Moda na kuchnię śródziemnomorską trwa w najlepsze. Z danych GUS wynika, że nieustającą popularnością cieszą się ryby oraz makarony.  Te ostatnie, są obecnie jednym z najczęstszych dodatków do dań. Niemal połowa Polaków spożywa makaron nawet kilka razy w tygodniu. Producenci oraz sieci handlowe cieszą się z rosnącego popytu i wierzą w jeszcze lepsze czasy dla branży. Do łask wracają również jadalne nasiona zbóż, czyli popularne kasze.

Trend ten jest ciekawy, gdyż spożycie artykułów zbożowych w gospodarstwach domowych w XXI wieku spada, przy czym najbardziej widoczne jest to w przypadku pieczywa i mąki.

Na tym tle pozytywnie wyróżnia się makaron, pizza oraz w ostatnich latach kasza – jedyne kategorie w grupie produktów zbożowych, które zanotowały wzrost zakupów – stwierdzają eksperci Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.

Wartość rynku makaronu i klusek w Polsce wg sprzedaży w 2015 r. wyniosła 3,55 mld zł (raport Canadean) a do końca 2018 roku ma wzrosnąć do 4 mld zł, co odpowiadać będzie ponad 280 milionom kg sprzedanych makaronów i klusek. Obecnie przeciętny Polak zjada ponad 4 kg makaronów rocznie. Co prawda wciąż daleko nam do Włochów, którzy jedzą ich około 28 kg rocznie, jednak producenci już zacierają ręce w związku z rosnącym popytem.

Również kasze przeżywają swój renesans. Konsumenci cenią je szczególnie za wartości odżywcze. Przykładowo, kasza jęczmienna, najczęściej goszcząca na polskich stołach, jest źródłem witaminy A, E i K oraz manganu, selenu, magnezu, żelaza, cynku, posiada wysokie dawki witamin z grupy B – w szczególności B1, B2 i B6.

Producenci cieszą się z rosnących zysków ze sprzedaży makaronów, klusek i kasz, natomiast między sieciami spożywczymi trwa walka o konsumentów. Coraz większą rolę odgrywa kryterium ceny, nic więc dziwnego, że część sieci decyduje się na wprowadzanie marek własnych, pozwalających na sprzedaż produktów w atrakcyjnych cenach. Klienci zauważyli, że nie warto przepłacać, bo jakość jaką ma marka własna w ich sieci jest równie doceniana przez konsumentów jak wyroby znanych producentów.

Top Market na czele stawki z produktami O!

Jak wygląda rywalizacja cenowa pomiędzy najpopularniejszymi polskimi sieciami handlowymi w kategorii makaronów (wybór padł na najpopularniejsze świderki) oraz kasz jęczmiennych w wybranych sklepach?

W przypadku makaronów wyróżniają się ceny produktów marek Tesco Value oraz O!, dostępnej w Top Markecie. Top Market oferuje makaron w cenie 99 groszy za 400g, podkreślając przy tym, że wszystkie produkty O! produkowane są w Polsce z najwyższej jakości składników. Tesco Value, jedna z najpopularniejszych w Europie marek własnych oferuje makaron w cenie 1,19zł za 500g. Zaraz za nimi uplasowała się marka własna Auchan z ceną 1,05zł za 400g. Warto zwrócić uwagę, że produkty dostępne w sieciach Żabka i Fresh Market, czyli makarony Sorenti, jako jedyne z zestawienia nie są markami własnymi.

W przypadku kasz jaglanych najkorzystniejsza cenowo jest oferta Top Marketu – kasza O! kosztuje jedynie 1,09zł/400g. Za jej plecami uplasował się Aldi z marką Dobre Plony i ceną 1,5zł/400g, natomiast na trzecim miejscu znalazła się kasza Lewiatana, kosztująca 1,69zł za 400 gramów.

Makaron Świderki

O! (Top Market) 0,99zł/400g
Carrefour 2,19zł/500g
Auchan 1,05/400g
Piotr i Paweł 2,49/500g
Tesco Value 1,19/500g
Cambino (Lidl) 2,49/500g
Lewiatan 1,49/400g
D’Antelli (Aldi) 2,19/500g
Sorenti  – Żabka 3,99/400g
Sorenti – Fresh Market 2,49/400g

 

 

Kasza jaglana

O! (Top Market) 1,09/400g
Carrefour 1,95/400g
Piotr i Paweł 2,99/400g
Cornfarm (Lidl) 2,39/400g
Dobre Plony (Aldi) 1,50/400g
Lewiatan 1,69/400g

 

Ceny w wybranych sklepach na dzień 24.07.2017