Nie ma jednej, złotej recepty na to, jak całkowicie uwolnić się od stresu. Mało tego, takie próby często skazane są na niepowodzenie. Stresujące sytuacje pojawiają się w każdej pracy. Ważne jednak, by uczyć się, jak sobie z nimi radzić. Odpoczynek – to coś, co pomoże spojrzeć na sprawy z innej perspektywy. 

Co pozwala zachować zdrowy dystans i złapać oddech od codziennej adrenaliny, pośpiechu i stresu? Oto 10 wskazówek:

  1. 1. Robić mniej

Zwolnić tempo, część rzeczy odpuścić, nie próbować zmieścić setki zadań i czynności w dwudziestu czterech godzinach. Wybierać to, co naprawdę ważne. Po prostu. Tylko tyle, a może aż tyle?

  1. 2. Dać sobie prawo do relaksu

Zmęczenia i przygnębienia nie należy traktować jako porażki i oznaki słabości. Warto uświadomić sobie, że mamy prawo czuć się gorzej i nie musimy cały czas biec. Nie możemy być non stop na wysokich obrotach, super aktywni, tryskający energią, idealni w każdej dziedzinie. To naturalne, że doświadczamy też zmęczenia, znużenia i rozmaitych emocji. Mamy prawo iść w swoim tempie i mamy prawo do odpoczynku. To, że leniuchujemy i się nudzimy, wcale nie świadczy o nas źle! Tylko dajmy sobie szansę!

  1. 3. Spojrzeć na swoje emocje i potrzeby

Rozdrażnienie, frustracja, ataki złości, zdenerwowanie – zamiast je ignorować i nadal wpadać w wir pracy, lepiej zastanowić się, gdzie jest ich źródło. Może kryje się za nimi przemęczenie, zbyt duże obciążenie psychiczne związane z obowiązkami, potrzeba odpoczynku albo zmiany w życiu zawodowym. Jeśli będziemy obserwować swój organizm, a także emocje i zachowania w różnych sytuacjach,  to będziemy umieli szukać rozwiązań i uczyć się radzenia ze stresem.

  1. 4. Zmienić otoczenie

W regeneracji i łapaniu dystansu pomagają choćby weekendowe wypady za miasto i wycieczki. Odpoczynek przez duże „o” zagwarantuje nam urlop – co najmniej dwutygodniowy. Gdy mamy wolne, dobrze jest zmienić otoczenie, klimat, widoki.

  1. 5.Jeść i spać

Dwie, wydawałoby się – podstawowe, elementarne potrzeby – a jednak często zaniedbywane czynności. Brak śniadania i kawa w biegu, szybki, niekoniecznie zdrowy obiad, czasem dopiero wieczorną porą. Za mało snu, ciągłe niewyspanie. To wszystko potęguje stres i zmęczenie. Kto tęskni za niespiesznym celebrowaniem śniadania i wylegiwaniem się na leżaku lub hamaku, niech już teraz zarezerwuje sobie urlop!

  1. 6. Być z ludźmi

Rozmowy – ale takie na spokojnie, bez pośpiechu i nerwowego zerkania na telefon i myślenia o niezałatwionych jeszcze sprawach. Kontakt z drugim człowiekiem, możliwość wyrażania swoich myśli i emocji, słuchanie z uwagą, wsparcie, pocieszenie, rady, okazywanie ciepłych uczuć, wspólny śmiech, spędzanie razem czasu – to wszystko jest jak balsam na serce.

  1. 7. Uwolnić adrenalinę

Jednym odpoczynek będzie się kojarzyć z leżakowaniem na plaży, a dla innych oznacza uwalnianie poprzez ruch adrenaliny, nagromadzonego stresu i emocji. Sposobem na regenerację może być aktywność sportowa, ćwiczenia, bieganie, wspinanie się na ściankę, chodzenie po górach itd.

  1. 8. Zrobić coś, na co brakowało czasu

Jak jeszcze odpocząć od codziennego stresu? Na przykład sięgając po coś, co już dawno chcieliśmy zrobić, ale stale brakowało czasu, energii, siły, sprzyjających okoliczności itd. Powrót do porzuconej pasji, odświeżenie zainteresowań, nauka nowych rzeczy, zdobywanie ciekawych doświadczeń – to proste sposoby, aby poczuć w sobie radość i oderwać się od obowiązków.

  1. 9. Odciąć się od mediów społecznościowych

Niektórzy, wybierając się na urlop, robią postanowienie, że nie będą korzystać z social media. Koniec ze śledzeniem wpisów na tablicy, zamieszczaniem zdjęć, odbieraniem poczty. W ten sposób odcinają się od szumu, natłoku danych i napływu informacji. Możemy sprawdzić, czy taki e-detoks jest nam potrzebny i czy pozwoli nam lepiej wypoczywać. Jeśli jednak nie potrafimy zupełnie zrezygnować z technologii, możemy wprowadzić pewne ograniczenia i ustalić zasady, np. sprawdzamy pocztę tylko raz dziennie; nie przeglądamy portali podczas rodzinnych posiłków itd.

  1. 10. Wprowadzać dobre nawyki na co dzień – nie tylko w wakacje

Wakacyjny wyjazd, aktywny odpoczynek, szukanie wyciszenia w górskim albo nadmorskim otoczeniu – w takich okolicznościach łatwiej radzić sobie ze stresem, unikać napięcia i dbać o dobre samopoczucie. Żeby nie doprowadzać się do przemęczenia i wypalenia, warto na co dzień zachować balans i szukać sposobów na odpoczynek.