Polski producent wafli zbożowo-ryżowych
kaliski Sunny Family – właśnie rozpoczyna podbój Ameryki. Firma, działająca na polskim rynku wartym 150-160 mln*, szuka możliwości dynamicznego rozwoju i podwojenia obrotów. Dzięki pierwszej umowie, na półkach amerykańskich sklepów wkrótce mają pojawić się trójkątne wafelki Bellido a firma liczy na realizację planów.

’To kolejny kontrakt – po Litwie, Łotwie, Estonii, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Węgrzech – budujący naszą pozycję na rynkach zagranicznych. Obecnie prowadzimy rozmowy z sieciami o silnej pozycji w Niemczech oraz odbiorcami na rynku  afrykańskim’’ – ujawnia Marek Figiel, właściciel Sunny Family.

Polski rynek wafli ryżowych nadal jest kategorią niszową i rozwijającą się stosunkowo powoli w porównaniu z całym rynkiem zdrowej żywności. Szacunkowa wartość tego segmentu wynosi 150-160 mln zł (IBŻ Food Research Institute 2017), co stanowi około 13-15% całego rynku zdrowych przekąsek.

Rynek BIO nadal z potencjałem

Sunny Family jest obecnie jedynym, polskim producentem małych wafli Bioffel w segmencie BIO, które wysyła na zagraniczne rynki w Niemczech i Holandii. To właśnie tam konsumenci wykazują rosnące zainteresowanie produktami BIO, podczas gdy w Polsce sprzedaż tego segmentu stanowi jedynie 5% całkowitych przychodów firmy.

Według IBŻ Food Research Institute moda na zdrowy tryb życia to mocny argument przemawiający za tym, aby sięgnąć po wafle zbożowo-ryżowe. Z kolei utarte w świadomości konsumentów codzienne nawyki żywieniowe powodują, że wafle przegrywają walkę z tradycyjnym pieczywem.

’Nasze produkty udoskonalamy o zdrowe mieszanki ostropestu, orkiszu, oliwy. Trudno jest jednak szybko zmienić nawyki polskich konsumentów, stąd tak niska sprzedaż produktów BIO na tle całkowitych obrotów. Znacznie większą świadomość wykazują konsumenci w Niemczech, gdzie jesteśmy obecni w sieciach BIO Company’’ – dodaje Marek Figiel.

Z analiz Sunny Family wynika, że Polacy lubią sięgać po przekąski. Ze względu na coraz bardziej popularny trend związany ze zdrowym odżywianiem: słodkie batony i drożdżówki ustępują miejsca waflom ryżowym i zbożowo-ryżowym. Ponad 25% konsumentów sięga po wafle ryżowe jako alternatywy dla drożdżówek. To wynik rosnącej świadomości i wiedzy o braku tolerancji glutenu. Ma to pozytywny wpływ na wartość produktu na rynku.

Inwestycje technologię i zakłady

Sunny Family udało się zaledwie w ciągu 4 lat zbudować silną pozycję na rynku spożywczym, jako czołowy producent zdrowych przekąsek. Produkty firmy obecne są w większości dużych sieci tj. Biedronka, Kaufland, Lidl, Carrefour, Intermarche, Eurocash oraz w supermarketach premium Piotr i Paweł….. Firma z Kalisza liczy, że dzięki nowym kategoriom produktów oraz eksportowi będzie – po trudnym roku 2015 – w stanie znacząco zwiększyć obroty z  16 mln zł (2015r) do 25 mln zł w 2017/2018.

Wzrost sprzedaży ma być zarówno wynikiem otwarcia na nowe rynki jak i inwestycji. Dotychczasowe inwestycje o wartości ponad 14 mln zł to przede wszystkim budowa  zakładu produkcyjnego w Kaliszu o powierzchni 4,500 m2 oraz rozwoju nowych technologii.

Sunny Family, jako jedyna firma w kraju, opracowała własną technologię oraz maszyny do produkcji wafli Petit (mały rozmiar) jak i przygotowania surowca do produkcji. Inni producenci na rynku korzystają z surowca importowanego z Korei Płd.

IMG_1133

‘’Większość producentów w Polsce bazuje na surowcu importowanym z zagranicy. Nasz zakład mieści obecnie obok linii produkcyjnych, linię przygotowującą surowiec oraz laboratoria opracowujące nowe mieszanki smaków’’– podkreśla M.Figiel.

Bogactwo smaków to czynnik, który decyduje o sukcesie marki i przekonuje klientów do zakupu ich produktów. Aby sprostać zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów i rosnącej konkurencji ze strony pokrewnych kategorii, producenci coraz odważniej  eksperymentują ze smakami, zarówno niesłodkimi (dodatkiem papryki, soli morskiej, bazylii, oregano), jak i słodkimi, które pozycjonują wafle ryżowe w kategorii deserów – jako zamiennik dla ciastek lub słodyczy czekoladowych. W efekcie pojawiają się warianty z dodatkiem czekolady, kakao, karmelu, cynamonu i jogurtu, a także owoców.

To w tej kategorii Sunny Family upatruje przewagę konkurencyjną i zamierza podbić gusta zagranicznych konsumentów. Nowa kategoria produktów Bellido (wafle pszenno-ryżowe z kremem o smaku czekoladowo-orzechowym) trafia na podatny grunt i zamówienia u zagranicznych kontrahentów. Sunny Family szacuje, że do końca 2018 roku sprzedaż eksportowa będzie stanowić 25% całkowitych obrotów firmy.

Opinię tą podzielają analitycy IBŻ Food Research Institute wskazując, że pomimo coraz szerszej korelację oferty produktów z różnymi dodatkami zbożowymi lub owocowymi,  nadal najchętniej wybieranymi waflami przez polskich konsumentów są klasyczne, bez dodatków. Na rynkach zachodnich tymczasem wafle coraz częściej pozycjonują się jako elementy składowe różnych potraw czy deserów.

* Szacunki IBŻ Food Research Institute, 2017

Sunny Family to marka parasolowa – czołowy brand firmy z Kalisza, zarejestrowanej pod nazwą Planet Food. Na rynku firma funkcjonuje od 2011 roku jako Sunny Family.  W portfelu firmy dziś znajdują się takie marki jak: Sunny Corn, Trips, Bellido, Petit oraz linia produktów BIO – Bioffel.