Marka Urzędowski działa na rynku od lat 80-tych. Przez ponad 25 lat obecności w kategorii okienno-drzwiowej zyskała uznanie szerokiego grona odbiorców. Od początku domeną fabryki były drewniane okna i drzwi wyróżniające się wysoką jakością, nowoczesnym designem oraz innowacyjnością, która wyznaczała trendy dla całej branży. Jakie dla marki Urzędowski były ostatnie miesiące? Co udało się jej w tym czasie osiągnąć? Na te i inne pytania odpowiada Jarosław Issel, Prezes Zarządu BMK Europe S.A., w którego skład wchodzi marka Urzędowski.

Marka Urzędowski jest obecna na rynku od ponad ćwierćwiecza. Tak bogate doświadczenie z pewnością ma wpływ na pozycję, którą obecnie posiada Urzędowski? 

Jarosław Issel, Prezes Zarządu BMK Europe S.A., w którego skład wchodzi marka Urzędowski:

Zainwestowaliśmy w fabrykę i markę Urzędowski mając pewność, że jest ona pozytywnie kojarzona w świadomości klientów. W sposób naturalny jest polecana następnym pokoleniom przez dziadków i ojców, którzy zbudowali już swoje domy, a teraz są autorytetami i wiarygodnym źródłem rekomendacji dla swoich synów, czy wnuków. Klienci wracają do nas również z kolejnymi projektami. To dla nas najlepsza rekomendacja. Moje osobiste doświadczenie z czasów, gdy nie miałem nic wspólnego z marką, to zakup okien Urzędowski w 1994 roku, ale co ważniejsze duża otwartość fabryki w tamtych czasach na możliwość zamówienia nietypowych, dużych przeszkleń. Przypomnę, że alternatywą wtedy był zakup drewnianych, skręcanych okien w typowych rozmiarach z tabelki. Ta otwartość na nietypowe rozwiązania i wymyślne konstrukcje jest dzisiaj w DNA naszej marki.

Czym marka Urzędowski wyróżnia się na tle innych producentów stolarki otworowej?

JS: Od samego początku przełomowe rozwiązania były głównym czynnikiem konkurencyjnym. Dziedzictwo marki to nie tylko przeszło ćwierć wieku na rynku, ale przede wszystkim ogromna ilość innowacji, które ukształtowały branżę. Urzędowski jako pierwszy wprowadzał na rynek m.in. okna jednoramowe, okucia obwiedniowe, egzotyczne gatunki drewna – meranti i mahoń oraz ofertę okien z szybą dwukomorową.

Zawsze pionierski i niepowtarzalny design oraz innowacje techniczne to dwa czynniki, które sprawiły, że marka Urzędowski stała się synonimem dobrego produktu, który podkreśla wysoki standard domu i jest jednym z emblematów jakości i stylu.

Skąd decyzja o odświeżeniu wizerunku?

JS: Inwestując, od samego początku wiedzieliśmy, że marka wymagała wyraźnej zmiany strategii komunikacji i wyróżnienia. Nowoczesny wizerunek budujemy na historycznie funkcjonujących elementach tożsamości: odwaga, innowacyjność, wyróżniające się wzornictwo. Obietnica, jaką składamy klientowi to pewność, że kupując naszą stolarkę będzie bardzo długo korzystał z wygodnych, ciepłych i dobrze zaprojektowanych okien i drzwi, podkreślających wysoki standard budynku.

Nasze produkty, wybrany design są wyrażeniem stylu właściciela, potwierdzeniem uwagi i zaangażowania z jakim jest budowany i jak ważny jest dom. To przecież miejsce wyjątkowe i powinno mieć swój niepowtarzalny klimat. Odświeżony wizerunek marki odzwierciedla charakter naszych produktów. Zależy nam na tym, aby indywidualność zawarta w projektach marki Urzędowski była doskonałym uzupełnieniem wnętrz domów naszych Klientów.

Jak wszystkie te czynniki wpłynęły na sprzedaż Państwa produktów w 2016 roku?

JS: Mogę powiedzieć, że rok 2016 był dla nas udany. Skuteczna realizacja strategii pozwoliła zrealizować 58% wzrost sprzedaży. Znacząco wzrosła również sprzedaż ilościowa dużych przesuwnych drzwi tarasowych oraz drzwi zewnętrznych, ze względu na wyjątkowo bogate wyposażenie, które jest u nas standardem. Obserwujemy olbrzymie zróżnicowanie zleceń pod każdym względem, rodzaj drewna, kształty, wybór kolorów, co świadczy o przywiązywaniu dużej wagi przez inwestorów do funkcji, wygody użytkowania oraz wyglądu okien i drzwi. Stolarka, szczególnie drewniana, definiuje dziś standard budynku, dlatego z optymizmem patrzymy w przyszłość, zakładając wysokie wzrosty sprzedaży w kolejnych latach.

Przed nami jeszcze dużo pracy do wypełnienia maksymalnych mocy produkcyjnych.

Co przyczyniło się do tego dwucyfrowego wzrostu sprzedaży?

