Boże Narodzenie to rodzinne spotkania, wigilijny stół, choinka, karp, grzybowa i barszczyk. Jednak nie ma świąt bez obdarowywania się prezentami. Jako że sporo osób właśnie teraz zajmuje się szukaniem podarunków dla swoich bliskich, warto przypomnieć kilka zasad, które mogą okazać się pomocne w tej gorączce przedświątecznych zakupów, także tych dokonywanych w kanale sprzedaży bezpośredniej.

Z badań IBRIS wynika, że Polacy najczęściej kupują pod choinkę kosmetyki lub perfumy (46%). Zaraz po nich są zabawki (39%) i książki (37%). Niezależnie od tego czy decydujemy się na zakupy przez internet, w sklepie tradycyjnym czy za pośrednictwem konsultanta sprzedaży bezpośredniej, należy pamiętać o swoim bezpieczeństwie. Podczas bożonarodzeniowego szaleństwa zakupowego warto słuchać głosu rozsądku i stosować się do kilku reguł.

Nietrafiony prezent, czyli sprawdź czy masz ochronę konsumencką

Przed dokonaniem zakupów w sklepie tradycyjnym należy starannie przemyśleć swój wybór. Warto zastanowić się, czy prezent, który chcemy nabyć spodoba się obdarowanemu. W tradycyjnym sklepie możemy spotkać się z odmową przyjęcia towaru niewadliwego. Takie działanie będzie zgodne z prawem. Sytuacja jest inna, gdy dokonamy zakupu w sklepie internetowym albo u konsultanta sprzedaży bezpośredniej. Wtedy ustawodawca gwarantuje możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży w terminie 14 dni od daty jej zawarcia. A większość firm sprzedaży bezpośredniej oferuje na to znacznie dłuższe terminy, np. trzymiesięczne.

Twoje dane osobowe mogą wpaść w niepowołane ręce

Robiąc zakupy przez internet trzeba dodatkowo sprawdzić, czy podanie swojego imienia, nazwiska oraz numeru konta będzie bezpieczne. Wchodząc na stronę sklepu internetowego należy zwrócić uwagę na szyfrowanie SSL. W praktyce będzie wyglądać to tak, że podczas zakupów przed adresem internetowym sklepu zamiast kodu „http” pojawi się „https”. Zakupy w tradycyjnych sklepach lub u konsultantów sprzedaży bezpośredniej mogą uchronić kupujących przed niechcianym wyciekiem danych. Taka transakcja będzie wiązała się z pewnością z mniejszym ryzykiem.

Czy poznałeś opinie innych klientów?

Warto wybrać sklep lub sprzedającego, którzy cieszą się dobrą opinią wśród swoich klientów. Zaufanie do sprzedającego budują opinie innych ludzi. Wiarygodność sprzedających można zweryfikować poprzez zapoznanie się z komentarzami oraz ocenami znajdującymi się w internecie. Niezawodna bywa także tak zwana poczta pantoflowa, która ostrzeże przed niesolidnymi sprzedawcami.

Uważaj na tzw. „okazje”

Nie zawsze taniej znaczy lepiej, mimo że w okresie świątecznym wiele osób czyha na okazje, a i promocji nie brakuje. Warto dokładnie obejrzeć przedmiot i sprawdzić czy nie ma wad. Tam, gdzie produkt można dotknąć, łatwiej jest ocenić jego jakość. Na przykład podczas indywidualnej prezentacji w sprzedaży bezpośredniej kupujący może nie tylko obejrzeć towar, ale i dopytać o szczegóły związane z jego składem lub użytkowaniem. Przy poszukiwaniu produktów w Internecie, należy dokładnie czytać opisy i sprawdzać zdjęcia. Wszelkie oferty wzbudzające wątpliwość, można zgłosić do serwisu, w którym dany przedmiot jest wystawiony.

Nie zostawiaj zakupów na ostatnią chwilę

O prezentach najlepiej byłoby pomyśleć kilka tygodni przed świętami. W ten sposób można uniknąć stresujących sytuacji, a przy tym będzie czas na ewentualną wymianę produktu. Przy internetowych zakupach niewykluczone jest, że towar dotrze do odbiorcy z opóźnieniem, mimo wcześniejszych zapewnień o terminowej wysyłce. Należy dać sobie minimum półtora tygodnia na zamówienie produktów. Trochę inaczej jest w przypadku sklepów tradycyjnych, w których prezenty kupujemy od razu.
Jak co roku w okresie świątecznym część sprzedawców będzie chciała wykorzystać ten czas, aby pozbyć się towarów, które wcześniej nie znalazłyby nabywców. Warto znać swoje prawa, dlatego czytaj, sprawdzaj, a jeśli masz wątpliwości – dopytuj. Tradycja obdarowywania bliskich świątecznymi podarunkami nie powinna być źródłem napięcia i frustracji, tylko radością, bo to przecież wyjątkowy czas.