2017 rok należał do najbardziej pracowitego dla ekspertów z Euro NCAP. W ciągu ostatnich 12 miesięcy niezależna organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa samochodów przeprowadziła testy zderzeniowe blisko 70 aut z różnych klas. Wśród nich były trzy nowe modele Volkswagena, które debiutowały w ubiegłym roku – Polo, T-Roc i Arteon. Każdy z nich uzyskał nie tylko najwyższą 5-gwiazdkową ocenę, ale zasłużył również na tytuł „Best in Class” w segmencie – odpowiednio – supermini, małych SUV-ów i luksusowych limuzyn.

Ponieważ oceny wyrażone w gwiazdkach w testach Euro NCAP nie mogą być bezpośrednio porównywane między samochodami, które należą do różnych klas, w każdej z nich wprowadzono kategorię „Best in Class”. Dzięki temu od razu wiadomo, które modele zdały test najlepiej i poradziły w nim sobie lepiej niż konkurenci. Z roku na rok Euro NCAP winduje wymagania dla każdej zdobytej gwiazdki. Tytuł „Najlepszego w klasie” jest przyznawany raz w roku i dotyczy samochodów, które były oceniane według tych samych kryteriów.

W 2017 roku tytuł „Best in Class” w klasie samochodów małych powędrował do VW Polo, w segmencie małych SUV-ów do VW T-Roca, a w klasie luksusowych limuzyn – do VW Arteona. Oprócz wytrzymałej konstrukcji, którą zapewnia modułowa płyta podłogowa MQB, każdy z tych modeli seryjnie jest wyposażony w – między innymi – zaawansowany system bezpieczeństwa Front Assist, a T-Roc i Arteon również w Lane Assist.

„Bezpieczeństwo dla marki Volkswagen jest niezwykle ważne, dlatego nawet w przypadku miejskiego Polo, już w wyposażeniu standardowym znajdują się bardzo zaawansowane systemy zapobiegające wypadkom. Dzięki temu najnowsza technologia dostępna jest dla wszystkich kierowców.” – powiedział Tomasz Tonder, PR Manager marki Volkswagen.

Front Assist, czyli system monitorowania obszaru przed autem, rozpoznaje – dzięki czujnikom (radarowym i laserowym) – kiedy odległość do auta jadącego z przodu jest zbyt mała i pomaga skrócić drogę hamowania. System ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie sygnałami graficznymi i akustycznymi oraz poprzez krótkie i zdecydowane przyhamowanie auta. Front Assist przygotowuje również układ hamulcowy samochodu do awaryjnego hamowania. W sytuacjach, w których kolizji nie da się uniknąć, system automatycznie spowoduje pełne hamowanie samochodu. System rozpoznaje również rowerzystów i pieszych.

Lane Assist, czyli asystent utrzymywania pasa ruchu, jest aktywny od prędkości 65 km/h. Kamera przy lusterku wewnętrznym obserwuje oznaczenia na jezdni i określa położenie auta. Gdy samochód w sposób niezamierzony przez kierowcę zacznie zjeżdżać ze swojego pasa ruchu, Lane Assist ostrzeże kierowcę i skoryguje tor jazdy. Lane Assist nie reaguje jeśli przed zjazdem z pasa ruchu kierowca włączy kierunkowskaz.

W minionym roku Volkswagen otrzymał kilka nagród za najbardziej zaawansowany system dbający o bezpieczeństwo, którym jest Emergency Assist. System monitoruje działania kierowcy, żeby w granicach swoich możliwości zapobiec wypadkowi lub co najmniej złagodzić jego skutki. Jeśli okaże się, że kierowca nie używa podczas jazdy żadnego pedału, ani nie operuje kierownicą, zostanie wezwany – sygnałem akustycznym i graficznym, a także poprzez nieprzyjemne szarpnięcie hamulcem – do przejęcia kontroli nad pojazdem. Gdy nie nastąpi żadna reakcja z jego strony, system powoduje stopniowe hamowanie samochodu aż do jego zatrzymania się oraz automatycznie uruchamia światła awaryjne, by ostrzec innych uczestników ruchu o niebezpiecznej sytuacji. Aktywny tempomat ACC utrzymuje przy tym stałą odległość od poprzedzającego pojazdu, a asystent pasa ruchu Lane Assist sprawia, że samochód nie zjeżdża ze swojego pasa. Gdy pojazd już stoi, w celu zwiększenia bezpieczeństwa automatycznie uruchomiony zostaje elektroniczny hamulec postojowy.