Moda na kuchnię śródziemnomorską trwa w najlepsze. Z danych GUS wynika, że nieustającą popularnością cieszą się ryby oraz makarony.  Te ostatnie, są obecnie jednym z najczęstszych dodatków do dań. Niemal połowa Polaków spożywa makaron nawet kilka razy w tygodniu. Producenci oraz sieci handlowe cieszą się z rosnącego popytu i wierzą w jeszcze lepsze czasy dla branży. Postanowiliśmy sprawdzić najtańsze makarony dostępne w sklepach typu convenience i lokalnych marketach.

Producenci cieszą się z rosnących zysków ze sprzedaży makaronów, klusek i kasz, natomiast między sieciami spożywczymi trwa walka o konsumentów. Coraz większą rolę odgrywa kryterium ceny, nic więc dziwnego, że część sieci decyduje się na wprowadzanie marek własnych, pozwalających na sprzedaż produktów w atrakcyjnych cenach. Klienci zauważyli, że nie warto przepłacać, bo jakość jaką ma marka własna w ich sieci jest równie doceniana przez konsumentów jak wyroby znanych producentów.

Jak wygląda rywalizacja cenowa pomiędzy popularnymi osiedlowymi sieciami handlowymi w kategorii makaronów? Wybraliśmy osiem sieci, które w swojej ofercie posiadają markę własną oferującą makaron typu świderki (niezwykle popularny wśród polskich konsumentów).

Makaron Świderki

l.p. Marka (Sklep) Cena za opakowanie Cena za 100g (% ceny lidera)
1. O! Dobre. Pewne. Twoje. (Top Market) 0,99zł/400g 25 gr (100%)
2. Lubię (BAC POL) 1,05zł/400g 26 gr (104%)
3. Lewiatan 1,49/400g 37 gr  (148%)
4. D’Antelli (Aldi) 2,19/500g 44 gr (176%)
5. Piotr i Paweł 2,49/500g 50 gr (200%)
6. Cambino (Lidl) 2,49/500g 50 gr (200%)
7. Sorenti – Fresh Market 2,49/400g 52 gr (208%)
8. Sorenti  – Żabka 3,99/400g 1 zł ( 400%)

 

Lider – marka O! Dobre. Pewne. Twoje. – wraz z Lubię i Lewiatanem zdecydowanie odskoczyli konkurencji, u której średnia oscyluje w granicach 2,49 zł za 500 gramów. Co ciekawę koszt świderków w Żabce jest blisko czterokrotnie wyższy niż w sieci Top Market.

makaron

Pierwsze miejsce w rankingu uzyskała marka O! Dobre. Pewne. Twoje., należąca do Polskiej Grupy Supermarketów (m.in. Top Market). Cena niecałej złotówki za 400 gramów okazała się być najatrakcyjniejsza wśród włączonych do rankingu marek. Drugie miejsce zajął makaron marki „Lubię“, należącej do BAC POL-u, z ceną w promocji 1,05 zł za 400 gramów. Trzecie miejsce należy się marce własnej sieci Lewiatan. Świderki Lewiatana są co najmniej złotówkę tańsze (1,49 zł/400g) od marki Sorenti, dostępnej w Żabce i Fresh Marketach (odpowiednio 3,99 zł oraz 2,49 zł /400g).

Wg raportu Canadean  wartość rynku makaronu i klusek w Polsce wg sprzedaży w 2015 r. wyniosła 3,55 mld zł, a do końca 2018 roku ma wzrosnąć do 4 mld zł, co odpowiadać będzie ponad 280 milionom kg sprzedanych makaronów i klusek. Obecnie przeciętny Polak zjada ponad 4 kg makaronów rocznie. Co prawda wciąż daleko nam do Włochów, którzy jedzą ich około 28 kg rocznie, jednak producenci już zacierają ręce w związku z rosnącym popytem.