Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

GospodarkaLifestyleLudzie

Gabor, znakomita marka obuwnicza wywodzi się….ze Strzelców Opolskich

Tę markę obuwia znają wszystkie eleganckie kobiety i ich mężowie. Jest wysoko ceniona przez bussineswomen. Gabor, bo o tej marce mowa od wielu lat jest na rynku polskim cenionym brandem marki obuwniczej. Dzisiaj produkuje ponad 7 mln par obuwia rocznie w czterech fabrykach europejskich. Korzenie firmy wywodzą się z Górnego Śląska. O swoich korzeniach, historii firmy i stylu zarządzania specjalnie dla nas Achim Gabor CEO Gabor AG.

Mało kto wie, że firma Gabor swoje początki miała w dzisiejszych Strzelcach Opolskich?
To bardzo interesująca historia. Można o niej długo opowiadać, ale tak w skrócie – Mój dziadek Pius Gabor posiadał w ówczesnym Groß-Strehlitz (Strzelce Opolskie) sklep z artykułami szewskimi i skórzanymi. Ręcznie wykonywano obuwie na tzw. obstalunek. Interes prowadził do 1945 r. Po wojnie w 1949 r. mój ojciec i wujek utworzyli podwaliny dzisiejszej Gabor Shoes AG budując od zera B.&J. Gabor Damenschuhfabriken (Fabrykę Obuwia) w północnoniemieckim mieście Barmstedt, niedaleko Hamburga. I tak to się zaczęło, ale początki były na Górnym Śląsku.

Po latach wrócił Pan do Strzelec Opolskich i odwiedził te miejsca, od których wszystko się zaczęło. To był chyba bardzo wzruszający powrót do korzeni?
Owszem, ale musze powiedzieć, że chociaż sam urodziłem się w Niemczech, to towarzyszyło tej pierwszej wizycie w mieście moich przodków wiele wzruszeń, np., kiedy spotkałem ponad 90. Letniego mężczyznę, który pracował przed wojną w sklepie mojego dziadka lub też oglądałem spektakl teatralny gdzie ukazano na scenie wesołe scenki z dzieciństwa mojego ojca.

W 2005 r. przejął Pan od swojego ojca Joachima kontrolę nad przedsiębiorstwem. To było zapewne wielkie wyzwanie?
Przede wszystkim poczucie wielkiej odpowiedzialności, które w pewien sposób odczuwam do dzisiaj. Nasza firma ma charakter rodzinny i to rzutuje na wszystkie moje działania jak i na familijny stosunek do moich współpracowników. Przed objęciem zarządzania firmą, długo wcześniej w niej już pracowałem, krok po kroku nabierałem doświadczenia, poznawałem ją od podstaw. Po studiach, aby jeszcze bardzie poszerzyć horyzonty nabywałem doświadczenia także w innych firmach. Do dzisiaj moim najcenniejszym doradcą jest mój ojciec, z którego bezcennych rad nadal korzystam.

Czy branża obuwnicza na taka skalę, wymaga jakiegoś specjalnego stylu zarządzania?
W branży obuwniczej wielką rolę odgrywają przedsiębiorstwa rodzinne i to dotyczy zarówno producentów jak i handlowców. Nie bez znaczenia jest fakt, że kontakty biznesowe z naszymi klientami trwają od dziesięcioleci i są przekazywane z pokolenia na pokolenie.
Dlatego za optymalne uważam przystosowanie stylu zarządzania do tej tradycji. Mój styl określiłbym, jako opiekuńczo-familijny, ale także -jeśli jest to konieczne- rygorystyczny. Wielu z naszych współpracowników jest od wielu pokoleń związanych z naszą firmą. To wieloletnie doświadczenie pracy w jednej firmie, wzrastanie z nią, przekłada się na sukces firmy, ale także na sukces naszych pracowników.
Proszę nie zapominać, że branża obuwnicza jest specyficzna. Mamy do czynienia z ogromną konkurencją, kolosalną produkcją i podażą. U naszych partnerów, w salonach obuwniczych można spotkać około 17 różnych marek obuwia damskiego. Gabor z całą pewnością należy do największych graczy w branży obuwniczej, ale nasze obroty w porównaniu z innymi nie są aż tak wysokie.

Jeszcze do niedawna Marka Gabor była kojarzona w Polsce bardziej z Austrią niż Niemcami?
To było związane z faktem, że od 1960 roku produkowaliśmy nasze buty w Austrii i były oznakowane nalepką „Made in Austria”. Dzisiaj produkujemy buty w naszych fabrykach w Portugalii i na Słowacji. Dla takiego markowego produktu jak obuwie Gabora, nie jest tak naprawdę istotne, gdzie są produkowane, ale istotne jest zaufanie klientów, co do jakości produktu. W Niemczech znajduje się centrala gdzie projektuje się kolejne kolekcje Gabora, zarządza się produkcją, reklamą i IT.

