Japoński producent samochodów klasy premium, który wraz z wprowadzeniem w 1989 roku flagowego Lexusa LS podbił segment aut reprezentacyjnych limuzyn, w niespełna dekadę później de facto stworzył kategorię luksusowych SUV-ów, prezentując model RX. Sukces RX powtórzył kompaktowy crossover Lexus NX, a dziś wszelkie szanse na to ma zwinny, miejski Lexus UX. 

Lexus wyróżnia się spośród obecnych w Europie marek tym, że jako jedyny oferuje wszystkie modele w wersjach z napędem hybrydowym. Dotyczy to oczywiście również crossoverów z napędem na wszystkie koła.

W hybrydowych terenówkach Lexusa napęd 4×4 realizowany jest przez system E-Four, w którym koła przedniej osi napędza jednostka hybrydowa, zaś oś tylna wyposażona jest w dodatkowy silnik elektryczny. Całością steruje wyrafinowana elektronika, która włącza napęd tylnych kół po wykryciu uślizgu kół przednich – dokładnie wtedy, gdy jest to potrzebne – i precyzyjnie dobiera wielkość momentu obrotowego doprowadzanego do tylnej osi. Zapewnia to optymalne własności jezdne, a jednocześnie pozwala uniknąć zwiększonego zużycia paliwa, które jest nieuniknione w przypadku rozwiązań konwencjonalnych.

Lexus RX

Wprowadzony w 1998 roku przełomowy crossover Lexusa, który bardzo szybko stał się bestsellerem firmy, dorobił się już czwartej generacji. Hybrydowa jednostka napędowa modelu RX 450h wykorzystuje 3,5-litrowy, benzynowy silnik V6 o mocy 263 KM (193 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 335 Nm i współpracujący z nim silnik elektryczny o mocy 167 KM (123 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 335 Nm. Silnik elektryczny tylnej osi rozwija moc 68 KM (50 kW) i moment obrotowy 139 Nm. Układ napędowy ma łączną moc 313 KM (230 kW), zapewniając prędkość maksymalną 200 km/h i przyspieszanie od 0 do 100 km/h w ciągu 7,7 sekundy. Przy tych osiągach średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym to jedynie 7,7 litra na 100 km, a emisja CO2 – 122 g/km.

Warto zauważyć, że w tym roku obok dotychczasowej wersji z konwencjonalną kabiną pięciomiejscową, do oferty trafiła dłuższa o 110 mm wersja z komfortową kabiną dla siedmiu osób i elastycznie konfigurowalną przestrzenią bagażową.

Lexus NX

Produkowany od roku 2014 kompaktowy Lexus NX błyskawicznie dorównał popularnością swemu większemu bratu, a w Europie stał się najchętniej kupowanym modelem Lexusa. Doświadczenia ze sprzedaży kolejnych generacji Lexusa RX spowodowały, że hybrydowa wersja NX trafiła na rynek praktycznie jednocześnie z konwencjonalną, ciesząc się ogromnym popytem zwłaszcza na Starym Kontynencie (w Europie Zachodniej hybrydy stanowią obecnie około 95 procent sprzedaży Lexusa).

Hybrydowy Lexus NX z napędem na wszystkie koła wyposażony jest w dwuipółlitrowy, rzędowy silnik benzynowy o mocy 155 KM (114 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 210 Nm, sprzężony z silnikiem elektrycznym o mocy 143 KM (105 kW) i momencie obrotowym 270 Nm. Napęd tylnych kół zapewnia silnik elektryczny o mocy 68 KM (50 kW). Całkowita łączna moc hybrydowej jednostki napędowej to 197 KM (145 kW), co zapewnia prędkość maksymalną 180 km/h i przyspieszanie od 0 do 100 km/h w czasie 9,2 sekundy przy średnim zużyciu paliwa w cyklu mieszanym rzędu 5,1-5,3 litra na 100 km i emisji CO2 na poziomie 117-123 g/km.

Lexus UX

W tym roku do salonów trafia najmniejszy crossover Lexusa, nazwany UX od słów Urban Explorer.  Zwinne i komfortowe auto w wersji UX 250 h dysponuje hybrydową jednostką napędową czwartej generacji o łącznej mocy 178 KM (131kW) z dwulitrowym, rzędowym silnikiem benzynowym. Dla ograniczenia strat powodowanych oporami, jednostkę tę wyposażono w nową, mniejszą i lżejszą przekładnię redukcyjną oraz udoskonalony elektroniczny sterownik mocy. Niklowo-wodorkowy akumulator trakcyjny o mniejszych wymiarach udało się ulokować pod tylnymi siedzeniami, uzyskując dzięki temu niższe położenie środka masy i większą przestrzeń bagażową. Zaawansowane sterowanie systemem E-Four umożliwia przekazanie nawet 80 procent momentu obrotowego na koła tylnej osi przy prędkości do 70 km/h, co zapewnia lepszą stabilność i sterowność w trudnych warunkach drogowych.