Z każdej złotówki wydanej przez przeciętnego Polaka na codzienne sprawunki jedynie 20 groszy stanowią płatności dokonane przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych. Dzieje się tak pomimo iż elektronicznym pieniądzem – kartami, a coraz częściej również mobilnymi aplikacjami płatniczymi – dysponuje przeszło 80 proc. naszych rodaków.

Dlaczego tak się dzieje, jak zachęcić rodzimego konsumenta do częstszego niż dotychczas sięgania po elektroniczne instrumenty płatnicze i jak zapewnić możliwość bezgotówkowej płatności w dowolnym punkcie handlowym i usługowym – kwestie te będą tematem tegorocznej edycji Forum Usług Płatniczych.

Termin wydarzenia wybrany został nieprzypadkowo. 19 października br. na terenie całej Polski po raz pierwszy obchodzony jest Dzień Płatności Bezgotówkowych. Nowe święto zostało ustanowione przez Koalicję na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności w ramach rozpoczętej we wrześniu br. ogólnopolskiej kampanii „Warto Bezgotówkowo”.  Inicjatywa  ma za cel zachęcić Kowalskiego do częstszego korzystania z owych instrumentów płatniczych, a mikroprzedsiębiorcę – do wyposażenia swojego sklepu, kawiarni czy warsztatu w infrastrukturę do akceptacji  płatności bezgotówkowych. Kampanię wspiera ponad sto instytucji, poczynając od  instytucji finansowych i organizacji płatniczych a kończąc na samorządach czy placówkach edukacyjnych. Wsparcie dla upowszechniania nowoczesnych form płatności zadeklarował również polski rząd. Proces tradycyjnych płatności stanowi swego rodzaju hamulec dla gospodarki. Naszym celem jest doprowadzenie do sytuacji, w której proces dokonywania zapłaty będzie jak najmniej skomplikowany i pracochłonny – podkreślił podczas inauguracji kampanii wiceszef resortu rozwoju, Tadeusz Kościński.

Podsumowanie Dnia Płatności Bezgotówkowych nastąpi właśnie podczas obrad tegorocznego Forum Usług Płatniczych. W kolejnych panelach wystąpią niezależni eksperci rynku finansowego, przedstawiciele sektora bankowego oraz instytucji płatniczych, którzy będą dyskutować na temat perspektyw dla rozwoju obrotu bezgotówkowego w nadchodzących latach, w tym budowy nowoczesnych sieci akceptacji. Nie zabraknie również refleksji nad świadomością typowego konsumenta i debaty poświęconej aspektom technologicznym płatniczej rewolucji, jaka czeka nas w najbliższej przyszłości.