Ideałem pracownika przyszłości jest elastyczny specjalista – uważa Michał Gołgowski, dyrektor zarządzający w Spring Professional.

Według firmy analitycznej Forrester, automatyzacja i robotyzacja pracy do 2021 roku wyeliminuje 6 proc. stanowisk pracy w USA1. Według raportu jako pierwsi będą musieli się ścigać z maszynami przedstawiciele handlowi oraz kierowcy taksówek.

Pierwsi będą musieli się odnaleźć w świecie chatbotów obsługujących klientów poprzez media społecznościowe oraz przy użyciu coraz popularniejszych asystentów osobistych, takich jak Google Now czy Siri. Już w tej chwili w USA korzysta z ich usług 45 proc. dorosłych2.

– Taksówkarze z kolei protestują przeciwko zmianom, jakie niosą ze sobą kierowcy Ubera – komentuje Michał Gołgowski. – Jest to jednak dopiero czubek góry lodowej. Nad autonomicznymi samochodami pracują Google, Tesla, a nawet wspomniany Uber. Gdy te samochody się upowszechnią, istnienie kierowców przestanie być dla firm opłacalne.

Czego nie potrafią komputery

Raport „Essential skills for working in the machine age” opracowany przez Deloitte wskazuje, że wśród najważniejszych umiejętności, które pozwolą przetrwać wśród maszyn na rynku pracy znajdują się przede wszystkim umiejętności miękkie.

– Wielkim błędem poznawczym było stwierdzenie, że skoro ludziom trudno grać w szachy i analizować wskaźniki giełdowe, to i komputery będą miały z tym problem – uważa Michał Gołgowski. – Tymczasem procesory są od lat niepokonane w szachy, a maszyny wciąż mają problem z rozpoznawaniem twarzy, czyli umiejętnością, którą opanował każdy kilkulatek, nawet jeśli nie potrafi jeszcze dobrze mówić.

Tym samym w raporcie Deloitte wśród najważniejszych umiejętności znajduje się formułowanie myśli w mowie, empatia, zdolność do wnioskowania dedukcyjnego oraz myślenie krytyczne. W pierwszej dziesiątce znajduje się także umiejętność aktywnego słuchania oraz elastyczność w kojarzeniu faktów3.

– Aby zrozumieć, jakich umiejętności wymagała będzie era robotów, trzeba poznać w czym maszyny są dobre. Potrafią zastąpić ludzi w analizowaniu informacji, jednak nie potrafią spojrzeć na nie twórczo. Oprogramowanie analityczne jest w stanie wyciągnąć trendy ze zbioru danych, ale mało prawdopodobne by bez wyraźnego wskazania ze strony człowieka zestawiła to z pozornie odległymi danymi. A już z pewnością nie zestawi tego z popularnymi książkami i filmami, aby skuteczniej wytłumaczyć odbiorcom znaczenie trendu – wskazuje Michał Gogłowski. – Z tego względu w epoce maszyn w cenie będzie ktoś, kto się świetnie zna na swojej pracy i jednocześnie jest empatyczny, potrafi nawiązać kontakt i ma elastyczny umysł. Taka kombinacja cech zapewniała sukces w każdej epoce i nic nie wskazuje na to, by maszyny miały na tym polu coś zmienić – podsumowuje ekspert.

1https://www.theguardian.com/technology/2016/sep/13/artificial-intelligence-robots-threat-jobs-forrester-report

2https://www.forrester.com/North+American+Consumer+Technographics+Consumer+Technology+Survey+2015/-/E-sus2876

3https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/uk/Documents/Growth/deloitte-uk-talent-for-survival-report.pdf