Według ubiegłorocznych badań Instytutu Gallupa jedynie 15% pracowników jest gotowych poświęcić swój czas, talent i energię, by zaangażować się w inicjatywy organizowane przez firmy. Większość specjalistów to dziś „millenialsi”, czyli osoby urodzone po 1980 roku, których łączy już nie tylko brak przywiązania do pracodawców, ale wręcz chęć częstej ich zmiany. Przedsiębiorstwa mierzą się z najwyższym wskaźnikiem rotacji pracowników od 25 lat, co już teraz stanowi jedno z największych wyzwań współczesnego HR. 

By odpowiadać na obecne wyzwania, działy rekrutacji pracują nad coraz to nowszymi projektami, które mają za zadanie zaprosić pracownika do zaangażowania w życie przedsiębiorstwa. Z pomocą często przychodzi technologia – na popularności zyskują interaktywne platformy, zachęcające specjalistów do wzięcia udziału w konkursach, inicjatywach społecznych czy firmowej grywalizacji. W takich wypadkach zaangażowanie okazuje się być jednak krótkoterminowe, a entuzjazm pracowników spada wraz z ostatnimi wręczanymi nagrodami. Wciąż na rynku brakuje przykładów, które w realny sposób jednoczą pracowników – długoterminowo, dobrowolnie i na wielu płaszczyznach.

Do biegu, gotowi…

Próbując zmienić rekrutacyjne „status quo”, firmy zaczęły angażować się w życie pracowników dbając m.in. o ich zdrowie i dobre samopoczucie. Dziś, według danych Pracuj.pl, opieka medyczna czy dofinansowanie do kart sportowych to jedne z najpopularniejszych benefitów pozapłacowych w kraju. Sport to temat widoczny w komunikacji przedsiębiorców na każdym kroku. Co decyduje o długofalowym zaangażowaniu specjalistów?

Przykład stanowią pracownicy Sii Polska, lidera usług IT i inżynierii przemysłowej w Polsce, którzy zdecydowali się stworzyć wewnętrzny zespół 40 śmiałków, gotowy stanąć 30 września na starcie 40. Maratonu Warszawskiego aby pokonać dystans ponad 42 km. Projekt realizowany jest w ramach 3. edycji Programu Sponsoringu Passion Drives Power People finansującego indywidualne pasje pracowników, na który Sii przeznacza łącznie 300 tyś. zł rocznie.

W projekt #Siiruns40WM zaangażowali się eksperci Sii o bardzo różnych specjalnościach: programiści różnych języków, testerzy, analitycy biznesowi, specjaliści HR i sprzedaży, zarządzania i finansów. . Co więcej, projekt angażuje także pracowników Sii, którzy nie przemierzą ulic Warszawy 30 września, ponieważ jednym z kluczowych elementów przedsięwzięcia jest działanie na rzecz społeczeństwa.

Zaangażowanie i pasja biegną w parze

– Istotą sukcesu jest to, że główne założenia tego wyjątkowego projektu, czyli  zaangażowanie zespołu i wspólna świetna zabawa, promocja zdrowego, aktywnego trybu życia oraz wsparcie innych, którzy potrzebują motywacji, siły ducha i woli walki, są zgodne z celami i wartościami Sii. Jako pomysłodawca tej inicjatywy jestem bardzo dumny, że tak wiele osób postanowiło włączyć się – mówi Maciej Topczewski, Dyrektor łódzkiego oddziału Sii i pasjonat biegania, mający za sobą kilka europejskich maratonów.

w ten wyjątkowy projekt, którego główne założenia są zgodne z celami i wartościami Sii,– mówi Maciej Topczewski, Dyrektor łódzkiego oddziału Sii i pasjonat biegania, mający za sobą kilka europejskich maratonów. – Wyłoniona czterdziestka to osoby z różnym doświadczeniem sportowym, które podjęły nie jedno, a dwa ogromne wyzwania: przebiec maraton z jak najlepszym wynikiem indywidualnym i uzbierać co najmniej 40 tyś. zł na wspólny cel. Wierzę, że ze wsparciem całego Sii i naszych trenerów, osiągniemy sukces – dodaje Maciej Topczewski.

Co ważne, sport zjednoczył pracowników z różnych szczebli organizacji wokół idei pomagania. Maratończycy Sii, wspierani przez koleżanki i kolegów z firmy, biorą udział w akcji #Biegamdobrze. Jak potwierdza Maciej Topczewski, drużyna chce zebrać łącznie 40 tyś. zł na wybraną wspólnie Fundację Rak’n’Roll  – Wyłoniona czterdziestka to osoby z różnym doświadczeniem sportowym, które podjęły nie jedno, a dwa ogromne wyzwania: przebiec maraton z jak najlepszym wynikiem indywidualnym i uzbierać co najmniej 40 tyś. zł na wspólny cel – podkreśla Maciej Topczewski. Wierzę, że ze wsparciem całego Sii i naszych trenerów, osiągniemy sukces. To wspaniałe, jak nasi pracownicy potrafią wspólnie tworzyć atmosferę w pracy, przy zaangażowaniu, które znacznie wykracza poza standardowe ramy. Maraton to codzienne przygotowania, setki przebiegniętych kilometrów i dużo poświęceń, a mimo to uczestnicy bez wahania stali się profesjonalną drużyną biegową – dodaje.

Przedsiębiorcy, który postawili na budowę wewnętrznej kultury organizacji opartej na odpowiedzialności i pasji już teraz udowadniają, że możliwe jest połączenie pasji, zaangażowania oraz lojalności. Inicjatywy takie, jak #Siiruns40WM udowadniają, że dobrze zaplanowane projekty przynoszą nie tylko mniejszą rotację czy skuteczniejszą rekrutację, ale pozwalają samym pracownikom na realizację również tych prywatnych, wielkich wyzwań.