Mówi się, że przy okazji rozlicznych spotkań, dyskretnie pański wzrok zatrzymuje się na butach pańskich rozmówców?
Zgadza się. I myślę, że buty wiele mogą powiedzieć o ich właścicielu….
Ale dla mnie nie jest sprawą najistotniejszą jak modne jest to obuwie, i ile kosztowało, ale jak ich właściciel o nie dba, w jakiej są kondycji. Tak moje buty świadczą o mnie…

W ostatnich latach widać dużą aktywność Gabora na rynkach tzw. Europy Środkowo-wschodniej?
Ta część Europy jest ogromnym bardzo interesującym rynkiem o ogromnym potencjale. Nie ukrywam, że Rosja należy do naszych najważniejszych w tej części Europy rynków zbytu. W Polsce jesteśmy od dawna. W ostatnim czasie dokonaliśmy restrukturalizacji naszego biznesu z polskim partnerem, firmą Intermaxx. Mnie osobiście bardzo cieszy, że Polki podobnie jak inne Europejki bardzo cenią sobie wysokiej, jakości obuwie i co muszę podkreślić ubierają się modniej i odważniej niż ich koleżanki np. z Niemiec.

Jak kształtują się trendy w branży obuwniczej?
Podobnie jak w innych branżach – koszty i jeszcze raz koszty, bo klienci są bardzo wrażliwi na zdrowy stosunek ceny, do jakości produktu. I to nie znaczy, że w przyszłości na rynku będą prym będą wiodły tanie buty, wręcz odwrotnie. Ale póki, co należy poszukiwać miejsc, gdzie koszty wynagrodzeń są do zaakceptowania, optymalizować procesy produkcyjne i lokalizacje gwarantujące efektywną logistykę. Dlatego wytwarzamy nasze produkty w państwach Unii Europejskiej, a nie w Azji.
Bardzo wzrosła świadomość nabywania wysokiej, jakości towarów i świadomość wydawania pieniędzy na rzeczy dobre, albo bardzo dobre. Wytwarzanie obuwia nawet przy tzw. przemysłowej produkcji musi mieć po części charakter rzemieślniczy, tego, co nazywamy hand made, co dzisiaj jest wartością dodaną, a kiedyś stanowiło istotny mankament.
Rynek obuwniczy ewoluuje na całym świecie. Dlatego też poszukujemy nowych rozwiązań, nowych rynków zbytu i nowych linii produkcyjnych dla rozwijania przyszłościowych produktów jak kolekcji „Welness” czy „Snipe”. To nasze odpowiedzi na nowe trendy rynkowe.

Czy są istotne różnice w preferencjach klientów w Europie, USA, Rosji czy Chinach?
Moda jednoczy kobiety na całym świecie, i przestał się liczyć tak naprawdę regionalizm. Tu też mamy do czynienia z globalizacją stylu życia a więc także i mody. Media w tym kolorowe pisma, telewizja spowodowały, że klienci są znakomicie zorientowani w światowych markach i trendach. Spotykam się z niewielkimi różnicami regionalnymi. I tak na rynkach wschodnioeuropejskich i rosyjskim wymagane są buty damskie bardziej eleganckie, na wyższych obcasach. W USA obuwie damskie o bardziej sportowym charakterze, w Chinach dużą wagę przywiązuje się do europejskiej, jakości.

Marka Gabor to nie tylko buty?
Od prawie 10 lat udzielamy licencji na produkcje pod naszym szyldem torebek damskich, środków pielęgnacyjnych do obuwia oraz na obuwie dziecięce. Musze powiedzieć, że jesteśmy bardzo ostrożni przy rozszerzaniu oferty poza obuwie, ponieważ uważamy, że zbyt duża rozpiętość produktów, pod jedna marką, rzadko ma na nią samą pozytywny wpływ. Klient musi dokładnie wiedzieć, czego może oczekiwać pod konkretna marką – jakości powtarzalnej, i to jest nasza zasada.

Czy artykuły prasowe mają wpływ na wysokość obrotów?
Bardzo często się zdarza, że pojawiający się w kolorowych gazetach, celebryci dyktują pewne tendencje w modzie.  Dla nas ważne są tendencje w ubiorach, ponieważ to but jest dodatkiem i zwieńczeniem całego stroju. Obecne trendy, nakazujące nosić wąskie spodnie są, więc optymalnego dla naszego biznesu – akcentują i pokazują buty. A to dobrze wróży….

Polecane artykuły
AktualnościGospodarkaWiadomości

Bank Millennium: polska gospodarka będzie stopniowo wracać do równowagi

AktualnościGospodarkaWiadomości

Polska gospodarka w tym roku ma się rozwijać wyraźnie szybciej niż w poprzednim

AktualnościGospodarkaWiadomości

Polski przemysł w słabej kondycji wchodzi w 2024 rok

AktualnościGospodarkaWiadomości

Polska gospodarka dogania niemiecką, ale coraz wolniej

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: