Jednym z wyzwań, przed jakimi może stanąć kandydat starający się o pracę, jest przygotowanie prezentacji na wybrany temat. Jest to rozwiązanie coraz chętniej wybierane przez rekruterów – sprawdza m.in. umiejętność zdobywania informacji oraz ich prezentowania. Jak zatem zmierzyć z prezentacją podczas rozmowy o pracę?

– Na najbliższą rozmowę mam do wykonania zadanie w postaci prezentacji – mówi Marta Kobylińska, czytelniczka kariera.pracuj.pl – Na początku zupełnie nie wiedziałam jak się do niego zabrać. Gdybym miała przygotować prezentację na temat wybranej firmy lub produktu, byłoby mi dużo łatwiej. Ale tu chodziło o przedstawienie mnie samej – przyznaje. Z podobnym jak Marta problemem mierzy się wiele osób. Jednak nie taki diabeł straszny, jak go malują. Zabieramy się do pracy!

Przed prezentacją

Zanim przystąpisz do działania, potwierdź z rekrutem temat wystąpienia oraz jego długość (liczbę slajdów lub czas jaki masz na zaprezentowanie tematu). Dopytaj też o kwestie techniczne, m.in. czy zostanie Ci udostępniony laptop, czy powinieneś przynieść swój sprzęt oraz w jakim programie masz przygotować slajdy (Power Point czy inne narzędzie).

Podstawowy cel prezentacji

Od czego zacząć przygotowania? – Podstawowym celem każdej prezentacji jest sprzedaż, czy to usługi lub produktu. W przypadku rozmowy rekrutacyjnej, kandydat sprzedaje siebie jako potencjalnego pracownika – mówi Konstancja Zyzik, Recruitment Coordinator w Grupie Pracuj. – Prezentacja jest narzędziem, które może nam w tym pomóc – dodaje ekspert.

Oprawa graficzna to podstawa

Kupujemy oczami. To właśnie dlatego ważnym elementem prezentacji jest jej oprawa graficzna.

– Warto zadbać o to, by nawiązywała do identyfikacji wizualnej firmy, do której aplikuje kandydat – radzi Konstancja Zyzik. – Na pewno nie powinno w niej zabraknąć logotypu – dodaje. Całość powinna być przejrzysta i czytelna.

Zaprezentuj się z głową

– Dla rekrutera ogromną wartością w prezentacji kandydata jest jej dowolna forma – wyjaśnia ekspert Grupy Pracuj. To bowiem od kandydata zależy, w jaki sposób zmierzy się z powierzonym tematem. Czy pokaże go z perspektywy swoich dotychczasowych doświadczeń, wyzwań jakie stoją przed nim na nowym stanowisku czy w ogóle w nowej firmie.

– Pamiętam, jak jedna z kandydatek przygotowała kiedyś wystąpienie bazujące wyłącznie na zdjęciach i obrazach. Całość obudowała ciekawą historią, którą płynnie i w bardzo interesujący sposób opowiedziała. Widać było pracę, jaką włożyła w koncepcyjne przygotowanie tego wystąpienia oraz jego zaprezentowanie. Całość zapadała w pamięć – wspomina Konstancja Zyzik.

O czym mówić?

W prezentacji, podobnie jak w liście motywacyjnym, nie należy kopiować wszystkich informacji zawartych w CV. Co zatem pokazać?

– To dobrej miejsce by pochwalić się swoimi zawodowymi sukcesami i projektami – mówi Konstancja Zyzik. – Warto, posługując się językiem korzyści, pokazać, jaką wartość dodaną kandydat wniesie do organizacji jako pracownik – dodaje.

Tych błędów unikaj

  • 1. Za dużo tekstu – zbyt wiele informacji na slajdzie może odciągać uwagę odbiorcy, od tego co kandydat ma do powiedzenia.
  • 2. Za dużo kolorów i upiększaczy – kolorowe literki, błyszczące zdjęcia i ramki wprowadzą do prezentacji chaos i nie będą wyglądały profesjonalnie.
  • 3. Za dużo animacji – mniej znaczy więcej. Jedna czy dwie animacje przyciągną uwagę, więcej przytłumi komunikat.

Pamiętaj!

  • 1. W prezentacji zawsze zamieszczaj zdjęcia i grafiki dobrej jakości. Zdjęcia powinny pochodzić z legalnego źródła i nie mieć na sobie znaków wodnych, które pokazują, że nie są kupione. Pamiętajmy, że możemy korzystać z darmowych stocków zdjęć.
  • 2. Podczas prezentacji opowiadaj, a nie czytaj ze slajdów.
  • 3. Prezentując zadbaj o to, by swoim ciałem nie zasłaniać obrazu i stać twarzą do słuchaczy.

Praktyka czyni mistrza

Przygotowaną prezentację należy przećwiczyć. Pozwoli to sprawdzić, ile czasu faktycznie potrzeba na jej opowiedzenie oraz wyeliminować ewentualne błędy. Dobrze jest zaprosić na próbę kogoś z rodziny lub przyjaciela, ale swoje wystąpienie można też nagrać. Odsłuchując je, wyłapiemy niepotrzebne wtrącenia („eeeee”, „yyyy”) lub zbyt często powtarzane zwroty („no właśnie”, „prawda”, „tak jakby”). Należy zwracać też uwagę na tempo wypowiedzi oraz intonację głosu.

Przezorny zawsze ubezpieczony

Pamiętaj, by idąc na rozmowę kwalifikacyjną, mieć swoją prezentację w dwóch kopiach – na USB oraz zapisaną na mailu czy w dysku w chmurze. W ten sposób unikniesz dodatkowego stresu w przypadku problemów technicznych.