JS: Wiele czynników złożyło się na końcowy efekt. Rebranding sieci sprzedaży, zmiana wizerunku marki, intensywne działania na rynkach eksportowych. Budując nową strategię, założyliśmy, że fabryka potrzebuje silnych wzrostów wolumenu produkcji, dlatego należy szukać klientów w krajach, w których świadomość wykorzystania naturalnych materiałów, jakim jest drewno, wynika nie tylko z zamożności, ale też z potrzeby wyrażania swojej pozycji i statusu. Bardzo aktywnie pozyskujemy nowych klientów w Niemczech, Austrii, Francji, Szwecji, Szwajcarii oraz Wielkiej Brytanii.

W kraju z sukcesem budujemy silną pozycję na rynku inwestycyjnym. Przez długie lata Urzędowski kojarzony był przede wszystkim z budownictwem indywidualnym. Dziś dysponujemy doskonałym produktem także dla projektów deweloperskich. Nowy wizerunek marki oraz odświeżona strategia komunikacji powodują, że marka Urzędowski staje się atrakcyjnym atrybutem, wpływającym na decyzję przy zakupie mieszkania czy apartamentu. Nasza stolarka podnosi i definiuje standard inwestycji, co przekłada się na korzyści dla kupującego i dewelopera, któremu trochę łatwiej jest sprzedać mieszkania wyposażone w stolarkę Urzędowski.

Jak szeroko sięga ekspansja światowa firmy?

JS: Na naszej liście eksportowej dominują przede wszystkim kraje europejskie. Poza wcześniej wspomnianymi destynacjami, nasze produkty trafiły także do Norwegii, Rumunii, Rosji, Ukrainy, Czech oraz Francji. Wychodzimy również poza granice Unii Europejskiej. Trafiliśmy m.in. do takich krajów jak USA, czy Azerbejdżan. W 2016 r. otworzyliśmy również salon sprzedaży w Republice Południowej Afryki. Jestem przekonany, że lista państw, do których dostarczane będą nasze okna, będzie się stale powiększała.

Co sprawia, że klienci za granicą wybierają produkty marki Urzędowski?

JS: Klienci, których pozyskujemy za granicą nie skupiają się wyłącznie na cenie – ważne jest elastyczne podejście do ich potrzeb, specyficznych na danym rynku. Stolarka drewniana jest dla nich naturalnym wyborem, szczególnie, gdy w grę wchodzą budynki o wyższym standardzie. Nasze okna cieszą się uznaniem np. w Szwajcarii. To kraj, gdzie ceniona jest precyzja. Produkty marki Urzędowski tworzą znakomici fachowcy. Nasz zespół, ze względu na znajomość specyfiki pracy z drewnem stanowi dla nas olbrzymią wartość, gwarantującą niezmiennie wysoką jakość, z którą utożsamiana jest nasza stolarka.

Jak marka Urzędowski rozwija swoją działalność bezpośrednio w naszym kraju?

JS: Rozwój w Polsce to fundament naszej działalności. W zestawieniu ogólnym większość sprzedaży stanowi właśnie sprzedaż krajowa. Aktualnie posiadamy ponad 60 salonów sprzedaży, które przeszły rebranding w 2016 roku. Produkcja odbywa się w naszej fabryce w Ziębicach, którą dostosowujemy do zmieniających się trendów i dużego zróżnicowania zamówień. W dawnych latach fabryka produkowała kilka tysięcy okien jednego typu i niemal w jednym kolorze. Obecnie każde z zamówień jest inne, co wymaga odpowiedniej technologii, aby produkcja była rentowna. Jest jeszcze wiele miejsc w Polsce, gdzie dostępność naszych produktów jest ograniczona, dlatego intensywnie poszukujemy nowych partnerów w takich lokalizacjach, gdzie jeszcze nas nie ma.

Jakie są Państwa plany na najbliżej miesiące?

JS: Rok 2016 pokazał, że kierunki działalności, które obraliśmy są słuszne. Mijający rok, był dla nas również przełomowy pod kilkoma względami. Jednym z najważniejszych elementów naszej działalności w 2016 roku było rozpoczęcie współpracy z duetem projektantów Paprocki & Brzozowski. W jej efekcie, powstały trzy linie produktowe okien: Pure, Love i Glamour, uzupełnione o okna balkonowe, przesuwne drzwi tarasowe oraz drzwi zewnętrzne. To kolejny przełom w branży. Jeszcze nikt do tej pory nie szukał inspiracji w rynku modowym. Oprócz zadań naturalnie wpisanych w specyfikę naszej marki staramy się także poszerzać obecność na innych frontach, jak na przykład rozwój designu w Polsce.

Wspólnie z Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi organizowaliśmy konferencję ,,Styl to komfort”, na której architekci z całej Polski dyskutowali na temat desing thinking i możliwości wykorzystania go w projektowaniu okien i drzwi. W panelu dyskusyjnym wzięli udział wybitni goście, w tym, nagrodzony w ostatnim czasie kolejnymi wyróżnieniami, Robert Konieczny.

Najbliższe miesiące poświęcimy na dalsze działania integrujące ze środowiskiem architektonicznym. Będziemy realizować pomysły wsparcia młodych architektów, dla których funkcje stolarki łączącej przestrzeń zewnętrzną z przestrzenią wewnątrz budynku będą inspiracją do zastosowań naszych produktów. Wpisują się one doskonale w trend otwarcia przestrzeni poprzez wykorzystanie olbrzymich przeszkleń, tak modnych dziś w budownictwie. Łamanie schematów tradycyjnego podejścia do stolarki otworowej to nasza specjalność i mamy zamiar kontynuować tę politykę.