Firmy z sektora TAMI (technologii, reklam, mediów i usług informatycznych) od dawna wiodą prym w tworzeniu nowoczesnych i innowacyjnych biur. Jako pierwsze wprowadziły koncepcję activity based working, czyli możliwości wyboru miejsca pracy w zależności od wykonywanego zadania oraz wykorzystania biura do promowania marki oraz wartości firmy. Inne branże od niedawna zaczęły wdrażać podobny model funkcjonowania biur. Duże zmiany wprowadziły zwłaszcza innowacyjne firmy technologiczne, osiągające dzięki temu imponujące sukcesy.

Priorytetem utalentowani pracownicy

Biura firm z sektora TAMI są projektowane z myślą o ludziach i wynikach – takie podejście umożliwia osiągnięcie największego sukcesu biznesowego. W porównaniu ze spółkami finansowymi i ubezpieczeniowymi mniejszą wagę przywiązują one do redukcji kosztów. Elastyczność, innowacyjność i wydajność są istotne w każdej branży, ale dla firm technologicznych kluczowym elementem jest pozyskiwanie i zatrzymywanie najbardziej utalentowanych pracowników. To właśnie zbyt mała liczba zdolnych i młodych osób na rynku pracy spędza sen z powiek menedżerom. Ekonomiści i psychologowie zgodnie przyznają, że podwyższenie wynagrodzenia w niewielkim stopniu wpływa na wzrost zadowolenia z wykonywanej pracy. Utrata dobrze opłacanego inżyniera oprogramowania może firmę drogo kosztować, a także spowodować odejścia innych pracowników. Z tego względu czołowe firmy technologiczne szukają sposobów na zwiększenie retencji pracowników.

Badania przeprowadzone przez firmę Cushman & Wakefield pokazują, że na decyzję o pozostaniu lub odejściu pracownika w firmie mogą w znacznym stopniu wpłynąć inwestycje w zapewnienie lepszych warunków pracy oraz rozwiązania sprzyjające poprawie samopoczucia zatrudnionych. Zaangażowanie i lojalność pracowników można zwiększyć dzięki stworzeniu środowiska pracy, oferującego wiele rodzajów przestrzeni odpowiadających różnym potrzebom, jak np. miejsc do kreatywnego myślenia, pracy w skupieniu czy regeneracji sił. To istotne, ponieważ praca, w której spędzamy wiele godzin, ma ogromny wpływ na jakość naszego życia.

W sektorze technologii biurka do pracy na siedząco i stojąco są już standardem. Dotyczy to także udogodnień i dodatkowych świadczeń, takich jak siłownia, zdrowa dieta, zajęcia jogi w miejscu pracy, czy masaże.

Lokalizacja jest równie istotna. Badanie przeprowadzone wśród 400 studentów biznesu w Paryżu (ESSEC) wykazało, że 93% z nich nie jest zainteresowanych pracą w tradycyjnym biurze, a 87% chciałoby pracować w centrum miasta. Trzeba to wziąć pod uwagę.

Technologia staje się obecnie najmniejszym kosztem, a wynagrodzenia największym.

Nie dotyczy to tylko sektora technologicznego. Firmy reklamowe są również coraz bardziej uzależnione od utalentowanych technologów i dążą do ich pozyskiwania i zatrzymania. Klient firmy Cushman & Wakefield i dyrektor agencji reklamowej w Londynie ujął to dobitnie: „Nie boję się, że moi pracownicy odejdą do konkurencji. Boję się, że polecą do Tajlandii i będą pracować jako wolni strzelcy leżąc na plaży. Nasze biuro musi być bardziej atrakcyjne. Musi być miejscem, które kochają. Ich domem”. Piszę te słowa siedząc na dużym, różowym flamingu w basenie z widokiem na Marinę Ibiza. Przyznam, że rozumiem jego obawy.

Do pracy wirtualnej niezbędne będzie zapewnienie zarówno odpowiedniej przestrzeni, jak i możliwości bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami. Firmy będą musiały stworzyć równowagę pomiędzy powierzchnią do pracy wspólnej i indywidualnej.

Biuro jako marka

Firmy reklamowe przodują również w wykorzystywaniu miejsca pracy jako narzędzia sprzedażowego. Jedna z londyńskich agencji reklamowych, której biuro jest przykładem  zastosowania najnowszych trendów – pełną energii, atrakcyjną i kreatywną przestrzenią – prezentowała klientom oferty w eleganckiej, ale nieprzyjaznej sali. Przekonaliśmy jej pracowników, aby najpierw oprowadzali klientów po tętniącym życiem biurze. Efekt? „Klienci decydują się na współpracę z nami, zanim przedstawimy ofertę”.

Spółki z branż TAMI są liderami w zakresie przejmowania start-upów, co stwarza ciekawe wyzwania związane z fuzją organizacji. Jedna z dużych amerykańskich firm technologicznych, z którą współpracowaliśmy w regionie EMEA, opracowała skuteczne, ale elastyczne wytyczne dotyczące organizacji miejsc pracy i zmian, aby ułatwić włączanie nowych firm do jej struktury.

Firmy z sektora TAMI pod wieloma względami wytyczają nowe trendy. Jak wykorzystać miejsce pracy do tego, aby zwiększyć zaangażowanie i satysfakcję pracowników? Jak pozytywnie zaskoczyć klientów? Warto śledzić działania tych organizacji.

Autor:

Maciej Markowski, Partner w Cushman & Wakefield i dyrektor Workplace Strategy na Europę Środkowo-Wschodnią w dziale Globalnej Obsługi Najemców