Prawdziwa rewolucja objęła formy szeroko rozumianej edukacji. Gdy rynek zmienia się szybko i elastycznie, to i ludzie szukają szybkich i elastycznych metod na podniesienie kompetencji oraz naukę nowych umiejętności.

Jeszcze do niedawna w tradycyjnym modelu edukacji, po studiach były dwie drogi: albo kariera  naukowa, albo studia podyplomowe. To długotrwałe ścieżki, które nie do końca odpowiadają potrzebom dynamicznie zmieniającego się rynku i ludzi, którzy chcą za tymi zmianami nadążyć – wskazuje Krzysztof Hillar, współzałożyciel zespołu Momentum Way*, ekspert ds. komunikacji.

Ludzie szukają szybszych sposobów na zdobycie wiedzy, a także nowych umiejętności. Ponadto chcą uczyć się od praktyków, bo czasem dobry wzór działania, o którym wiemy, że sprawdził się w realnym życiu, jest lepszy niż najlepsza teoria. Z tego na przykład korzysta mentoring, czyli wsparcie, jakie bardziej doświadczona osoba udziela mniej doświadczonej w danej dziedzinie. Oprócz mentoringu innymi nowoczesnymi metodami, które w efekcie prowadzą do rozwoju tak zawodowego, jak i osobistego są coaching, szkolenia, warsztaty, e-learning.

Jest jeden wspólny element, bez którego nie można sobie wyobrazić efektywnego kształcenia, to znaczy takiego, które daje wartość. To komunikacja. Możemy mieć niesamowite doświadczenie, świetny pomysł, wartościową wiedzą, ale nikt z niej nie skorzysta, jeśli o tym nie powiemy. Nie ma też co się łudzić, nikt nas nie odkryje, dopóki sami nie powiemy światu, co mamy do zaoferowania – podkreśla Krzysztof Hillar.

Komunikacja – jak wskazuje ekspert – to w gruncie rzeczy relacja, jaką nawiązujemy z odbiorcami. Oczywiście skuteczna komunikacja ma swoje zasady i reguły, ale tak naprawdę komunikacja biznesowa nie różni się bardzo od komunikacji w życiu prywatnym. Gdybym miał podsumować dobrą komunikację jednym zdaniem, powiedziałbym: bądź autentyczny i zafascynowany tym, co przekazujesz, a wciągniesz odbiorców do swojego świata. Gdy sam dostrzegasz wartość tego, co komunikujesz, inni też ją zobaczą – mówi Krzysztof Hillar, który prowadzi autorski program treningowy dotyczący komunikacji.

Ludzie – przekonuje ekspert – niepotrzebnie boją się dzielić swoim doświadczeniem i wiedzą. Dobry trening może dać im narzędzia, dzięki którym poczują się pewnie i komfortowa na scenie, małej albo dużej. A ktoś czeka na ich doświadczenie i jest gotowy za to zapłacić.

*Momentum Way (Beata Kapcewicz, Joanna Gdaniec, Krzysztof Hillar) rozpoczęło swoją działalność w 2014 roku jako grupa liderów i przedsiębiorców, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami z biznesu i życia. Zaczęli od szkoleń w zakresie zarządzania karierą, budowania marki osobistej, IMPROsprzedaży, przywództwa oraz komunikacji w zakresie wystąpień publicznych i biznesowych. Na rynku dostępne są książki ich autorstwa, które stanowią uzupełnienie ich propozycji treningowych: „52 nawyki szczęściarzy” oraz „4 role lidera” B. Kapcewicz, „IMPRO sprzedaż” J. Gdaniec, „Przemawiaj i zarabiaj” K. Hillara.