Polska, według rankingu 2016 A.T. Kearney Global Services Location Index™, znajduje się wśród 10 topowych państw, do których kierowane są usługi IT. Coraz częściej stanowi także atrakcyjniejszą alternatywę dla krajów azjatyckich. Co mogą zaoferować polskie software house’y międzynarodowym i rodzimym przedsiębiorstwom? Wysokie kompetencje, elastyczne podejście, rozwiązania szyte na miarę, a nawet więcej.

Polski potencjał

Nowoczesne modele zarządzania przedsiębiorstwem uwzględniają budowę przewagi rynkowej w oparciu o outsourcing wybranych obszarów firmy. Jednym z nich są procesy informatyczne, które wymagają stworzenia dedykowanego zespołu wykwalifikowanych pracowników, o których na rynku coraz trudniej. Z pomocą przychodzą firmy, które specjalizują się nie tylko w tworzeniu oprogramowania i rozwiązań informatycznych, ale także w rekrutacji i doborze kompetencji do danej technologii lub projektu.

– Polski rynek outsourcingu usług IT nieustannie się rozwija. Z jednej strony to zasługa lokalnych przedsiębiorców, którzy, mając na uwadze rozwój własnego biznesu opartego na digitalizacji i najnowszych technologiach, przekazują w nasze ręce procesy informatyczne firmy. Z drugiej możemy mówić o coraz większej atrakcyjności outsourcingowej naszego regionu na arenie międzynarodowej. Projekty realizowane dla firm z wielu krajów Europy Zachodniej, działających w takich branżach jak logistyka, przemysł czy IT są tego dowodem. Polska jest niekwestionowanym liderem nearshoringu.Zaletą takiego rozwiązania jest niższy poziom kosztów niż w państwach Europy Zachodniej, ale nie tylko – mówi Krzysztof Caban, CTO w Altimi.

Według prognoz Cushman& Wakefield na najbliższe sześć lat, sektor outsourcingu będzie rósł w tempie 6 proc. rocznie. Na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, w sektorze usług outsourcingowych, powstaje coraz więcej miejsc pracy. Nie bez znaczenia są także różnice w płacach względem państw rozwiniętych. Dlatego firmy i koncerny zachodnie chętnie przenoszą do takich lokalizacji część procesów biznesowych, bo to oznacza niższe koszty, przy jednoczesnym dostępie do wykwalifikowanej kadry specjalistów.

Współpraca bez granic

Co, poza niższymi kosztami pracy,przyciąga uwagę zachodnich korporacji i sprawia, że decydują się powierzyć część swojego biznesu polskim software house’om? W pierwszej kolejności warto wskazać na kompetencje, doświadczenie i dużą wiedzę programistów, którzy należą do najlepszych na świecie, z zaszczytną trzecią pozycją w rankingu Hacker Rank. Znajomość wielu technologii, języków programowania, solidna edukacja akademicka, nieszablonowe podejście do projektów – wszystko to sprawia, że polscy deweloperzy są doceniani nie tylko w kraju, ale także na arenie międzynarodowej – mówi ekspert Altimi.Dla firm z krajów zachodnich istotny jest także brak barier kulturowych, geograficznych, logistycznych czy językowych. W porównaniu do krajów azjatyckich, różnice czasowe albo nie istnieją, albo są niewielkie. Nasi programiści biegle władają językiem angielskim, niemieckim, a nawet szwedzkim, co sprzyja komunikacji, zrozumieniu wzajemnych potrzeb i założeń projektowych.Państwa Europy Środkowo-Wschodniej są w stanie konkurować z Azją i zapewnić wysoką jakość usług. Przelot z większości państw europejskich do Polski trwa maksymalnie kilka godzin. W razie potrzeby, z dnia na dzień można wysłać cały zespół do klienta. W przypadku krajów azjatyckich nie ma takiej możliwości.

Rozwiązania na miarę

Powodów, dla których zagraniczne firmy decydują się na outsourcing usług IT do Polski jest więcej – Niezwykle ważną kwestią jest elastyczność w podejściu do biznesu. Klienci nie wybierają gotowego produktu z oferty. Każdy software tworzony jest w odpowiedzi na konkretne potrzeby. Dokładnie analizujemy założenia, pokazujemy różne możliwości i rozwiązania. Klienci mogą zlecić nam projekt wewnętrzny, do którego dobieramy kompetentny, specjalizujący się w danej technologii team – mówi Krzysztof Caban.

Jak podkreśla ekspert Altimi,firmy zagraniczne mogą także zdecydować się na inną formę współpracy, na zasadach outsourcingu kadry IT -Do dyspozycji przekazujemy doświadczonego i profesjonalnego specjalistę w poszukiwanym obszarze. Korzyścią dla klienta jest oszczędność czasu  i własnych zasobów. My przejmujemy obowiązki związane z poszukiwaniem, rekrutacją, zatrudnieniem i obsługą kadrowo-pałacową. Klient angażuje się jedynie w proces weryfikacji pracownika na dane stanowisko. Nasi kontraktorzy mogą pracować bezpośrednio u klienta, także za granicą, lub w siedzibie naszej firmy – w obu tych modelach firma ma pełną kontrolę nad pracownikiem.

Takie rozwiązanie to szereg korzyści – szansa na czasowe powiększenie zespołu o odpowiednich pracowników bez konieczności tworzenia etatu w firmie czy dostęp do wysokich kompetencji specjalistów IT w krótkim czasie. Altimi oferuje także inne modele współpracy, np. po wydłużonym okresie próbnym klient może podjąć decyzję o zatrudnieniu danego pracownika w swoich strukturach lub zlecić rekrutację specjalistów bezpośrednio do firmy.

Podsumowując – korzyści dla firm powierzających procesy IT polskim software house’om jest wiele. Jednak zdaniem eksperta Altimi warto podkreślić najważniejszą. Jest nią możliwość poświęcenia całkowitej uwagi rozwojowi biznesu i podstawowej działalności przedsiębiorstwa. W tym samym czasie doświadczeni deweloperzy pracują nad rozwiązaniem, które za chwilę może stanowić o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa.