Pewnie już słyszałaś lub słyszałeś, że mamy teraz do czynienia z rynkiem pracownika i firmy muszą starać się dwa razy bardziej, aby przyciągnąć do siebie kandydatów? Nie sądzisz, że to idealny czas na znalezienie pracy marzeń? Czy Twoje CV jest gotowe oraz wystarczająco dobre i atrakcyjne? Firma rekrutacyjna Michael Page, podpowiada jak je podrasować, tworząc bezkonkurencyjne CV! Czas wyróżnić się na tle innych kandydatów!

Zasada nr 1: uniwersalne CV nie istnieje

Jeśli starasz się o pracę w kilku firmach jednocześnie pamiętaj, że jedna wersja CV nie wystarczy. Dlaczego? Bo liczy się to czy rozumiesz oczekiwania firmy i potrafisz się do nich odnieść. Zwróć dokładną uwagę na to, jakiej osoby szuka Twój potencjalnie nowy pracodawca i jakich słów kluczowych używa w ogłoszeniu. Przejrzyj też jego profile w portalach społecznościowych i rekrutacyjnych. Sprawdź w jakie projekty się angażuje, oraz które wartości wymienia jako istotne. Wszystkie te informacje mogą przydać się w tworzeniu CV idealnie dopasowanego do konkretnej oferty. Zrób też listę swoich umiejętności i doświadczeń oraz kompetencji miękkich, które są powiązane z danym ogłoszeniem. Następnie, słowa klucze przenieś do swojej aplikacji o pracę. Dzięki temu już na starcie wzbudzisz zainteresowanie przyszłego pracodawcy.

Zasada nr 2: unikaj błędów i literówek

Pamiętaj, że liczy się pierwsze wrażenie. Błędy ortograficzne, gramatyczne i stylistyczne w CV są tym, czym brudne i podarte ubranie na pierwszej randce – skutecznie zniechęcą osoby rekrutujące do dalszego sprawdzania nawet najciekawszego życiorysu. Potwierdza to aż 97% rekruterów! Najwięcej takich błędów zdarza się przy przeklejaniu treści z poprzednich wersji CV. Dlatego pamiętaj, by przed wysłaniem aplikacji dokładnie ją sprawdzić. Nie wstydź się poprosić znajomego o pomoc – spojrzenie świeżym okiem na Twoje CV może Ci tylko pomóc!

Zasada nr 3: utrzymuj profesjonalny ton, unikaj żargonu

Pamiętaj, że CV nie jest tylko zwykłym kawałkiem papieru, a prezentacją Twojej osobistej marki. Sposób w jaki się wyrażasz, mówi wiele o tym kim jesteś – z takim podejściem zgadza się 97% rekruterów. Profesjonalne słownictwo i znajomość branży, w której działa firma na pewno zostanie zauważone i docenione. Przy czym, chociaż korzystanie z fachowej terminologii jest oznaką profesjonalizmu, to nie można jej mylić z branżowym żargonem, który częściej komplikuje przekaz niż coś wyjaśnia.

Zasada nr 4: opisz obowiązki na poprzednich stanowiskach

100% rekruterów zgadza się z tym, że lista podstawowych obowiązków to punkt obowiązkowy dobrego CV. Dlaczego? W zależności od firmy, stanowiska o tej samej nazwie mogą mieć zupełnie inny zakres kompetencji. Krótka lista najważniejszych obowiązków pozwoli rekruterowi zorientować się w czym się specjalizujesz oraz jakie są Twoje umiejętności. Pamiętaj też, że liczby przyciągają uwagę. Jeśli więc na przykład jesteś menedżerem sprzedaży możesz wspomnieć, że udało Ci się osiągnąć wzrost obrotów o 20%. Natomiast, jeżeli zarządzałeś zespołem, pochwal się ilu liczył on pracowników oraz jakie cele udało się wam wspólnie osiągnąć.

Zasada nr 5: podkreśl pracę dla znanej marki bądź firmy

Pracowałaś lub pracowałeś dla znanej marki, bądź dużej, rozpoznawalnej firmy? Podkreśl to w swoim CV! Pamiętaj, że za sukcesem najbardziej znanych marek stoją ich pracownicy! Pokaż, że poznałeś dany biznes od „podszewki”, a przy tym miałeś możliwość dużo się nauczyć. Zaznaczysz też, że umiesz pracować w dużej organizacji i potrafisz sprostać stawianym Ci oczekiwaniom. Pochwal się tym w swoim CV, a zyskasz przewagę nad innymi kandydatami.

Zasada nr 6: użyj profesjonalnej fotografii

Pewnie uznasz to za banał, ale warto o tym wspomnieć raz jeszcze, bo ciągle zdarzają się tutaj podstawowe błędy. Profesjonalne zdjęcie w CV to wisienka na torcie Twojego wizerunku. Pomimo krążących opinii, że niezamieszczenie fotografii w aplikacji chroni Cię przed stereotypowymi osądami i dyskryminacją, to w erze social mediów – gdy osobiste informacje są powszechnie dostępne – lepiej wziąć sprawy w swoje ręce i umieścić w aplikacji korzystne dla siebie zdjęcie. Uważa tak 79% ankietowanych rekruterów. Fotografia nie powinna być za duża, ani za mała. Unikaj też takich w złej rozdzielczości albo przedstawiających Cię w prywatnej sytuacji. Lepiej też nie używać tych w wersji paszportowej. Warto też wspomnieć, że odpowiednie zdjęcie może podkreślić takie cechy Twojego charakteru jak otwartość czy pozytywne myślenie, które będą przydatne w nowej pracy.

Zasada nr 7: zadbaj o swoje media społecznościowe

Przed wysłaniem aplikacji upewnij się, że Twoje profile w social mediach – np. LinkedIn – są aktualne i zgodne z przedstawionym w nich życiorysem. Według badań aż 88% polskich rekruterów będzie Cię tam szukać zaraz po tym, jak wezmą do ręki Twoje CV! Co więcej, zadbaj też by treści, które są publikowane w takich mediach jak Facebook czy Twitter, zawsze były w dobrym tonie. Krótko mówiąc, w sieci publikuj tylko to, co bez wstydu mógłbyś powiesić na drzwiach swojego domu. Upewnij się także, że wpisy oraz zdjęcia, które mają bardziej osobisty charakter, oznaczyłeś jako prywatne. Takie podejście pozwoli Ci zapunktować w oczach rekruterów, ponieważ pokaże Cię jako osobę profesjonalną na każdym polu. O tym jak zapanować nad swoim wizerunkiem w sieci przeczytasz tutaj.

pracuj.pl