W szkole podstawowej w Koninie Żagańskim uczy się 39 dzieci. Biorąc pod uwagę tę liczbę i powierzchnię placówki trudno nazwać ją dużą, za to metody nauczania, które stosują pracujący tam nauczyciele, są na światowym poziomie. Korzystając z nowych technologii sami biorą udział w różnego rodzaju szkoleniach, a w czasie zajęć odkrywają cyfrowy świat razem z uczniami: tworzą własne aplikacje i gry, realizują projekty edukacyjne, organizują zdalne lekcje z klasami w innych miejscowościach. Ostatnio szkoła zaprosiła do swoich ławek nauczycieli, aby podzielić się z nimi doświadczeniami i pomysłami na nowoczesne podejście do edukacji.

Konin Żagański to niewielka wieś położona w województwie lubuskim. Na jej terenie znajduje się „Mała Szkoła” bezpłatna Niepubliczna Szkoła Podstawowa, która z powodzeniem powinna stać się przykładem i inspiracją dla innych placówek edukacyjnych. Od samego początku dyrekcja stara się prowadzić ją z duchem czasu. Duże jest też zaangażowanie samych nauczycieli. Przykładem jest Joanna Apanasewicz, pomysłodawczyni i organizatorka konferencji „Myśl, Twórz, Programuj”, której celem była wymiana doświadczeń i pomysłów na nowoczesne metody nauczania programowania.

Siła nauczyciela

Asia to nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej. Tworzy scenariusze zajęć i materiały edukacyjne, chętnie bierze udział w szkoleniach, stale poszukuje inspiracji. 3 lata temu dołączyła do programu Mistrzowie Kodowania, dzięki któremu poznała podstawy programowania i zaczęła prowadzić zajęcia z tego zakresu dla dzieci. Bardzo chętnie dzieli się dobrymi praktykami z innymi na blogu Mali Programiści, a teraz także bezpośrednio w czasie konferencji. Spotkanie „Myśl, Twórz, Programuj” zostało zorganizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Mistrzowie Kodowania oraz objęte patronatem Ministerstwa Cyfryzacji i Lubuskiego Kuratora Oświaty. – Zależało nam, by konferencja była źródłem inspiracji i wiedzy dla nauczycieli i dyrektorów szkół. Wiele osób związanych z edukacją nie zdaje sobie sprawy z tego, że programowania mogą uczyć się już dzieci w wieku przedszkolnym, i co ważne, dzięki temu zyskiwać wiele ważnych kompetencji potrzebnych na dalszych etapach rozwoju. – tłumaczy Asia Apanasewicz. – Nauczyciele nadal boją się nowych technologii, warto jednak przełamać ten strach, by po kilku zajęciach odkryć, że są intuicyjne i proste. Powstało wiele gotowych scenariuszy zajęć i metod, z których można korzystać w codziennej pracy. A interaktywne zajęcia są ciekawsze dla uczniów i chętniej biorą w nich udział. – dodaje. 

Technologie jako narzędzie pracy

Pomysłów na wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych nauczyciele z „Małej Szkoły” mają sporo. Komputery, tablety, czy interaktywna tablica nie pełnią tu roli źródła rozrywki, ale łatwych w użyciu narzędzi do poszerzania wiedzy, zdobywania umiejętności i wszechstronnego rozwoju. To dzięki nim uczniowie i nauczyciele zacierają granice geograficzne i mogą być częścią globalnych wydarzeń. Jak podkreśla Asia Apanasewicz – Nowe technologie dają wiele możliwości nam, nauczycielom. Z pomocą internetu biorę udział w webinariach, dzięki którym zyskuję nową wiedzę, czy łączę się w czasie zajęć ze szkołą z innego miasta, co jest ogromną atrakcją dla dzieci. Dzięki urządzeniom cyfrowym, na przykład tabletom, codzienne zajęcia stają się ciekawsze i bardziej efektywne. Zanim jednak mali programiści zmierzą się z technologią, uczą się programowania bez sprzętu, przy użyciu maty edukacyjnej Mistrzów Kodowania. Zabawy tzw. offline to świetna forma wprowadzania dzieci w świat myślenia programistycznego. Dla szczególnie zaangażowanych młodych programistów zorganizowano zajęcia dodatkowe. Jedno z nich dedykowane jest dziewczynom, które nie tylko łamią stereotyp, że programowanie to trudne zajęcie, ale udowadniają, że jest dla wszystkich.

Dorośli przykładem dla dzieci

Nowe technologie stały się częścią wielu aspektów współczesnego życia. Według organizatorów konferencji „Myśl, Twórz, Programuj” rodzice i nauczyciele, ponoszą odpowiedzialność za to, w jaki sposób będą korzystać z nich dzieci. – W czasie zajęć z programowania zachęcam dzieci do wykorzystywania komunikatorów, dzięki którym mogą kontaktować się online z innymi dziećmi. To ważne, bo uczą się jednocześnie bezpieczeństwa w sieci i zyskują świadomość jak one działają. – zwraca uwagę Asia. Aby pomóc nauczycielom i rodzicom w zmierzeniu się z tymi cyfrowymi wyzwaniami, w ramach  programu Mistrzowie Kodowania powstają bezpłatne, otwarte zasoby edukacyjne oraz organizowane są szkolenia online, z których każdy może skorzystać.

Mistrzowie Kodowania to ogólnopolska inicjatywa, której celem jest wspieranie nauki programowania w placówkach w całej Polsce. Obecnie w Mistrzach Kodowania bierze udział ponad 1700 placówek, prawie 4000 nauczycieli i 100 000 uczniów, co sprawia, że jest to największy program edukacyjny w kraju.