani w niej zostali ludzie, którzy mają wspólnie dokądś zmierzać. Jeden chce się rozwijać, podejmować wyzwania, inny – przetrwać spokojnie i dostać co miesiąc pensję. Kiedy nie wiadomo dokąd podążamy, każdy ma jakiś pomysł, a do tego dochodzi brak komunikacji – konflikt gotowy! – mówi Michał Lewandowski.

Psychoterapeuta dowodzi, że spory albo eskalują i przeszkadzają w efektywnej pracy, albo są duszone w zarodku i „gniją”, zabijając atmosferę i zaangażowanie. W prawdzie nie da się ich całkowicie uniknąć, ale można zmniejszać ryzyko ich pojawienia się. Jak? Oto kilka wskazówek, które pomogą także wyjść obronną ręką z sytuacji konfliktowej.

1. Ustal zakres obowiązków

Podstawą dobrze i bezkonfliktowo działającego zespołu jest – jak przekonuje Michał Lewandowski – określenie dokąd zmierzamy. Pamiętajmy, że nie wszystko da się zawrzeć w umowie o pracę – zwraca uwagę psychoterapeuta. Gdy nie jesteś pewien, czy dobrze zrozumiałeś szefa/kolegę, zapytaj wprost na czym polega powierzone ci zadanie.

2. Mów o tym, co cię irytuje

Rozmawiajmy otwarcie o tym, co nas irytuje. Michał Lewandowski: Pamiętajmy jednak, by naszą intencją było rozwiązanie kwestii spornej, a nie pokazanie własnej wyższości, poniżenie drugiej strony czy wyładowanie negatywnej energii. Mówmy wprost o swoich oczekiwaniach i dajmy drugiej stronie odnieść się naszych racji.

3. Bądź otwarty na innych

Nie zamykajmy się na poglądy innych, nie uważajmy się za nieomylnych. Bądźmy otwarci na ludzi i na to, że mogą być, i zawsze w jakimś aspekcie są różni od nas. Różni, nie znaczy gorsi. Różnorodność może być siłą zespołu – przekonuje psycholog biznesu.

4. Buduj dobrą atmosferę w pracy

W pracy spędzamy większość naszego życia. Michał Lewandowski: Budujmy zatem taką atmosferę, w której będziemy mogli efektywnie i przyjemnie pracować. Dzięki temu łatwiej nam będzie wyjść z pracy i nie myśleć o firmowej „nerwówce”, a tym samym zachować większy spokój w sytuacjach stresowych czy konfliktowych – nie tylko w pracy, ale i poza nią.

Macie sprawdzone sposoby, jak unikać sytuacji konfliktowych w pracy? A może uważacie, że porządna kłótnia raz na jakiś czas oczyszcza atmosferę? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

Pracuj.pl

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Coraz więcej pracowników tymczasowych przechodzi na etaty

AktualnościWiadomości

Na drodze do dobrego CV. Raport Pracuj.pl

AktualnościWiadomości

CVI umacnia zespół i pozycję w Europie Środkowowschodniej

AktualnościWiadomości

Zapowiada się rekordowy rok dla LOT-u

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: