Big Data to hasło, które od kilku lat rozgrzewa środowisko biznesowe. Analiza dużych zbiorów danych napędza innowacyjne rozwiązania wdrażane przez powstające jak grzyby po deszczu startupy, jak i graczy będących na rynku od lat. Jednak zebranie danych to jedno, a ich skutecznie wykorzystanie w rozwoju biznesu to już coś zupełnie innego. Jak firmy w Polsce radzą sobie z implementacją nowych technologii i wykorzystaniem Big Data?

Ostatnie badanie TomTom Telematics dotyczące implementacji nowych technologii, przeprowadzone na przedstawicielach kadry zarządzającej w polskich firmach, wskazuje na to, że zaledwie 16% przedsiębiorstw znad Wisły zawsze uwzględnia analizę danych w procesie podejmowania decyzji. Dla 53% firm nie jest to regułą, ale dane często wykorzystywane są na szczeblu zarządzającym. Wśród największych przeszkód w efektywnym użyciu Big Data, polscy managerowie wymieniają przede wszystkim problem ze „zbyt dużą ilością danych” (40%), którą czują się przytłoczeni. Jednak brak pomysłu na efektywne wykorzystanie takiej ilości informacji to nie jedyna bariera. Firmom często brakuje też zasobów potrzebnych do zarządzania danymi (28%). Badanie wskazało również, że dla 20% przedstawicieli kadry zarządzającej, Big Data nie jest niczym wartym większej uwagi, ponieważ nie wierzą oni w sens wykorzystania danych w ich biznesie.

Dane to waluta XXI wieku. Wykorzystanie Big Data w firmie może wspomóc zarówno sprzedaż poprzez np. personalizację oferty, ale również wpierać optymalizację wewnętrznych procesów biznesowych. Wszystko to może przynieść zarówno duże oszczędności jak i doprowadzić do przyśpieszenia rozwoju przedsiębiorstwa

– Komentuje Marek Kujawiński, dyrektor sprzedaży w TomTom Telematics Polska.

Polskie firmy nie zawsze wiedzą co zrobić z gromadzonymi przez nich informacjami, dlatego bardzo ważne jest zapewnienie im odpowiedniego zewnętrznego wsparcia w postaci rozwiązań, które nie tylko pomagają w gromadzeniu danych i odpowiedniej ich selekcji, ale również prezentują je w przystępny sposób, co ułatwia zrozumienie i skuteczne wykorzystanie w firmie np. wspierając proces decyzyjny

– dodaje Marek Kujawiński.

A jak polskie firmy dbają o bezpieczeństwo swoich danych? W tej kwestii polscy managerowie wciąż stawiają na rozwiązania sprzed epoki digitalizacji. Wśród nośników informacji królują klasyczne papierowe segregatory (40%), którym wciąż ustępują arkusze obliczeniowe (29%). Co więcej, polskie firmy nadal podchodzą sceptycznie do rozwiązań chmurowych, będących podstawą cyfrowej transformacji, która dzieje się na naszych oczach. Większość danych przechowujemy na biurowych serwerach (55%), a na wykorzystanie infrastruktury typu cloud zdecydowało się zaledwie 32% managerów.

Służbowe komputery, telefony komórkowe, drukarki – trudno sobie wyobrazić aby którykolwiek z tych sprzętów funkcjonował bez podłączenia do firmowej sieci. Często jednak zapominamy o innym, bardzo wartościowym składniku majątku, czyli o samochodach należących do firmy, a przecież dane gromadzone dzięki użyciu telematyki mogą wspomóc obniżenie kosztów utrzymania floty przedsiębiorstwa np. poprzez optymalizację jazdy czy zwiększenia poziomu bezpieczeństwa kierowców

– Komentuje Marek Kujawiński, dyrektor sprzedaży w TomTom Telematics Polska.

Źródło:

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 16-28 czerwca 2017 roku wśród 300 managerów wyższego szczebla oraz przedstawicieli kadry zarządzającej w polskich firmach zatrudniających co najmniej 5 pracowników.

O TomTom Telematics

TomTom Telematics jest częścią grupy TomTom, zajmującą się zarządzaniem flotami, telematyką pojazdową i świadczeniem usług typu „connected car”. Nasza platforma WEBFLEET oferuje rozwiązanie „Software-as-a-Service”, z którego korzystają zarówno małe, średnie jak i duże przedsiębiorstwa w celu zapewnienia bardziej efektywnego wykorzystania pojazdów, optymalizacji kosztów eksploatacyjnych i paliwa, wsparcia kierowców oraz ogólnego zwiększenia wydajności pracy. Ponadto TomTom Telematics świadczy usługi na rzecz ubezpieczycieli, wypożyczalni samochodów, przedsiębiorstw leasingowych, importerów samochodowych oraz podmiotów kierujących swoją ofertę zarówno do przedsiębiorców, jak i do konsumentów.

Z bazą obsługiwanych pojazdów liczącą ponad 785.000 jednostek na całym świecie, TomTom Telematics zalicza się do światowych liderów wśród dostawców rozwiązań telematycznych. Spółka świadczy usługi na rzecz kierowców w ponad 68 krajach, zapewniając im największą w całym przemyśle telematycznym lokalną sieć wsparcia oraz najszerszy wybór aplikacji oraz rozwiązań integracyjnych dostarczanych przez współpracującą sieć partnerską. Ponad 48.000 klientów codziennie korzysta z wysokiego standardu bezpieczeństwa, jakości i dostępności naszych usług, udokumentowanego certyfikatem ISO/IEC 27001:2013, potwierdzonym w listopadzie 2016 roku.