Policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe – to instytucje, w których błyskawiczne reagowanie i sprawna komunikacja są niezbędne do działania. Za ich efektywną pracą stoją najnowocześniejsze konsole dyspozytorskie. Dziś te rozwiązania znajdują zastosowanie nie tylko wśród służb, ale też w biznesie.

Pojęcie konsoli dyspozytorskiej kojarzy się zazwyczaj z rozbudowanym systemem, którego wykorzystanie, ze względu na wysokie koszty wdrożenia, zarezerwowane jest tylko dla służb mundurowych. Najnowsze osiągnięcia w zakresie teleinformatyki sprawiły jednak, że w chwili obecnej konsolą dyspozytorską może stać się prawie każdy komputer.

Przede wszystkim – integracja

Nowoczesna konsola dyspozytorska realizuje dużo więcej zadań niż tylko przekazywanie połączeń głosowych. Przede wszystkim współczesne konsole mają możliwość obsługi połączeń wideo, co pozwala na znaczne podniesienie precyzyjności przekazywanych wiadomości (ponad 50 proc. informacji zawartych w komunikacie stanowi bowiem mowa ciała). – Główną siłą konsol dyspozytorskich jest integracja wielu kanałów komunikacji w jeden spójny i wygodny interfejs, dzięki czemu nie trzeba tracić czasu na przełączanie się pomiędzy systemami. Konsola jest w stanie przekazywać połączenia wideo, informacje o dostępności użytkowników, a także nadawać i odsłuchiwać połączenia na kanałach radiowych i telefonicznych – mówi Marcin Rusewicz z firmy MCX Telecom, zajmującej się dystrybucją i wdrażaniem systemów konsol dyspozytorskich.

Zastosowanie (nie tylko) specjalne

Konsole dyspozytorskie od lat znajdują zastosowanie w takich służbach jak straż pożarna, policja czy pogotowie, gdzie od sprawnego i szybkiego odebrania, a także przekazania informacji bardzo często zależy ludzkie zdrowie czy nawet życie. Jednak dzięki rozwijaniu funkcjonalności, takie konsole znajdują coraz więcej zastosowań także w biznesie. – Dzięki postępowi w branży IT, aby móc uruchomić system dyspozytorski w swojej firmie wystarczy posiadać jednomodułowy komputer klasy PC ze zintegrowanym ekranem dotykowym. Architektura systemu posiada strukturę modułową, dzięki czemu można go skalować do dowolnej liczby stanowisk – mówi Marcin Rusewicz z firmy MCX Telecom. Dzięki łatwemu i taniemu wdrożeniu z udogodnień konsoli mają możliwość skorzystać także mniejsze przedsiębiorstwa, które do tej pory nie mogły sobie pozwolić na takie udogodnienia z powodów finansowych.

Jedna konsola – wiele zastosowań

Zalety firmowej komunikacji poprzez system dyspozytorski docenią ci pracodawcy, których firmy korzystają z wielu różnych kanałów komunikacyjnych. Wprowadzenie konsoli pozwoli ujednolicić i zoptymalizować proces przepływu informacji. Dzięki temu komunikacja jest znacznie szybsza i przejrzystsza, ponieważ osoba obsługująca konsolę na bieżąco czuwa, by wszystkie informacje trafiły do ich adresatów. Współczesne konsole sprawdzą się także w firmach posiadających oddziały w różnych miastach. Dzięki przekazywaniu połączeń wideo w znacznym stopniu mogą one usprawnić firmowy system wideokonferencji. Tym samym konsole pozwalają na generowanie oszczędności zarówno czasu, jak i pieniędzy niezbędnych na przejazdy pomiędzy oddziałami. Dzięki wyposażeniu urządzeń w systemy zarządzania obecnością, przedsiębiorstwa posiadające pracowników mobilnych (np. przedstawicieli handlowych) mogą dzięki konsoli rozdzielać zgłoszenia pomiędzy nich tak, by zminimalizować czas oczekiwania klienta i zwiększyć wydajność podwładnych. Łatwość wdrożenia i szeroka funkcjonalność są przyczynami, dla których konsole te z powodzeniem działają w firmach zajmujących się transportem, spedycją oraz usługami przewozu osób. Systemy dyspozytorskie z powodzeniem realizują swoje zadania także w dużych halach produkcyjnych, gdzie optymalna komunikacja pozwala na płynną pracę bez zbędnych przestojów.