Za oknem praży słońce, a my siedzimy w klimatyzowanym biurze przez cały dzień. Albo odwrotnie – za oknem hula zimny wiatr i zamiast myśleć o wyjściu do pracy najchętniej nie wystawialibyśmy nosa spod kołdry. Czy warunki pogodowe mogą mieć przełożenie na naszą zawodową aktywność? Co więcej – czy aura może sprzyjać naszej efektywności za biurkiem? Każdy ma swoje obserwacje na ten temat – my sprawdzamy, co na to statystyki i badacze.

To, że pogoda może mieć wpływ na nasze samopoczucie fizyczne i psychiczne jest powszechnie znanym faktem. Również na naszą efektywność i produktywność w miejscu pracy wpływ mają różne czynniki – także pogodowe. Jak wszyscy wiemy, zasada nie jest prosta – ładna pogoda niekoniecznie przekłada się na efektywną pracę, a deszczowa aura to nie zawsze dobre wytłumaczenie dla braku efektywności.

Pogodowe paradoksy czyli jak pracować efektywnie 

W pochmurne dni borykamy się zazwyczaj z gorszym samopoczuciem. Dodatkowo, taka pogoda sprzyja spóźnieniom, ponieważ nierzadko zatrzymuje nas w ulicznych korkach. Paradoksalnie jednak deszczowy dzień nie musi źle wpływać na naszą efektywność i produktywność. Powód? Pogoda za oknem nie kusi do dłuższej przerwy obiadowej czy wcześniejszego wyjścia z pracy, a skoro naszej uwagi nic nie rozprasza, jesteśmy bardziej skupieni na pracy.

Francesca Gino z Harvard Business School przeprowadziła badania, które jednoznacznie wskazują, iż słoneczna pogoda sprawia, że jesteśmy bardziej roztargnieni w pracy, a nasza produktywność wzrasta przy gorszej pogodzie. Z drugiej jednak strony większość z nas ma przy ładnej i słonecznej pogodzie zwyżkę energii oraz większą motywację do działania. Tym, co nie służy bez wyjątku wszystkim z nas, są upały – nie sprzyjają one skupieniu w pracy i wywołują ogólny dyskomfort, przekładający się także na naszą zawodową aktywność.

Eksperci zwracają uwagę, że obiektywnie istotnym czynnikiem jest nie tylko temperatura czy aura, ale także – szczególnie w naszej szerokości geograficznej – długość dnia. W tym przypadku lato nam sprzyja za to zimąborykamy się z mniejszą efektywnością. Częściej wtedy cierpimy na bóle głowy, mamy problemy z koncentracją, motywacją i jesteśmy senni. To także czas wzmożonych zachorowań, które nierzadko wykluczają nas z jakiejkolwiek aktywności zawodowej.

Co ciekawe, temperatura i pogoda mają wpływ także na nasze inne zachowania – nie tylko produktywność. Badania pokazują, że podczas upałów jesteśmy częściej skłonni do agresji i podejmowania ryzyka, ale też bardziej ufni i hojni. Czy to oznacza, że ważnych decyzji zawodowych nie należy podejmować w temperaturach powyżej 30 stopni? Z kolei w chłodzie podobno surowiej oceniamy innych.

Przeżyj upał i daj z siebie wszystko

· Dbaj o prawidłowe nawodnienie – nawet lekkie odwodnienie obniża naszą zdolność skupienia uwagi, dlatego szczególnie w ciepłe dni warto pamiętać o tym, aby wypijać niewielkie ilości wody nawet co 20-30 minut.

· O ile jest to możliwe, wygospodaruj czas na krótki odpoczynek – można wykorzystać do tego np. przerwę obiadową (czytaj więcej o energetycznych przerwach w pracy)

· Niezależnie od obowiązującego dress codu ubieraj się adekwatnie do temperatury – wybieraj naturalne, przewiewne tkaniny o luźnych fasonach.

Dodaj sobie energii w deszczowy dzień

· Zapal światło!

· Krótka pogawędka przy kawie? Brzmi kontrowersyjnie, ale większość przełożonych ma świadomość, że przy obniżonym nastroju krótka przerwa przy kubku ciepłego napoju i w dobrym towarzystwie skutecznie poprawi samopoczucie i przełoży się na efektywność za biurkiem.

· Posłuchaj energetycznej muzyki – o ile dźwięki nie rozpraszają cię w pracy, dobrym pomysłem na dodanie sobie animuszu jest włączenie ulubionej muzyki (czytaj więcej o pozytywnym wpływie muzyki na efektywność w pracy)