Zieleń odciąża wzrok, a czerwień pobudza kreatywność – kolory, którymi otaczamy się w miejscu pracy lub w domu, wpływają na nasze samopoczucie. Mogą sprawić, że będziemy odczuwać pobudzenie, przygnębienie lub gniew.

Barwy oddziałują na nasz umysł, dlatego warto rozważnie je dobierać. Ich właściwości zgłębia się, studiując takie dziedziny, jak np. psychologia kolorów w reklamie. We wnętrzach biur, sklepów itd. najczęściej pojawiają się kolory:

Niebieski

Wycisza i sprzyja koncentracji, dzięki czemu doskonale sprawdza się np. w biurach księgowych oraz w bankach. Pobudza również wyobraźnię, co sprawia, że może znajdować się także w redakcjach czasopism czy klasach szkolnych.

Fioletowy

Fiolet uspokaja i inspiruje. Dzięki tym cechom sprawdza się np. w pracowniach artystycznych.

Zielony

Obecność roślin nie tylko poprawia jakość powietrza, ale także ociepla i ożywia wnętrze. Zieleń odciąża wzrok – niezależnie od tego czy występuje w doniczce, czy na ścianie, w postaci farby. To szczególnie ważne w przypadku stanowisk pracy wyposażonych w monitor.

Żółty

Barwa żółta inspiruje i ożywia. Stymulując układ nerwowy, sprawia, że stajemy się bardziej aktywni umysłowo. Może jednak źle wpływać na osoby porywcze, o cholerycznym temperamencie, dlatego warto stosować ją z umiarem.

Pomarańczowy

Ciepły i wyrazisty kolor pomarańczowy wywołuje pozytywne emocje i wzmaga kreatywność. To doskonały wybór do biur projektantów, architektów czy przedstawicieli handlowych. Warto zachować umiar przy wprowadzaniu do wnętrza pomarańczowych akcentów.

Czerwony

Czerwień silnie oddziałuje na samopoczucie – gdy występuje w dużym natężeniu, może wywoływać rozdrażnienie. Z drugiej strony, zastosowana w złagodzonej odmianie, skutecznie pobudza do działania. Kolor czerwony doskonale sprawdza się w takich miejscach, jak np. agencje reklamowe.

Brązowy

Brąz to kolor, który może przytłaczać, jeśli dominuje w aranżacji. Gdy występuje w niewielkich „dawkach”, uspokaja i sprawia, że pomieszczenia prezentują się stylowo. Doskonale sprawdza się w gabinetach osób zajmujących wysokie stanowiska.

Szary i czarny

Czerń z jednej strony sprzyja skupieniu, ale jeśli jest jej zbyt dużo, wywołuje przygnębienie. Szarość może powodować znudzenie, obniżając w ten sposób efektywność.

Biały

Biel sprzyja wyciszeniu emocji. Sprawia też, że wnętrze wydaje się bardziej przestronne, co pozwala poczuć się swobodnie. Jeśli nie przełamie się jej innymi kolorami, może powodować przygnębienie i obniżać efektywność.

O tym, jak pracujemy, decydują głównie takie czynniki, jak odpowiedni dobór zawodu czy motywacja (https://porady.pracuj.pl/typy-osobowosci-jak-rozpoznac-wlasny/, https://porady.pracuj.pl/jak-zmotywowac-sie-do-pracy-10-pomyslow/). Dobrze jest skoncentrować się przede wszystkim na tych aspektach, jeśli chcemy działać skutecznie, doświadczając satysfakcji z pracy. Choć wystrój biura oraz kolorystyka dominująca w pomieszczeniu liczą się w nieco mniejszym stopniu, warto stworzyć sobie przestrzeń, w której będziemy się dobrze czuć i efektywnie pracować.