Ponad tysiąc uczestników reprezentujących globalny biznes, władze centralne i lokalne oraz czołowe media z kraju i zagranicy, trzy ścieżki tematyczne, 80 mówców, w tym – po raz pierwszy w Polsce – Simon Sinek. O najważniejszych trendach w sektorze, zastosowaniu w nim zaawansowanych technologii, nowoczesnym przywództwie oraz o tym, jak przyciągnąć najbardziej utalentowanych pracowników dyskutowali uczestnicy tegorocznej konferencji ABSL „Poland. The place to grow” w Poznaniu. Było to największe wydarzenie poświęcone sektorowi nowoczesnych usług biznesowych w Europie Środowo-Wschodniej. 

Dynamiczny rozwój, więcej miejsc pracy

– Od 2016 roku zatrudnienie w sektorze nowoczesnych usług biznesowych wzrosło aż o 30 proc. Obecnie tworzy on niemal 280 tys. miejsc pracy. Przewidujemy, że liczba ta będzie nadal rosła i do 2020 roku wyniesienie około 340 tys. – podkreślał Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL, prezentując doroczny raport Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych. – O tym, jak chętnie zagraniczni inwestorzy lokują w Polsce swoje biura niech świadczy fakt, że nasz kraj jest drugim po USA państwem pod względem liczby pracowników w spółkach-matkach w sektorze – zaznaczył przedstawiciel ABSL.

Inwestycje poczynione przez miasta na przestrzeni ostatnich lat oraz wysoko wykwalifikowani pracownicy to czynniki, które sprawiają, że międzynarodowe korporacje coraz częściej przenoszą tu swoje biura. – Jest wiele powodów, dla których Poznań jest atrakcyjny dla inwestorów – stwierdził Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta, które było gospodarzem tegorocznej konferencji. – Ma doskonałe położenie, duży potencjał ekonomiczny i dobrą infrastrukturę. Dysponuje szeroką ofertą powierzchni biurowych, a otoczenie sprzyja prowadzeniu biznesu. Żadne przedsiębiorstwo nie może być jednak prowadzone bez wykwalifikowanych pracowników, a tych w Poznaniu z pewnością nie brakuje – zaznaczył.

Jego słowa potwierdził Jeremy Kelly, Director of Global Research w JLL. – Innowacyjność, dobre zarządzanie i talenty to główne czynniki, które wyróżniają polskie miasta  – zaznaczył.

Jakość, nie tylko ilość

– Centra lokowane w Polsce świadczą obecnie nie tylko proste usługi. Są to coraz bardziej złożone procesy, polegające między innymi na opracowaniu dogłębnych analiz i podejmowaniu na ich podstawie strategicznych decyzji – zaznacza Piotr Dziwok, prezes ABSL. – Pokazuje to, że globalne korporacje doceniają naszą innowacyjność i umiejętność rozwiązywania problemów – dodał.

Jak podkreślali uczestnicy konferencji, o sukcesie firm w znacznym stopniu decyduje dziś wykorzystanie nowoczesnych technologii. – Możemy zaobserwować dziś prawdziwą rewolucję w centrach usług biznesowych. Dokonuje się ona między innymi za sprawą sztucznej inteligencji – podkreślił Wojciech Popławski.

Rozwój technologii, wbrew obawom, nie prowadzi jednak do zmniejszenia liczby miejsc pracy. – Według naszych badań, aż 92 proc. firm z sektora nie zamierza redukować zatrudnienia w związku z pojawieniem się nowych technologii. Co więcej, będą oni potrzebować wysoko wykwalifikowanych pracowników, o odpowiedniej wiedzy i wykształceniu, którzy będą potrafili realizować działania w oparciu o najnowsze rozwiązania – podkreślił Janusz Dziurzyński, wiceprezes ABSL.

Ze względu na pojawiające się kolejne nowinki techniczne, centra usług biznesowych coraz bardziej cenią elastycznych pracowników, potrafiących się dopasować do zmieniających się realiów. – Chęć i umiejętność pozyskiwania nowych kompetencji to cechy, które pracownik musi mieć we krwi. To one w dużej mierze decydują dziś o sukcesie firmy – stwierdziła Agnieszka Orłowska, wiceprezes ABSL do spraw talentów.

Przywództwo w nowoczesnej firmie

Aby przyciągnąć i utrzymać utalentowanych ekspertów, pracodawcy będą musieli w coraz większym stopniu pochylać się nad ich potrzebami. – Indywidualne podejście, które jest już normą w wielu firmach, dotyczy na przykład formy zatrudnienia. Coraz częściej jest ona dopasowywana do potrzeb zatrudnionego – podkreśla Agnieszka Orłowska.

O przywództwie, odpowiednim zarządzaniu zespołem mówił również Simon Sinek, gość specjalny konferencji, światowej sławy mówca i ekspert w zakresie przywództwa. – To, że ktoś jest na szczycie organizacji nie oznacza wcale, że jest liderem. Bycie liderem to coś więcej – stwierdził. – Lider musi mieć cel. Każdy potrzebuje celu swojego działania i wiedzieć dlaczego ma poświęcać się danej sprawie. Pracownicy podążają za liderem, który jest tego świadomy. Lider musi mieć też odwagę, by podjąć działania i wdrożyć ten cel. Prawdziwy lider potrafi również stworzyć zespół, w którym ludzie czują się wystarczająco bezpieczni, by przyznać się do słabości. Ważną cechą, która determinuje dobre przywództwo, jest też otwartość na zmiany – wymienia Sinek.

Jego słowa potwierdza Maciej Borkowski, wiceprezes ABSL. – Kultura organizacyjna to czynnik, który wstrzymuje wiele firm w cyfryzacji procesów. Zwykle idzie ona w parze z kulturą zarządzania. Jeśli dana organizacja ma lidera, który dąży do wdrażania nowoczesnych rozwiązań, proces ten przebiega znacznie szybciej – zaznaczył.

Poland. The place to grow. Konferencja w liczbach

1000 uczestników

360 firm

80 mówców

3 ścieżki tematyczne: Biznes i Rynki, Technologia, Ludzie

700 gości wydarzeń poza główną agendą

Dotarcie do przeszło 56.000 osób poprzez social media

Dziesiątki publikacji prasowych