Jaki krawat do białej koszuli i czarnego garnituru? Apaszka czy łańcuszek z efektowną zawieszką? Zanim pójdziemy do biura, stajemy w obliczu dylematów dotyczących naszego wizerunku. Adekwatny ubiór, dopasowane dodatki, delikatna biżuteria, makijaż biznesowy i subtelne perfumy – to czynniki, które sprawiają, że możemy wyglądać i czuć się dobrze w miejscu pracy.   

Biurowy savoir vivre

Zasady dobrego wychowania stanowią ważny element kultury organizacyjnej firmy. Obejmują nie tylko normy zachowań, sposób wyrażania się i porozumiewania z innymi osobami, ale również ubiór. Pracownik przyjmujący posadę w danym przedsiębiorstwie powinien akceptować kulturę, jaka tam panuje i dostosować się do powszechnie przyjętych norm. Odwiedzając czyjś dom, musimy respektować zwyczaje, jakie w nim panują – ta reguła odnosi się również do miejsca pracy.

Jak ubierać się do pracy?

Ubierając się adekwatnie do sytuacji, okazujemy szacunek osobom, z którymi mamy do czynienia, tj. pracodawcy, współpracownikom oraz klientom. Budujemy również swój wizerunek. Warto potraktować kwestię doboru stroju z należytą uwagą, koncentrując się również na szczegółach.

  • Odpowiedni strój

Kobieta pracująca w biurze nie zawsze musi mieć na sobie białą koszulę, ołówkową spódnicę i buty na obcasie, a mężczyzna – elegancki garnitur, krawat i skórzane półbuty. Sposób ubierania się do pracy zależy od dress code’u – czyli zasad dotyczących ubioru w danej firmie. Dobierając strój, warto koncentrować się również na pozornie mało istotnych kwestiach, np. na tym, by torebka pasowała do butów, krawat do koszuli i garnituru itd.

  • Dopasowane dodatki

Obuwie, torebki i torby, apaszki i biżuteria – to elementy, które powinny układać się w spójną całość, współgrającą ze strojem. W przeciwnym razie nietrafiony outfit może np. odciągać uwagę od tego, co mówimy. Sportowa torebka dobrana do eleganckiego kostiumu i skórzanych butów na obcasie to ekstrawaganckie zestawienie, z którego warto zrezygnować na rzecz bardziej konwencjonalnych rozwiązań.

  • Biżuteria

Mężczyzna, który ma na sobie elegancki garnitur, nie powinien jednocześnie nosić sportowego, dużego zegarka. Nadmiar pierścionków lub bransoletek u kobiety świadczy o braku elegancji. Do stroju biurowego warto dobierać subtelną biżuterię. Obrączka, zegarek, łańcuszek i delikatne kolczyki prezentują się dobrze.

  • Makijaż biznesowy

Makijaż do pracy różni się od wieczorowego. Jest delikatniejszy i dominuje w nim efekt zmatowienia. Rozświetlacze są niewskazane. Ważna jest również precyzja. Nierównomiernie nałożony podkład sprawia, że twarz prezentuje się nienaturalnie i niezdrowo, ponieważ pojawiają się na niej plamy, grudki itd.

  • Perfumy do biura

Warto poświęcić uwagę także kwestii doboru perfum. Zapachy do biura są delikatne i lekkie – wywołują przyjemne doznania węchowe, ale nie unoszą się w pomieszczeniu. Tzw. „perfumy z ogonem”, które pozostawiają za sobą ciężką chmurę, to dobry wybór na wieczorne wyjście, ale nie do pracy.