Z okazji Światowego Dnia Środowiska linie Emirates zaprezentowały ekologiczną technikę czyszczenia samolotów, która pozwala przewoźnikowi na zaoszczędzenie milionów litrów wody każdego roku. Metoda stosowana przez Emirates to tak zwane mycie „na sucho”. Jak sama nazwa wskazuje, do czyszczenia samolotu używana jest bardzo niewielka (jeżeli w ogóle) ilość wody, w przeciwieństwie do konwencjonalnych metod, które jednorazowo powodują zużycie tysięcy litrów wody.

W trakcie każdego lotu na powierzchni samolotu gromadzi się warstwa kurzu i brudu. Ów osad nie tylko sprawia, że samolot wygląda mniej atrakcyjnie, ale także zwiększa zużycie paliwa, dodatkowo obciążając maszynę i pogarszając jej właściwości aerodynamiczne. Tradycyjnie samoloty myje się wodą pod wysokim ciśnieniem od czterech do pięciu razy w roku. Aby jednak wyczyścić jednego Airbusa A380 tą metodą, każdorazowo potrzeba średnio ponad 11 300 litrów wody, a w przypadku Boeinga 777 – przeszło 9 500 litrów.

Od początku 2016 roku linie Emirates stosują nowatorską technikę do mycia swojej floty złożonej z ponad 250 maszyn. Najpierw na całą zewnętrzną powierzchnię samolotu nakładany jest ręcznie płynny środek czyszczący. Po zaschnięciu tworzy on powłokę, którą usuwa się za pomocą czystych ścierek z mikrofibry, a wraz z nią cały brud, dzięki czemu samolot staje się czysty i błyszczący. Na powierzchni maszyny pozostaje cienka warstwa ochronna, dzięki której lakier dłużej zachowuje połysk. Zespół 15 pracowników do wyczyszczenia Airbusa A380 potrzebuje około dwunastu godzin, a Boeinga 777 – około dziewięciu.

Mycie Airbusa A380 Emirates „na sucho” w hangarze Emirates Engineering w Dubaju można obejrzeć na najnowszym filmie na kanale YouTube przewoźnika.

Ze stosowaniem metody czyszczenia „na sucho” wiąże się wiele korzyści. Przede wszystkim do umycia samolotu potrzeba niewielkiej ilości wody. W przypadku linii Emirates i floty 260 samolotów pozwala to na zaoszczędzenie ponad 11 mln litrów wody rocznie. Ponadto bezwodna metoda mycia samolotów sprawia, że maszyny dłużej pozostają czyste, dzięki czemu wystarczy czyścić je tylko mniej więcej trzy razy w roku. W dodatku skuteczniej zapobiega gromadzeniu się brudu, co ogranicza zużycie paliwa.

Z operacyjnego punktu widzenia, metoda ta pozwala na jednoczesne prowadzenie innych prac serwisowych, co nie jest możliwe w przypadku mycia wodą ze względu na wrażliwość przyrządów znajdujących się w samolocie.

Linie Emirates dbają o ekologię i dysponują jedną z najmłodszych i najwydajniejszych pod względem zużycia paliwa flot na świecie. Oprócz ekologicznej metody czyszczenia samolotów, przewoźnik stosuje szereg innych rozwiązań zwiększających efektywność energetyczną.

Engineering and Maintenance

Linie Emirates stosują innowacyjną technikę czyszczenia pianowego silników samolotowych, która pozwala na ograniczenie emisji dwutlenku węgla przez flotę przewoźnika o 200 ton rocznie. Ponadto linie zainstalowały system paneli fotowoltaicznych o mocy 1 MW w nowoczesnym centrum serwisowania silników Emirates w Dubaju. Panele wytwarzają ponad 1 800 megawatogodzin energii rocznie, umożliwiając ograniczenie emisji dwutlenku węgla o około 800 ton. Zespół Emirates Engineering zainstalował również energooszczędne świetlówki LED wyposażone w czujniki ruchu, które znacząco ograniczają zużycie energii elektrycznej.

Produkty pokładowe

Linie Emirates wprowadziły ekologiczne koce wykonywane w całości z przetworzonych plastikowych butelek. Do każdego z koców produkowanych opatentowaną technologią ecoTHREAD™ używanych jest 28 przetworzonych plastikowych butelek. Szacuje się, że do końca 2019 roku koce ecoTHREAD™ Emirates pozwolą odzyskać 88 mln plastikowych butelek z wysypisk.

Greener Tomorrow

W ramach programu „A Greener Tomorrow” linie Emirates dofinansowują organizacje non-profit z całego świata, które działają na rzecz ochrony środowiska w swoich regionach. Inicjatywa finansowana jest w całości z programów recyklingu wewnętrznego Grupy Emirates.