Współczesny rynek turystyczny cechuje się wzrostem wymagań i świadomości klienta, co za tym idzie, wzrasta jakość świadczonych usług oraz konkurencja pomiędzy obiektami noclegowymi. Wśród turystów wciąż dominują ludzie, którzy wypoczywają w tradycyjny sposób, szukając w podróży komfortu oraz okazji do wypoczynku. Jednak wyraźnie widać tendencję ku turyście, który przeznacza czas na refleksję i rezygnuje z pogoni. Lubi powracać do ulubionych miejsc, wzbogacać doznania i rozwijać, jest kreatywny i aktywny, zażywa dużo ruchu. Chce, aby podróż była kształcąca, pragnie poznać i odkryć nowe wartości. Poświęca dużo czasu na przygotowanie do podróży, zapoznając się z historią i atrakcjami miejsca, do którego jedzie.

Wśród trendów zaobserwować można wyraźne tendencje zainteresowania środowiskiem naturalnym. Stopniowo odchodzi się od turystyki masowej na rzecz indywidualnej, charakteryzującej się różnorodnymi, specyficznymi potrzebami, wynikającymi z dążenia do podtrzymywania kondycji fizycznej i psychicznej, uprawiania hobby i przeżywania wrażeń i emocji.

Zmienia się również oferowany produkt turystyczny – obecnie sport, rekreacja, atrakcje kulturalne, historyczne, walory przyrodnicze, chęć powrotu do korzeni stanowią główną motywację do uprawiania turystyki.

Technologia i aplikacje

Internet w turystyce wykorzystywany jest zdobycia informacji oraz zakupu produktów i usług turystycznych. Ma pomóc turystom poznać kierunek lub miejsce zakwaterowania jeszcze przed dokonaniem rezerwacji. Podróżujący cenią spersonalizowane podpowiedzi dotyczące kierunków turystycznych i atrakcji, z jakich można skorzystać, do tego celu przydatna jest historia wcześniejszych podróży. Na popularności zyskiwać będą rozwiązania, które w łatwy sposób pozwolą zarezerwować wyjazd.

Doświadczenia i emocje ponad rzeczami materialnymi

Przy wyborze kierunku turystycznego coraz większą rolę odgrywa nastawienie na poznanie, przeżycia i emocje. Podróż ma pomóc w zdobyciu nowych doświadczeń i wiedzy, turyści coraz bardziej zwracają uwagę, gdzie śpią i jedzą, czy jakie atrakcje wybierają. Doświadczanie będzie zyskiwać na znaczeniu, bo pozwala uciec od codzienności.
Jakość ponad cenę

Starzenie się społeczeństwa powoduje, że większe znaczenie w turystyce będzie miała grupa zasobnych konsumentów ze starszego pokolenia. Jest ona wymagająca i domaga się wysokiej jakości obsługi oraz atrakcyjnych usług. Także inne grupy konsumentów zmieniają swoje przyzwyczajenia i nawyki. Sprawdź jak podróżuje:
– Pokolenie Baby Boomers
– Pokolenie X
– Pokolenie Y (Milenialsi)
– Pokolenie Z

Bezpieczeństwo

Obawy o bezpieczeństwo prowadzą do wybierania kierunków leżących bliżej, łatwiej dostępnych. Turystyka krajowa z roku na rok zyskuje coraz bardziej na popularności, związane jest to również z kolejnym trendem.

Powrót do miejsc z dzieciństwa

Turyści marzą, by odwiedzić miejsca, w których znów poczują się jak dzieci. Miejsca, gdzie spędzali wakacje z rodzicami. W największym stopniu dotyczy to osób z pokolenia milenium i Z.

Polecenia i rekomendacje

Nie tylko polecenia od rodziny czy znajomych, ale też miejsca znane z filmów jak np. Kazimierz Dolny („W rytmie serca”), Sandomierz („Ojciec Mateusz”), Bieszczady („Wataha”), czy polecane przez znanych blogerów lub youtuberów cieszą się coraz większą popularnością wśród podróżujących.

Oryginalność

Z każdym rokiem na popularności zyskują niestandardowe obiekty noclegowe, turyści coraz bardziej cenią dodatkowe aspekty poza łóżkiem. Spanie w namiotach tipi, wozach, na drzewach czy w zamku lub kopalni, to marzenie niejednego turysty.

Eco i ochrona środowiska

Turyści coraz bardziej przywiązują wagę do ochrony środowiska, pomóc może między innymi zrezygnowanie z jednorazowych opakowań czy produktów w małych opakowaniach. Rośnie  również znaczenie ekologii w turystyce, co ma odzwierciedlenie większym zainteresowaniem turystyką na terenach wiejskich i leśnych.

Krócej, ale częściej

Turyści chcą wyjeżdżać więcej, dotyczy to głównie weekendów. Segment krótkich podróży, gwarantujących wiele przeżyć, dopasowanych do potrzeb klientów, na pewno będzie zyskiwać na popularności. 

O Nocowanie.pl

Nocowanie.pl to najpopularniejszy polski portal noclegowy. Przez 13 lat zespół powiększył się z kilku osób do ponad 80 specjalistów, którzy starają się, aby planowanie wypoczynku było proste i przyjemne. Nie chcąc spoczywać na laurach, cały czas pracujemy nad rozwojem portalu i wprowadzamy ciągłe udogodnienia. Warto do nas zajrzeć przed kolejnym wyjazdem, bo najlepsza podróż zaczyna się od wyboru noclegu…