Toyota AYGO to najpopularniejszy mały samochód w Polsce, który zajmuje niemal ¼ segmentu A. W nowej odsłonie AYGO wyróżnia się jeszcze większym temperamentem, na nowo interpretując młodzieżowy charakter tego modelu. Samochód jest przy tym jeszcze bardziej ekonomiczny, ma lepsze osiągi, a właściwości jezdne zapewniają jeszcze więcej radości z jazdy.

Początki Toyoty AYGO

Wprowadzona na rynek w 2005 roku pierwsza generacja modelu AYGO została zaprojektowana tak, by zainteresować młodych klientów i mieszkańców miast. Był to pierwszy model Toyoty w segmencie miejskich minisamochodów. Dzięki wprowadzanym co roku nowym kompozycjom kolorystycznym, regularnie proponowanym edycjom specjalnym na lokalnych rynkach oraz liftingom w latach 2008 oraz 2012, pierwsze AYGO przez cały cykl życia cieszyło się powodzeniem – czego dowodzi łączna sprzedaż przeszło 760 000 sztuk, a także wierność modelowi i marce wśród klientów wykraczające dalece poza średnią dla samochodów segmentu A.

Od chwili wejścia na rynek w roku 2014, obecna, druga generacja AYGO nieprzerwanie jest wielkim sukcesem Toyoty w europejskim segmencie A. Charakterystyczny design przedniego pasa ze znakiem „X” oraz ogromna paleta możliwych sposobów indywidualizacji każdego auta sprawiły, że AYGO zawsze wyróżnia się z tłumu.

Zwracająca uwagę stylistyka AYGO oraz bardzo dobre własności jezdne uczyniły z tego modelu jeden z najlepiej sprzedających się samochodów Toyoty, który przyciągnął do marki nowych klientów. W 2017 roku AYGO należało do najlepiej sprzedających się samochodów segmentu A w Europie – znalazło ponad 85 000 nabywców, co odpowiada 6,6% udziału w rynku. W Polsce 28-procentowy wzrost sprzedaży zapewnił AYGO pierwsze miejsce w segmencie A z wynikiem 3 254 rejestracji w 2017 roku. Toyota AYGO odpowiada za niemal ¼ całkowitej sprzedaży klasy najmniejszych samochodów na polskim rynku – zarówno w 2017 roku, jak i w pierwszych miesiącach roku bieżącego.

Odświeżony wygląd nadwozia i wnętrza

Nowe AYGO zachowuje swój charakterystyczny przód ze stylizowanym znakiem „X”, który ewoluuje z dwuwymiarowego elementu graficznego do formy trójwymiarowej.

We wszystkich wariantach nowego AYGO lampy główne to reflektory projekcyjne, czyli halogenowe konstrukcje PES, które zapewniają duży zasięg szerokiego strumienia światła zarówno dla świateł mijania, jak i drogowych. AYGO jest standardowo wyposażone także w zintegrowane światła do jazdy dziennej LED oraz światła tylne LED.

Projektanci opracowali indywidualne, dedykowane dla każdego poziomu specyfikacji wzory 15-calowych obręczy i kołpaków, które podkreślają osobowości każdej wersji. Umiejętnie wykorzystując formę szprychową oraz kontrast między polerowaną powierzchnią a elementami lakierowanymi na czarno, uzyskano wizualny efekt znacznie większych kół.

Nową stylistykę karoserii dopełnia wybór 7 kolorów nadwozia. Zupełnie nowy lakier Magenta Charm dostępny jest wyłącznie w wersji x-cite.

We wnętrzu zastosowano lepsze materiały oraz więcej opcji indywidualizacji, wprowadzono też nowy zestaw multimedialny integrujący funkcje Apple CarPlay i Android Auto dla bezprzewodowej łączności ze smartfonami.

Zmodernizowany silnik 1.0

Wielokrotnie nagradzany silnik Toyoty o pojemności 998 cm3 – 3-cylindrowa, 12-zaworowa jednostka DOHC z obustronnymi zmiennymi fazami rozrządu (Dual VVT-i) spełnia obecnie wymagania normy Euro 6.2. W wyniku szeroko zakrojonej optymalizacji silnik rozwija obecnie maksymalną moc 72 KM (53 kW) przy 6000 obr./min. oraz moment obrotowy 93 Nm przy 4400 obr./min. Nowy model rozpędza się od 0 do 100 km/h w 13,8 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 160 km/h.

Szeroko zakrojony program zmian przyczynił się do większej wydajności silnika i poprawy czystości spalin. Średnie zużycie paliwa standardowej wersji AYGO to zaledwie 3,9 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 90 g/km. Nowe AYGO jest najlepiej reagującym na gaz samochodem w segmencie, a przy tym pozostaje autem ekologicznym.

