Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów sektora finansowego – tylko wI kwartale 2017 r.
w jednym serwisie ogłoszeniowym pojawiło się w tej kategorii ponad 16 tys. ofert pracy. Pozyskanie doradcy klienta czy pośrednika finansowego, przy obecnej bardzo dobrej koniunkturze na polskim rynku pracy,jest trudniejsze niż kilka lat temu, dlatego firmy sięgają w tym celu po nowe rozwiązania, również od partnerów zewnętrznych.

Instytucje finansowe stoją przed nowymi wyzwaniami rekrutacyjnymi. Z jednej strony mamy utrzymujące się wysokie zapotrzebowanie specjalistów branży finansowej. Bankowość, finanse, ubezpieczenia to branże, w których,  jak podaje pracuj.pl, zaraz po handlu i sprzedaży w I kwartale 2017 r. odnotowano największe zapotrzebowanie na pracowników (12% udziału w całości, tj. 138 089 ogłoszeń).Firmy szukają przede wszystkim sprzedawców, specjalistów ds. obsługi klienta oraz specjalistów ds. finansów.

Z drugiej strony mamy do czynienia z coraz silniejszym trendem rynku pracownika. W marcu 2017 r. odnotowano najniższą od 25 lat stopę bezrobocia, która według Głównego Urzędu Statystycznego wyniosła 8,1 proc. To powoduje, że niektóre firmy branży finansowej napotykają na problem z pozyskaniem pracowników, szczególnie specjalistów średniego i wyższego szczebla.

Inwestycja w pracownika

Mamy do czynienia z sytuacją, w której osoby poszukujące pracy mają wybór spośród wielu ofert dostępnych na rynku. Aby zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku pracodawców, instytucje finansowe muszą myśleć o rozwoju inwestycji w pracownika.

Karolina Troszak, Dyrektor Departamentu Wsparcia i Rozwoju Biznesu Sales Group,firmy działającej m.in. na rynku pośrednictwa finansowego, specjalizującej się w outsourcingu sił sprzedaży i procesów kadrowych: „Podstawą powinno być zaoferowanie umowy o pracę, benefitów pozapłacowych, rozbudowany system szkoleń, czy idąc dalej programlojalnościowy, który ułatwi nam pozyskanie pracownika, a później jego utrzymanie, co w sytuacji dużej rotacji na rynku, jest niezwykle istotne.”

Pomoc doświadczonego partnera z branży

W sprostaniu wyzwaniom, jakie dyktuje światowy trend rynku pracownika, szczególnie w przypadku dużych firm i korporacji finansowych, pomocny może być też outsourcing procesów związanych z budowaniem i utrzymaniem kadry pracowniczej.

Piotr Tabor Dyrektor Zarządzający Sales Group: „Branża finansowa, i nie tylkoona, ma coraz większą świadomość, że może skorzystać na modelu biznesowym, opartym na oddelegowaniu wybranych obszarów procesów firmy na zewnątrz. Potwierdzają to nasze wyniki – na przestrzeni lat 2012 – 2016 r. zwiększyliśmy w naszej spółce  ponad trzykrotnie  liczbę  pracowników,  wykonujących czynności w ramach outsourcingu usług.”

Przykładowo usługa rekrutacyjna od partnera zewnętrznego pozwala na:

  • Uwolnienie firmy od procesu szukania potencjalnych pracowników.
  • Przeprowadzenie wstępnej selekcji kandydatów.
  • Przeprowadzanie pierwszych rozmów rekrutacyjnych z selekcją kandydatów i rekomendacjami do zatrudnienia.

Organizacje sektora finansowego idą też dalej, oddając w ręce partnera procesy kadrowo-płacowe, administracyjne, prawne i szkoleniowe. Część z nich to powtarzalne procesy, przy których rozszerzenie kompetencji wewnątrz firmy, jest mniej opłacalne. Można  zatrudnić w tym celu wyspecjalizowaną, kompetentną, a często również tańszą firmę zewnętrzną. W takiej sytuacji instytucja może się skupić na swojej głównej działalności.