Przyszła jesień, a Twoja motywacja do pracy słabnie? Czujesz, że tracisz energię? Przypominamy kilka prostych, ale sprawdzonych metod samomobilizacji. Dzięki nim jesienne dni nie będą kojarzyć się tylko ze znużeniem i brakiem motywacji do działania.

Ponuro, chłodno, coraz mniej słońca… Nic dziwnego, że wielu z nas nie ma ochoty wstać rano z łóżka. O tej porze roku przychodzi ogólne osłabienie organizmu, a co za tym idzie – spadek energii i efektywności. Potwierdzają to obserwacje pracowników i różne badania. Przykładowo, z badania „Barometr Providenta” wynika, że ponad 30 proc. Polaków dopada gorszy nastrój. Z kolei badania Pracuj.pl pokazują, że kreatywność spada u jednej czwartej osób, a ponad połowa ma większy problem z efektywnością.

Jak przełamać jesienną chandrę i monotonię?

Wbrew pozorom to dobry czas, żeby poszukać wyzwań (również tych zawodowych) i postawić sobie nowe cele na drugie półrocze. Zastanów się, na czym Ci najbardziej zależy i co chciałbyś osiągnąć jeszcze w tym roku, a potem zacznij realizować swoją wizję.

Pomyśl, jak zainwestować w swój rozwój i co może przynieść Ci dodatkową satysfakcję. Może nowy projekt, jakieś ciekawe, branżowe wydarzenie, spotkanie networkingowe albo warsztaty, o których od dawna myślałeś, przyniosą ożywienie, wniosą coś nowego i będą przyjemnym uzupełnieniem codziennych, znanych od dawna obowiązków?

Jeśli szykuje się wiele zadań i nowych projektów, koniecznie zrób plan. Przeraża Cię wizja spiętrzonych obowiązków? Martwisz się, że przez jesienne osłabienie możesz wszystkiego nie ogarnąć? Nadaj sprawom realnych kształtów, usystematyzuj informacje, uzupełnij grafik, podziel duże zadanie na mniejsze itp. Wypunktuj sprawy, które będą priorytetowe i takie, które mogą poczekać. Dobrze przygotowany plan da Ci poczucie kontroli nad sytuacją i większą pewności siebie w działaniu.

Powiew świeżości możesz zyskać dzięki dużym zmianom, również zawodowym. Być może właśnie teraz warto wyjść z inicjatywą i poszukać nowej pracy. W jesienne, deszczowe wieczory, spędzane w domu, można zerknąć na ogłoszenia, zaktualizować CV, stworzyć portfolio i przetestować narzędzia online pomagające zwiększyć swoje szanse na rynku (my rekomendujemy np. Kreator CV i Pracuj Select).

Podstawy dobrego samopoczucia

Co jeszcze może poprawić nastrój i koncentrację, kiedy za oknem jesień? Przede wszystkim równowaga. Podczas codziennych obowiązków nie zapominaj o podstawowych warunkach dobrego samopoczucia. Oto krótkie przypomnienie najważniejszych z nich:

  1. Hobby

Jesienne wieczory to dobra okazja, żeby zadbać o swoje pasje i zainteresowania. To także doskonały czas na realizację pomysłów, które przywiozłeś z wakacji lub odwrotnie – na które nie było czasu w okresie urlopowym.

  1. Aktywność fizyczna

Niech krótkie dni i chłodne poranki nie zniechęcą Cię do wyjścia na siłownię, basen, czy fitness. Aktywność fizyczna, ruch, ćwiczenia to wszystko może poprawić samopoczucie i kondycję psychofizyczną, a tym samym wpłynąć również na motywację. Może dobrym pomysłem będzie zapisanie się do szkoły tańca albo na ściankę wspinaczkową? Warto też dużo spacerować, zamienić tramwaj lub samochodów na rower albo wybrać się do pracy piechotą, jeśli nie mamy daleko.

  1. Jedzenie

Jesienią możemy doświadczać spadku odporności. Czujemy się przygaszeni, ociężali, a panujące wokół wirusy i przeziębienia nie ułatwiają sprawy. Pozytywne myślenie to dobra pożywka dla naszego organizmu, ale dodatkowo warto wzmacniać się zdrowym, rozgrzewającym jedzeniem. Ciepłe śniadania, pożywne zupy, pieczone owoce, korzenne przekąski – czerp z darów jesieni jak najwięcej!

  1. Sen i odpoczynek

Nawet jeśli masz motywację do działania, to koniecznie musisz o nią dbać i ją podtrzymywać. Niewyspanie, stres, zmęczenie osłabiają i odbierają chęci. Dlatego nie zapominaj, jak ważny jest sen. Przypomną Ci o nim krótkie, jesienne dni. Wygrzewaj się i zbieraj siły :).