Zautomatyzowana przekładnia x-shift

W nowym AYGO jako opcja dostępna jest przekładnia x-shift. To zautomatyzowana manualna skrzynia biegów, w której zmiana przełożeń jest w pełni automatyczna, a pedału sprzęgła nie ma w ogóle. Skrzynia x-shift jest wyposażona w funkcję kick-down znaną z przekładni automatycznych. Wybranie trybu M (Manual) pozwala kierowcy na ręczny, dowolny wybór biegów albo za pomocą samego wybieraka, albo łopatek pod kierownicą. Wyposażone w przekładnię x-shift AYGO ma średnie zużycie paliwa na poziomie 4,2 l/100 km (emisja CO2 95 g/km).

Optymalizacja zawieszenia

Dopełnieniem optymalizacji zespołu napędowego w dziedzinie osiągów i oszczędności są zmiany wprowadzone w układzie jezdnym nowego AYGO. Zmieniono nastawy zawieszenia oraz oprogramowanie układu kierowniczego. Poszczególne elementy kolumn McPhersona w przednim zawieszeniu oraz belki skrętnej z tyłu zmieniono lub zestrojono od nowa. Siły tłumienia przednich i tylnych amortyzatorów zostały zoptymalizowane, a w przednim zawieszeniu dołożono separator dolnej części sprężyny śrubowej.

Redukcja hałasu, wibracji i uciążliwości (NVH)

Dodatkowe wygłuszenie i materiały tłumiące w kokpicie, na słupkach przednich, w drzwiach i tylnej części podłogi zaowocowały wyraźną redukcją hałasu, wibracji i uciążliwości (NVH) w kabinie w pełnym zakresie obrotów silnika. Większej izolacji poddano wnętrze deski rozdzielczej i przód kabiny, drzwi i klap bagażnika oraz przednie słupki.

Zmiany w wersjach wyposażenia i większe możliwości indywidualizacji

Gama wersji wyposażenia obejmuje podstawową wersję x oraz wyższą x-play. Każdy poziom wyposażenia odznacza się własnymi elementami stylistycznymi, łatwo rozpoznawalnymi dzięki stylizacji przedniego zderzaka, dedykowanym kołom i wykończeniu kabiny.

Wersja x-play wyróżnia się wysoką wartością w stosunku do ceny. AYGO x-play jest wyposażony w takie udogodnienia jak klimatyzacja, skórzana kierownica wielofunkcyjna, automatyczny ogranicznik prędkości czy regulacja wysokości fotela kierowcy. Pakiet Style wzbogaci AYGO x-play o system multimedialny Toyota x-touch z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, kamerę cofania, 15-calowe obręcze aluminiowe, światła przeciwmgielne oraz przyciemniane tylne szyby.

Gama Toyoty AYGO będzie systematycznie odświeżana za pomocą edycji specjalnych Selection x-cite oraz Selection x-treme.

Nowa edycja Selection x-cite to najbardziej wyrazisty wariant w gamie AYGO, charakteryzujący się unikalnym kolorem nadwozia Magenta Charm z czarnym dachem, dedykowanymi 15-calowymi kołami lakierowanymi na czarno i tapicerką Manhattan z przeszyciami Magenta, lakierowanymi w kolorze nadwozia detalami we wnętrzu.

Odmiana Selection x-treme to najbardziej dynamiczna stylizacja. Czarne wykończenie karoserii jest dopełnione przez czarne zdobienia lamp głównych oraz lusterka boczne i sportowe oklejenia w kolorze Cyan. AYGO Selection x-treme ma także 10-szprychowe, 15-calowe koła, częściowo skórzaną tapicerkę i elementy wnętrza lakierowane na kolor Cyan.

System multimedialny

Nowy system multimedialny Toyota x-touch firmy Pioneer jest dostępny opcjonalnie dla wszystkich wersji. Oparty jest on na standardowym systemie audio, który może zostać wzbogacony o sterowanie głosowe oraz wsparcie dla Apple CarPlay i Android Auto w pakiecie Connect.

Nawigacja x-nav może być powiązana z systemem multimedialnym poprzez dedykowaną kieszeń w schowku przed pasażerem. Oferuje kierowcom intuicyjny dostęp do szybkiej i dokładnej nawigacji o zasięgu obejmującym całą Europę.

Dzięki integracji ze smartfonami, połączenia telefoniczne, wiadomości oraz aplikacje muzyczne są odwzorowywane na 7-calowym ekranie AYGO, podczas gdy Apple Siri i Google Voice Command zapewniają łatwą i bezpieczną obsługę. DAB jest dostępny opcjonalnie w obu wersjach systemu multimedialnego.

Rear View Monitoring System

System Rear View Monitoring może wspierać kierowcę podczas manewrowania w ciasnych miejscach. Uruchamia się po włączeniu wstecznego biegu i wyświetla obraz z kamery cofania na 7-calowym ekranie na konsoli centralnej.

Inteligentny kluczyk (Pakiet Smart)

System Smart Entry oferuje użytkownikowi komfort odblokowywania i zamykania drzwi oraz rozruchu silnika przyciskiem w desce rozdzielczej bez konieczności wyjmowania kluczyka z kieszeni czy torebki.