Jak pokazują dane Pracuj.pl, do tej pory rok 2017 w wielu branżach obfitował w oferty pracy. Coraz częściej to pracodawcy mieli problem, aby znaleźć odpowiedniego pracownika. Sprawdzamy, kto nie powinien mieć obecnie problemu ze znalezieniem pracy i w których branżach można mówić o rynku pracownika.

Gdzie ofert pracy nie brakuje

Kiedy sytuacja ekonomiczna pozwala firmom na rozwój i zatrudnianie kolejnych rąk do pracy, specjalistów zaczyna brakować. Mogą oni łatwiej zmieniać pracę na lepszą i przebierać wśród ofert, wybierając te firmy, które oferują najlepsze warunki. W takiej sytuacji to pracodawca zaczyna zabiegać o kandydata. O rynku pracownika mówi się najczęściej w kontekście określonych branż, które w danym czasie rozwijają się bardzo dynamicznie i zabiegają o nowych pracowników. W Polsce od dłuższego czasu taką branżą jest sektor IT. Stopniowo dołączają do niego kolejne.

Obecnie najwięcej ofert pracy, jak pokazują dane Pracuj.pl za II kwartał 2017 roku, jest w branży handel i sprzedaż. Na drugim miejscu uplasowały się bankowość, finanse, ubezpieczenia; na trzecim przemysł ciężki. Warto przyjrzeć się nie tylko liczbie, ale też przyrostowi ofert pracy – w minionym kwartale szczególnie wyróżniało się budownictwo i nieruchomości, które w porównaniu z ubiegłym rokiem zwiększyło zapotrzebowanie na pracowników o 17%. Wzrosty odnotował też pewniak – branża IT.

Wyzwanie dla rekruterów

Wzrosty na rynku pracy idą w parze z deklaracjami przedsiębiorców, którzy wg Indeksu Optymizmu Przedsiębiorców pozytywnie oceniają bieżącą sytuację biznesową i myślą o zwiększaniu liczby miejsc pracy. To, co może im przeszkodzić, to … brak kandydatów. Nie dziwi więc zwiększające się zapotrzebowanie na specjalistów ds. HR (wg danych Pracuj.pl w II kwartale 2017 roku pracodawcy skierowali do nich o 13% ofert pracy więcej niż rok wcześniej) – firmy chcą skutecznie rekrutować nowych pracowników, a w branżach, w których konkurencja jest duża, niełatwo o kandydatów. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw poszukuje kandydatów nie tylko w Polsce, ale i w innych krajach, obecnie bardzo często na Ukrainie.

Firmy sięgają po różne sposoby, aby przyciągnąć najlepszych pracowników. Bardzo istotny jest już sam proces rekrutacji – od atrakcyjnie sformułowanego ogłoszenia o pracę, przez przyjazny i transparentny proces spotkań z kandydatem, po odpowiednią komunikację z nim – także w przypadku odrzucenia jego kandydatury. Firmy coraz uważniej przyglądają się tak zwanemu Candidate Experience – czyli doświadczeniom i wrażeniom kandydata z całego procesu rekrutacji. Jeśli są one pozytywne, rośnie szansa, że specjalista będzie chciał pracować właśnie w tej organizacji.

Kandydacie, zobacz, co Ci oferujemy

W branżach, w których króluje rynek pracownika, już nie tylko firmy prześwietlają kandydatów – także ci ostatni chcą jak najwięcej dowiedzieć się o swoim potencjalnym pracodawcy, aby upewnić się, że styl i atmosfera pracy będą im odpowiadać. Stąd coraz szersze znaczenie działań employer brandingowych czyli budujących markę pracodawcy.

Przedsiębiorstwa chcą także coraz szerzej pokazywać, jak się u nich pracuje, jakie wartości są ważne, jaki styl pracy obowiązuje i jak będzie wyglądał proces rekrutacyjny do firmy. Jest to odpowiedź na potrzeby kandydata, który szuka właśnie takich informacji. Znajdzie je w serwisach takich jak https://pracodawcy.pracuj.pl, gdzie można zapoznać się z pełnymi prezentacjami firm – opisami warunków pracy, kultury korporacyjnej, rekrutacji, uzupełnionych filmami czy zdjęciami, które pokazują, jak wygląda firma “od środka”. Warto zaglądać na takie serwisy zanim zdecydujemy się na udział w rekrutacji albo … gdy szukamy firmy marzeń.

Aby praca była wymarzona, ważne jest też oczywiście wynagrodzenie. Pracodawcy zdają sobie z tego sprawę, dlatego w branżach takich jak IT, gdzie o dobrego specjalistę wyjątkowo trudno, coraz częściej podają jego wysokość w ofertach pracy, aby zachęcić kandydatów do aplikowania.

Czy wiesz, jakich pracowników poszukują firmy w Twojej branży? Wejdź na www.pracuj.pl i sprawdź!